استاندار گیلان و دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه از مسیر راه آهن رشت-آستارا و ظرفیت های این منطقه به صورت هوایی و میدانی بازدید کردند.

صفیر گیلان به نقل از پایگاه  اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی استاندار و ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه ظهر امروز (چهارشنبه) به صورت هوایی از مسیر راه آهن رشت-آستارا بازدید کردند و همچنین در بازدید میدانی در جریان چگونگی فعالیت بارانداز ریلی آستارا-آستارا و نیز ترمینال غلات این شهرستان مرزی در غرب استان گیلان قرار گرفتند.

نماینده عالی دولت در گیلان در حاشیه این بازدید مشترک در گفت و گو با خبرنگاران دیدارهای میان مقامات دو کشور در اجرای هرچه سریعتر توافقات فی مابین را موثر دانست و گفت: باتوجه به مذاکرات انجام شده و براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس جمهور روسیه، دستورات آیت الله دکتر رئیسی و معاون اول محترم رئیس جمهوری و نیز مشارکت جدی طرفین،  اجرای راه آهن رشت-آستارا سرعت می گیرد.

دکتر عباسی افزود: با احداث و تکمیل این خط ریلی ضمن اتصال کریدور شمال به جنوب، فضای تبادلات تجاری ایران با کشورهای قفقاز، آسیانه میانی و اوراسیا نظیر روسیه فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه قطعا راه آهن رشت- آستارا در تسهیل امور ترانزیت و تجارت کالا و همچنین حمل و نقل مسافر نقش مهمی ایفا می کند، ادامه داد: اعتبارات لازم برنامه ریزی و با قرارگاه تفاهم نامه منعقد شده است و با مذاکرات مشترک ایران و روسیه اجرای این خط ریلی مهم عملیاتی می شود.

وی با اشاره به اینکه شکوفایی ظرفیت های آستارا با جدیت دنبال می شود، گفت: تبدیل گیلان به عنوان قطب تجارت، بازرگانی و اقتصاد از نظر بین المللی از خواسته های مردم است.

استاندار گیلان اظهار امیدواری کرد با مشارکت جدی طرفین شاهد تسریع در اجرای این پروژه مهم و اثرگذار باشیم.

دکتر عباسی خاطرنشان شد: این سفر به منظور بررسی و تسریع روند اجرای مسیر راه آهن رشت آستارا و نیز رشت – بندرکاسپین انجام شده است.

دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: به دستور مقام محترم رئیس جمهوری روسیه آمده ایم تا برنامه احداث خط ریلی رشت آستارا را آغاز کنیم و در جریان کار کارشناسی طراحان و  مجریان این مسیر برای تسریع در روند احداث قرار بگیریم.

ایگور لویتین ضمن تشکر از استاندار گیلان و وزارت راه و شهرسازی  بواسطه همراهی و اهتمام در برپایی این سفر، افزود: کالاها برای صادرات به روسیه از این جا عبور می کند و می خواستیم ببنیم که اینجا چگونه عمل می کنند.

بازدید هوایی و میدانی از مسیر راه آهن رشت- کاسپین و ظرفیتهای بندرکاسپین از دیگر برنامه های مشترک استاندار گیلان و دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در سفر به استان است.

در این برنامه ها معاون وزیر راه و شهرسازی ایران و مدیرعامل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و هیاتی از مدیران زیرساختی، راه ها و شرکت های حمل و نقل و لجستیک روسیه نیز حضور داشتند.