سرپرست فارغ ازپشت میزِ نشینی مدیریتی این کارخانه می‌گوید: چرخ شرکت صنایع ابریشم صومعه سرا بدون توقف به جلو می چرخد در حالی که باز نمود این کارخانه  تولیدی  بعد از ۱۱ سال تعطیلی کار سخت و بزرگی بود که ما با همکاری دستگاه قضا و تاکیدات مقام معظم رهبری و شخص رئیس جمهوری و  تعاونی مولی الموحدین و بازنشستگان شرکت این کار غیر ممکن را ممکن و شعار ما می توانیم را عملی کردیم.

اختصاصی/صفیر گیلان؛رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای پیام نوروزی خود،با در نظر گرفتن مشکلان کشور در  همه جهات بخصوص موضوع تورم بعنوان مشکل اصلی و همچنین تولید بعنوان یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهارتورم و رشدتولید» اعلام کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: باید مسئولان و فعالان اقتصادی و فعالان مردمی و فرهنگی ، همه همت خود را بر این دوموضوع قرار دهند تا در درجه اول تورم مهار شود و کاهش یابد و در درجه بعد زمینه افزایش تولید فراهم گردد ،و از دیگر کارهای اساسی در کنار تولید موضوع مهم سرمایه‌گذاری است که باید مسئولان دولتی و بخش خصوصی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

و حال در راستای شعار سال و وظیفه همگانی که رهبری دستور آن را صادر نمودند در بررسی‌های سریالی کارخانه‌های تولیدی گیلان و شهرک های صنعتی این بار به کارخانه ابریشم صومعه سرا رفته تا از نزدیک در جریان حال و هوای خوش این روز های کارخانه پرآوازه ابریشم  صومعه سرادر  فصل بهار و ماه زیبای اردیبهشت حال خوشی را تجربه کنیم و شیرینی این حال خوش را از زبان مدیران و کارگران و زنان به بیرون از شرکت نشر دهیم تا همچنان امید در دلها زنده بماند و ایران اسلامی جاویدان باشد.

شرکت صنایع ابریشم صومعه سرا که این روزها در میان گلهای اردیبهشت ماهی و بعد از دوسال و اندی شروع به کار جدی و در یک همت همگانی حال خوشی دارد از واحدهای تولیدی بزرگ کشور در شهرستان صومعه سرا می باشد که در گذشته قربانی ناکارآمدی بخش خصوصی نا اهلی شدند  که به‌ شرط تولید وارد کار می‌شدند اما وقتی میدان را برای بی‌کفایتی و سوء مدیریت آماده می دیدند تا می‌توانستند به ریش صنعت گیلان و کارگران مظلوم این استان می خندیدند و بعد میدان را خالی می کردند.

وقتی صحبت از کارخانه‌های ابریشم گیلان می‌شود تمامی نگاه‌ها به سمت شرکت صنایع ابریشم صومعه‌سرا می‌رود که روز روزگاری نخستین و بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری پیله ابریشم کشور محسوب می‌شد.

بر اساس آمار ۵۰ درصد سهم تولید پیله تر در کشور متعلق به گیلان است اما متأسفانه در دهه‌های گذشته شاهد افول این صنعت در ایران و گیلان تا سطح نازل یک درصد تولید ابریشم جهان بوده‌ایم که جای بسیار تأسف دارد.

طبق آمار به‌دست آماده در دهه ۷۰ به‌ویژه در اوایل این دهه تولید پیله ابریشم در کشور به پنج هزار و ۵۰۰ تُن رسیده بود که این آمار در سال ۹۶ به ۸۵۰ تن و اکنون به ۱۲۰۰ تن رسیده و به علت سیاست‌های غیر حمایتی، وسعت توتستان‌های کشور از ۲۰ هزار هکتار به حدود ۱۴ هزار هکتار کاهش‌یافته است.

در حال حاضر از تعدادچهار واحد بزرگ صنایع تبدیلی کارخانه ابریشم کشور سه واحد در استان گیلان استقرار دارد که به دلیل مشکلات حادث‌شده در این بخش و عدم‌حمایت مناسب و همچنین از بین رفتن باغات توت، این صنعت دچار مشکلات جدی شده و درنتیجه سه واحد بزرگ از مجموع چهار واحد آن تعطیل‌شده است که این امر منجر به بیکار شدن تعداد بسیار زیادی از جوانان شد.

در سال «مهارتورم و رشدتولید»بی‌شک  حمایت از واحدهای تولیدی و  احیا کارخانه‌هایی با میزان اشغال بسیار زیاد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و یکی از این کارخانه‌ها شرکت صنایع ابریشم گیلان، واقع در شهرستان صومعه‌سرا است که در سال ۱۳۶۲ در زمینه تولید نخ ابریشم با ظرفیت اسمی ۱۰۴ تن در سال، با اشتغال حدوداً ۳۰۰ نفر در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار به‌عنوان یکی از واحدهای بزرگ کشور محسوب می‌شد.

 احیا و پیگیری دلایل نابودی این کارخانه که یک مطالبه مردم از آیت‌الله رئیسی رئیس دستگاه قضا در سال ۹۹ بود  بوده است حال بعد از گذشت مدت زمانی از سفر رئیس قوه قضاییه به گیلان و تعاونی مولی‌الموحدین خبرهای خوشی از  دستگاههای ریسندگی شرکت ابریشم گیلان به گوش می‌رسد .

گردش تند چرخ شرکت تولیدی صنایع ابریشم صومعه سرا

بعد از رسیدن به شهرستان صومعه سرا  و دیدن تابلوی پر رنگ و لعاب دار این شرکت که روزگاری بی نام و نشان شده بود از ماشین پیاده و اولین عکس را به ثبت رساندم  بعد از طی مسافت طولانی از ورودی و در میان درختان سرسبز تا رسیدن به یک واحد تولید با همراهی یک از کسانی که تمام وقت خود را برای رونق این شرکت گذاشته و کامل بر صنعت نوغانداری و پیله و کرم ابریشم تا نخ تولیدی ابریشمی اشراف دارد به میان دستگاههای پر سر و صدا و عطر بوی نخ و پیله های که از این دستگاه به آن دستگاه می پریدند رسیدیم و در میان  کارگران این مجموعه قرار گرفتیم و در هیاهوی دستگاهها انتظار داشتیم به یک دفتر مدیریت شکیل و پر زرق و برق راهنمایی بشومی که همرام سرپرست این مجموعه را به من معرفی کرد.

در وحله اول آنچه نظرم را جلب کرد این نوع مدیریت و در میان مجموعه قرار گرفتن بود که کمی مرا امیدوار کرد تا بگویم مدیر انقلابی و مدیر پای کار یعنی چنین مدیرانی که اقتدار کشور برایشان در درجه اول کاری قرار دارد.

دیدن مدیری که نخ تولید در دست داشته باشد  و خارج از وظیفه قانونی، دوشادوش کارکنان اداره یا کارخانه کار کند شاید چندان مرسوم نباشد، زیرا تصور ما از مدیر یک اداره کسی است که کت و شلواربه تن دارند و در اتاق مدیریت و پشت میز ریاست نشسته و بزرگترین خدمتی که انجام می دهد، امضا چند نامه، رتق و فتق امور جاری اداره، شرکت در جلسه های مختلف اداری است. البته شاید این تصور همه نباشد و باید گفت که در میان مدیران دولتی گاهی کسانی پیدا می شوند که بیش از توانشان زحمت می کشند و کمتر هم دیده می شوند.

سرپرست فارغ ازپشت میزِ نشینی مدیریتی این کارخانه می‌گوید: چرخ شرکت صنایع ابریشم صومعه سرا بدون توقف به جلو می چرخد د و ما در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ما ۱۸ نفر از پرسنل بازنشسته شرکت را صدا زدیم و در کنار هم با شعار «ما می توانیم» تا مرداد و شهریور ۱۴۰۰ ما توانستیم تولید عملی داشته و  هم اکنون با ۴۰ درصد ظرفیت(در یک نوبت کاری) شرکت با ۸۰ نفر پرسنل فعال است و توانست ظرفیت عملی تولید خود را  به ۸۵  درصورت تهیه مواد اولیه برساند.

وی با اشاره به اینکه گیلان قطب نوغانداری کشور محسوب می شود و نوغانداران این خطه با تولید سالانه ۴۳۰ تن پیله‌تر ابریشم، سکاندار پرورش کرم ابریشم در کشور هستند گفت: امروز تاسیس چنین مجموعه ای بیش از ۱۵۰۰ میلیارد پول می خواهد و این دستگاهها دیگر امروز وجود ندارد تا به کشور وارد شود و شرکتی دیگر تاسیس بشود .

حمزه مرادی تولیدات این کارخانه را حلقه مهمی در زنجیره تولید محصولات ابریشمی مانند پارچه ابریشم  و فرش ابریشمی می‌داند و اضافه می‌کند: در طول ۲۰ سال اخیر تولید پیله ابریشم به دلایل مختلف در ایران روبه کاهش بوده و آنقدر پیله داخل کشور وجود ندارد که بتواند این کارخانه را پشتیبانی کند.

وی باز نمود این کارخانه  تولیدی را بعد از ۱۱ سال تعطیلی کار سخت و بزرگ خواند و ادامه داد: اگر بخواهیم ظرفیت عملی تولید را به ۸۵ تن نخ ابریشم برسانیم قادر خواهیم بود طی سه روز تعداد پرسنل را از ۸۰ نفر به ۲۴۰ نفر برسانیم.

مرادی نیاز مصرف روزانه پیله‌تر این کارخانه را ۱۵۰۰کیلو گرم عنوان کرده و گفت: آمار منتشره شرکت ابریشم از میزان پیله‌تر تولیدی استان ۷۵۰تن بود که این کارخانه باید با تامین مالی، نیمی از این محصولرا جذب می کرد که این امر محقق نشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ پرسنل این واحد تولیدی روزانه ۱۱۰ کیلوگرم نخ تولید می‌کنند و برای تولید این مقدار نخ روزانه به حدود ۳۰۰ کیلو گرم پیله  خشک دریک شیفت کاری  نیاز داریم گفت:مهمترین چالش شرکت ابریشم صومعه سرا  مواد اولیه و نوسازی دستگاهها است و  دو شرکت ابریشم شمال در رشت(پیله ور سابق)  و یکی در چمخاله نیز به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل است .

سرپرست شرکت صنایع ابریشم صومعه سرا با اشاره به آغاز فصل برداشت پیله‌تر ابریشم در سایر استان‌های کشور گفت: فصل برداشت پیله‌تر تا پایان مردادماه ادامه دارد لذا از دولت تقاضا داریم با اعطای تسهیلات کم بهره و یا خرید پیله ابریشم با توجه به اینکه هم اکنون خرید پیله در بازار ایران رقابتی است، مارا در تهیه مواد اولیه یاری کنند.

مردای ضمن تقدیر از مدیران کمیته امداد کشورکه پیشتاز حمایت از این مجموعه به جهت همراهی در تامین پیله که تمام پیله خریداری شده ازخانوارهای تحت پوشش خود را به این شرکت انتقال داده  بیان کرد: اگر مواد اولیه این کارخانه تامین شود ارزش افزوده بسیاری پیدا خواهد کرد چراکه ارزش افزوده بالای صنعت ابریشم با سایر صنایع نساجی، فولاد و توریسم قابل قیاس نیست.

وی با تاکید بر اینکه برای این صنعت هزینه شده و باید حفظ شود و با برنامه نوغانداری،تولید نخ،رنگرزی و تولید فرش  و دیگر صنایع دستی و پارچه ابریشم چرخ تولید در شرکت به سرعت و بدون توقف بچرخد گفت: محصولات و خط تولید این کارخانه به لحاظ کیفیت در ایران مشابه ندارد و هر کیلو نخ صومعه در بازار ۶۵ دلار قیمت می خورد درحالی که پارچه تولید شده ۹۰ دلار است، ۳۰ دلار ارزش افزوده ایجاد خواهد شد، هیچ صنعتی در این بخش قابل رقابت با محصولات ابریشمی نیست.

نداشتن کارت بازرگانی چالش بزرگ شرکت صنایع ابریشم گیلان

مرادی  از نداشتن کارت بازرگانی به دلیل نداشتن هیئت مدیره ابراز گلایه نمود و اظهار می‌کند: ابریشم صنعتی زود بازده بوده و بازار فروش خوبی دارد حال که با دستور تاریخی رئیس جمهور این کارخانه مانند صنایع پوشش مجدد احیا شده از دولت و مسئولان می خواهیم حمایت بیشتری از ما داشته باشند تا از کشور حاشیه پیله وارد کنیم.

سرپرست شرکت صنایع ابریشم صومعه سرا خواستار رفع موانع برای تامین سوخت مورد نیاز شد و گفت: این کارخانه ماهانه ۸۰ هزار لیتر سوخت نیاز دارد که در پنج ماه اخیر این سوخت را زیر نظر دادستان محترم تامین کرده است. باتوجه به اینکه لوله اصلی گاز در مجاورت این کارخانه قرار دارد و موافقت موقت استفاده از سوخت گاز نیز اخذ شده نیازمند همکاری بیشتر منابع طبیعی برای صدور مجوز قطع درختان در داخل کارخانه هستیم.

قانون کار ، یکی از قوانین جاری شرکت ابریشم است

وی با بیان اینکه تا امروز  و بعد از نزدیک دو سال و اندی کار تمام هزینه های شرکت را خودمان با تولید بیرون اوردیم و به کسی بدهکار نیستیم و بیمه تامین اجتماعی همه ی کارگران ما تا امروز پرداخت شده و تمام قوانین کار را رعایت نمودیم ولی این کافی نیست و نگاه مطلوب ما این است که این مجموعه را با ۳۰۰ نفر پرسنل  به سمت تولید پارچه ابریشم و فرش ابریشم ببریم.

مرادی یکی دیگر مشکلات موجود را تعیین شخصیت حقوقی برای کارخانه اعلام کرد و گفت: درصورت تعیین شخصیت حقوقی و تمدید پروانه  موانع موجود قابل حل خواهد بود اما باید  تمام موانعی که نمی گذارند کارخانه فعال شود را رفع کنیم تا به موفقیت ها برسیم.

وی بیان کرد: این واحد تولیدی مدیر عامل ندارد و انتظار است مسئولان این موارد را پیگیری کند چرا که صنعت ابریشم در گیلان به کشاورزان  و اشتغال  و رونق کشاورزی کمک خواهد کرد و اشتغال را درسطح وسیع رقم می زند و این بر زندگی اجتماعی و خانوادگی تأثیرات مثبت فراوان دارد و در نهایت باعث ارتقای سطح زندگی  و اعضای خانواده آنها می‌شود.

مرادی با بیان اینکه تخصص بنده صنعت ابریشم است و زوایای کار را می بینم و آینده را و اینکه این صنعت رشد خواهد کرد و  در دنیای منسوجات، ابریشم را ملکه منسوجات می‌نامند و متقاضیان خاص و زیاد خود را دارا می‌باشد افزود:ابریشم از میان تمامی تارهای منسوجات،به دلیل ویژگی‌های خاص خود ازجمله سبکی، ‌نرمی، ‌مقاومت درنــوسانات گرمایی، رنگ پذیری، ‌جاذب الرطوبه بودن، عایق پذیری الکتریکی وبه طورکلی لطافت، ظرافت و دوام،‌ جایگاه ویژه و ممتازی را به خود اختصاص داده است .

سرپرست این کارخانه، به تقاضاهای بسیاری که برای تولید نخ به پارچه دارند اشاره کرد و گفت: با این وجود قادر به تامین سفارشات نیستیم درحالی‌که این کارخانه از بهترین ماشین آلات ساخت کشور ژاپن بهره می برد که حتی پس از گذشت حدود ۵۰ سال از ساخت آنها، نخ تولیدی این کارخانه کیفیت بسیار بالاتری در مقایسه با نخ‌های تولید شده توسط دستگاه‌های دیجیتالی چینی و هندی دارد.

مرادی  با اشاره به اینکه این صنعت فارغ از آلودگی زیست محیطی است  و اشتغال زنان دیگر نقطه مثبت این صنعت است معتقد است؛ راه اندازی و استفاده از تمام ظرفیت شرکت ابریشم گیلان علاوه بر ارز آوری و رفع مشکل بیکاری در منطقه به احیاء صنعت نوغانداری و افزایش درآمد کشاورزان کمک خواهد کرد.

امروزه شاغل بودن زنان، یکی از مسائلی است که در اجتماع مطرح است و زنان به علل گوناگون به کار روی می آورند و حتی مجبور گشته اند علاوه بر مسئولیت های خود در خانه و تربیت فرزندان، مسئولیت های اجتماعی را نیز پذیرا گردند. در اینجاست که ما با قشری به عنوان «زنان شاغل» روبه رو می شویم.اینجا ما با زنان و دختران جوانی مواجه شدیم  که در دو جبهه مهم یعنی جامعه و خانواده مشغول خدمت و انجام وظیفه می باشند.

یکی از زنان کار بلد و از پیشکسوتان قدیمی کارخانه صنایع ابریشم صومعه‌سرا بعد از ۲۵ سال  کار اظهار داشت: بنده سالها سابقه کار در این صنعت را دارم که برای کمک و آموزش به دختران جوان و زنان  مجدد به خواسته خودم در درجه اول و بعد مجموعه  در این کارخانه حضور پیدا کردم تا بستر را آماده کنیم تا نیروهای جوان بتوانند وارد شوند و ما به آنها آموزش دهیم و رونقی در کسب کار ایجاد شود.

وی با اشاره به مشکلات بیکاری جوانان خاطرنشان کرد: حداقل حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر چه زن و چه مرد می‌توانند در این شرکت مشغول به کار شوند و چه خوب است دولت حمایت کند که جوانان به ویژه زنان و دختران عزیز این منطقه در اینجا مشغول شوند و روزی بازنشسته شوند؛ آن زمان نیز حدود ۳۰۰ نفر داخل شرکت و بیش از هزار نفر به صورت غیرمستقیم کار می‌کردند .

این بانوی کار بلد کارخانه صنایع ابریشم بیان کرد: زمانی که شرکت ابریشم تعطیل شد بسیاری از نوغانداران شکست خوردند از طرفی نخ صنایع ابریشم گیلان قابل مقایسه با نخ خارجی نیست و این نخ بهترین نخ است و ما خوشحالیم که این شرکت راه‌اندازی شده و‌ جوانان می‌توانند مشغول به کار شوند و زنان و دختران می توانند بیمه خود را با کار در اینجا پر کنند.

یکی دیگر از کارگران جوان شرکت صنایع ابریشم گیلان  که از حضور ما بعنوان یک رسانه در بازتاب عملکرد شرکت خوشحال بود گفت: وقتی دیدیم این کارخانه در حال احیا است خیلی خوشحال شدیم و امیدواریم که نسل جدید در این مکان مشغول به کار شوند و ما هم  با جان و دل   کار می کنیم چون اهل همین منطقه هستیم و زیانهایی را که پدران و همسایگان ما از عدم تولید پیله ابریشم دیدند لمس کردیم و امروز جای خوشحالی باقی است زیرا صنعت نوغانداری نیز در این منطقه افزایش پیدا می کند.

لغب مروارید برازنده نخ ابریشم صومعه سرا

آذرنیوشه و آلیان دوست دو نفر از پرسنل پای کار این شرکت که از گذشته تا به امروز تمام وقت خود را صرف امورات شرکت با همراهی جناب مرادی نمودند در گفتگو با ما اظهار کردند؛ کارخانه ابریشم‌کشی گیلان به دلیل وجود زمین ۱۸ هکتاری دارای ظرفیت بالقوه در حوزه های مرتبط با تولید و فراورده های ابریشمی بوده و می‌تواند صنعت نوغان‌داری و پرورش کرم ابریشم را در استان با رشد قابل‌توجه ای مواجه کند و در کنار رشد این تولیدات تولیدات ابریشمی به ویژه صنعت فرش دستبافت را نیز رونق دهد  .

آنها معتقد هستند که ساختمانهای بلامانع این شرکت می تواند با حمایت دولت به صنایع تبدیلی ابریشمی به ویژه کارگاههای فرش بافی و غیره اختصاص داده شود و امروز مجموعه مدیریت این شرکت تمام رایزنی ها را دارد تا  این امر در شرکت در راستای اشتغال زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار منطقه انجام شود.

آنها معتقد هستند که طبق نظر کارشناسان نخی که در صومعه‌سرا تولید می‌شود به لحاظ کیفیت، نخ بی‌نظیری است و از کلمه مروارید برای آن استفاده می‌شود لذا بازگشت این کارخانه به مسیر تولید در کیفیت تولید داخلی نخ ابریشم، بهبود کیفیت فرش‌های اصیل ایرانی و رونق نوغانداری موثر است.

طبق این بازدید میدانی و گفتگوها دریافتیم که نخ های ابریشمی را با استفاده از الیاف ابریشم تهیه می کنند. برای این منظور می بایست پیله ها را که فقط بصورت یک کلاف ابریشم است، با دستگاه ریسندگی باز کنند.

برای این منظور ابریشم پیله ها در حالیکه در آب گرم قرار دارند، به وسیله ماشین ریسندگی ریسیده و باز می شوند.

الیاف ابریشم را توسط ماشین های ابریشم کشی به هم می ریسند و نخ ابریشمی به دست می آورند.

نخ ابریشمی بصورت کلاف بدست می آورند که برای تهیه یک کیلو ابریشم خام ۴۵۰۰ پیله لازم است و هر پیله در حدود ۱۰۰۰ متر نخ ابریشم می دهد.

نخ ابریشمی به واسطه نرمی، شفافیت همراه با ظرافت و استحکام فوق‌العاده‌ای که دارد، یکی از مهم‌ترین و گرانبهاترین الیاف‌ها شمرده می‌شود.

ابــریشـــم به عنوان ماده اولیه در تولید محصولاتی مانند فرش، پارچه، ‌پیراهن، شال گردن، آویزهای دیواری، تزئینات داخلی، روبالشی، اتاق خواب و منزل و …. استفاده می‌شود.

علاوه‌ بر آن در ساخت چتر نجات، ‌تودوزی لاستیک، رگهای مصنوعی، نخ جراحی و … نیز مصرف می‌گردد.

 //در اقتصاد، تولید‌ پایه و اساس اقتدار کشور است، بنابراین حمایت از تولید و عبور از صنایع مونتاژ برای کشور ما که در یک دهه اخیر نه تنها با تحریم بلکه با جنگ اقتصادی مواجه بوده، امر مهمی است.

 یک بخش حمایت از تولید مربوط به حمایت‌های مالی مانند پرداخت تسهیلات بانکی و همچنین رفع موانع و مشکلات است و یک بخش حمایت از تولید نیز حمایت رسانه‌ای و تبلیغاتی است.

حمایت از تولید ملی و ایرانی یکی از مهمترین محورهای مواجهه با جنگ ترکیبی دشمنان است و خوشحالم که با قلم و روایت خودم در این زمینه  می توانم همراه تولید کنندگان و رفع موانع و مشکلاتشان در یک بیان رسانه ای باشم و گامی مثبت بردارم.

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری