اختصاصی/صفیر گیلان؛دوره دهم مجلس شورای اسلامی ۸ خرداد ۱۳۹۵ آغاز گردید  ومردم شهرستان فومن نماینده خود را با رای که در صندوقها انداختند تغییر داده و اکنون حجت الاسلام افتخاری ۲۰ ماه است که نماینده مردم غیور شهرستانهای فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی می باشد. پس از گذشت ۲۰ ماه از عمر نمایندگی […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛دوره دهم مجلس شورای اسلامی ۸ خرداد ۱۳۹۵ آغاز گردید  ومردم شهرستان فومن نماینده خود را با رای که در صندوقها انداختند تغییر داده و اکنون حجت الاسلام افتخاری ۲۰ ماه است که نماینده مردم غیور شهرستانهای فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی می باشد.

پس از گذشت ۲۰ ماه از عمر نمایندگی حجت الاسلام افتخاری و پیگیری مستمر ایشان در خصوص یک کار از کارهای ایشان پروژه پل ورودی فومن بود که البته این پل سرنوشت سیاسی نماینده قبلی را تغییر داد و حتی مجبور به برپایی چادر در بالای پل توسط وی گردید و نتیجه حاصل نشد و حتی برخی مدیران کل در استان نیز ادعا داشتند که پل بدون تغییر ساخته می شود  اما با پیگیری های حجت الاسلام افتخاری که عضو کمیسیون عمران مجلس نیز می باشد پروژه اصلاح پل ورودی فومن کلید خورد.

و البته به گواه مهندسین حاضر بر روی پل ان شا الله ۱۲ ماه آینده شاهد افتتاح خواهیم بود و پلی را داریم که دیگر از خاکریز خبری نیست و بدین نتیجه رسیدیم که ساختار فعلی پل اشتباه است اما نکته جالب اینکه پس از چند روز برداشت خاکریز توسط بیل مکانیکی مشاهده گردید که گل و سنگ های بزرگ که غالبا از جاده ماسوله ( کمادول) می باشد پر شده است! که سر به بیرون آورد و اکنون در هفتمین روز از برداشت قاشق قاشق گل و سنگ بزرگ در حال برداشت است تا اصلاح پل رقم بخورد…

🔸 لازم بذکر است
👈مراحل ساخت پل های روگذر و بررسی آنها به شرح ذیل می باشد؛

امروزه مراحل ساخت پل های روگذر به دلیل حجم بالای ترافیک شهری و برون شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا جهت کاهش حجم ترافیک از پل های روگذر استفاده فراوانی شده که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. در این نوشتار تصمیم داریم مراحل مختلف ساخت پل روگذر را برشماریم بنابراین با ما همراه باشید.

بعد از کار های فنی و محاسباتی ساخت پل های روگذر مراحل اجرا به صورت زیر می باشند :

۱⃣ مرحله اول: مشخص شدن پلان و نمای ستون ها و شمع ها و عملیات حفاری شمع ها
در ساخت پل های روگذر از فونداسیون های عمیق استفاده می شود که در آن خاک در اعماق سطحی دارای مقاومت باربری کافی نبوده و بارها باید به لایه های سخت زیرین منتقل شوند.
فونداسیون های عمیق را می توان به سه دسته تقسیم نمود:

۱ . سیستم های لاغر متداول یا شمع

۲ . سیستم های قطورتر که شامل پایه های عمیق و کیسون ها می شود

۳ . فونداسیون های عمیق تثبیت شده با المان های ستونی

که سیستم های لاغر ( متداول) یا شمع، متداولترین نوع سیستم های مورد استفاده در ساخت پل های روگذر می باشد. اغلب شمع ها با قطر کم به داخل خاک کوبیده می شوند در حالی که شمع های قطور پس از خاک برداری و حفر یک چاه عمیق به صورت درجا اجرا می شوند. البته مرز مشخصی بین قطر این شمع ها وجود ندارد.
شمع ها مورد استفاده در ساخت پل های روگذر را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود :

۱ . شمع های بتنی از بتن پیش ساخته و یا بتن درجا

۲ . شمع های فولادی

۳ . شمع های با مصالح ترکیبی

۲⃣ مرحله دوم: نصب سر شمع ها و عملیات نصب قالب ها بتن ریزی شمع ها

۳⃣ مرحله سوم: اجرای ستون های اصلی

۴⃣ مرحله چهارم: نصب داربست ها و قالب ها جهت اجرای تیرهای طولی یا اماده سازی تیر های پیش ساخته شده و پرایدل ها و نصب ان ها در محل

۵⃣ مرحله پنجم: اجرای عرشه
عرشه پل بنا به طرح سازه و سطح مقطع آن توسط قالب های مدولار ، کمانی و خاص قالب بندی شده و عمل زیر سازی پل در ارتفاعات مختلف توسط داربست های مدولار صورت می گیرد.

۶⃣ مرحله ششم: اجرای درز انبساط ها و ضربه گیرها

۷⃣ مرحله هفتم: اجرای پارامترهای راه سازی بر روی عرشه

خبرنگار؛ابراهیم فلاح