هفت تیر ماه همزمان با سالروز شهادت آیت الله بهشتی  و یاران و همراهان ایشان ، روز اصناف و روز ملی صنعت ایران است و به همین مناسبت درهفتمین روز از دهه صنعت  بسیاری از صادر کنندگان، تجار ، اصناف و مدیران مرتبط با این حوزه مهم  در سالن غدیر استانداری گیلان حضوری با شکوه پیدا کرده اند.

صفیر گیلان/چهره های مدیران و تاجران سرشناس در این نشست صمیمی بسیارند و در این همایش همه  فعالان اقتصادی دعوت شده سر ساعت هشت بامداد شرف حضور پیدا کرده اند تا حرف های شان را طرح کنند و ضمن دیدار با استاندار محترم استان از مقام عالی دولت درگیلان پاسخ هایی در خور بشنوند.

قرار بود هیجده تولید کننده  برتر در انتهای این همایش اقتصادی قدردانی شوند که در پایان با حضور استاندار گیلان، معاون سازمان توسعه تجارت ایران ،  معاون امور اقتصادی استاندار، مدیر کل سازمان صمت  هم چنین رئیس اتاق بازرگانی این تجلیل به شایستگی انجام شد.

در این نشست آقای رضائیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی  استان گامهای سخنرانی را تند برداشت و گفت: هر آنچه می کشیم از دست تهران است که با بخشنامه های متعدد و نا بهنگام فوری مشکلاتی را برای تجار فراهم می کند.

 پس از آن اقای بهراد وصلی یک صادر کننده نمونه چهار سال پیاپی  در دهه ۹۰  هم از مشکلات در مرزی استارا گفت. وی از مشکل قرنطینه ، محدودیت تردد در مرز به علت قدیمی بودن پل تردد بین استارای ایران و جمهوری آذربایجان،  مشکل انتقال ارز حاصل از صادرات غیر نفتی و گاهی معطلی کامیون ها و ایجاد مشکلاتی برای صادرات مواد فاسد شدنی گله مندی کرد.

در تمام مدتی که این صادر کننده توضیح می داد ، استاندار گیلان و معاون امور اقتصادی ایشان با آرامش به  سخنان این صادر کننده و حتی قبل از او، سخنان رئیس اتاق بازرگانی توجه داشتند.

آقای فرهمند پور علی رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت گیلان و صنعتگر پیشکسوت هم در خصوص تعامل بیشتر و هماهنگی میان تولید، انتقال ، صادرات و ارز آوری مطالبی عنوان کرد که مورد توجه استاندار قرار گرفت.

خدا رو شکر در استانی هستیم که برای گسترش ارتباطات تجاری هیچ بن بستی ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان سخنران بعدی بود که در سخنانی با تبریک روز اصناف و روز ملی صنعت به نکات برجسته ای اشاره داشت و اظهار کرد»:

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

منطقه آزاد انزلی با امکانات بندری فرصت طلایی برای توسعه تولید و تجارت در مسیر کریدر شمال جنوب و کشورهای اوراسیا هست.

شهرستان بندری آستارا به عنوان شمالی ترین بندر کشور در نقطه صفر مرزی در حاشیه دریای خزر، نزدیکترین بندر به کشورهای CIS  با مزیت های متنوع نظیر کاهش هزینه سوخت، استهلاک، کرایه حمل در نتیجه کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش قدرت رقابت محسوب می گردد و تنها بندر کشور است که با دارا بودن مرز گمرکی خشکی و دریایی، امکان ترانشیپ بین بنادر شمالی کشور را دارد.

آقای پور حیدری می افزاید: گیلان در بخش کشاورزی و صنعت نیز استانی با ظرفیت های بسیار است:

ü     برخورداری از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و رتبه دوم کشور و خاورمیانه در حوزه تولید برنج سفید با تولید سالانه حدود یک میلیون تن .

ü     جایگاه ویژه و رتبه نخست در تولید زیتون، وجود اراضی حاصلخیز ، تولید فندق، کیوی و همچنین زمینه مساعد برای فضای گلخانه ای و باغی ظرفیت مناسب استان جهت سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی  می باشد.

ü     در بخش صنعت استان گیلان ۲۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مشغول به فعالیت اند که بیش از ۱۰۰ برند در سطح ملی و جهانی شناخته شده هستند که می توانند نیاز بازارهای بزرگ بین المللی را تامین کنند.

ü      قطعا  گیلان با ظرفیت عظیمی که برای صادرات در حوزه صنایع تبدیلی، غذایی، معدنی، سلولزی و کشاورزی دارد و در این زمینه می تواند با کشور های CIS  مبادلات تجاری گسترده ای داشته باشد.

v    با  تاکیدات هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و دستورات رئیس جمهوری در راستای راه اندازی راه آهن رشت-آستارا و اتصال آن به کشور روسیه، شاهد سرعت بخشی عملیات اجرایی هستیم که در تحول منطقه و توسعه روابط تجارت خارجی بسیار اثربخش است.

*تامین کشتی های رو-رو   یخچالدار و کانتینربر، مطالعه و اقدام برای احداث پل جدید آستارا به آذربایجان- سرمایه گذاری در حوزه پایانه محصولات کشاورزی- وجود ظرفیت استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی جاده‌ای – ریلی جهت حمل کالاهای وارده به بنادر استان و رشد بالای تخلیه و بارگیری کالا در بندر کاسپین  همه دست به دست هم داده تا گیلان آماده صادرات بیش از پیش باشد.

وی  عنوان کرد: بنابر آمارهای موجود در گمرگ طی سال گذشته به شرح زیر است:

 ارزش صادرات از گمرکات استان ۷۱۳ میلیون دلار و همچنین ارزش واردات از گمرکات استان بالغ بر  ۱۵۰۱ میلیون دلار بوده است.که نسبت به سال گذشته ارزش صادرات ۵ درصد و از نظر ارزش واردات ۳۱ درصد  رشد داشته است.

 .(  عمده محصولات صادراتی  همچون مفتول از آلیاژ مس- کیوی- فلفل-هندوانه-میله های آهنی – انگور خشک کرده- پرتقال – انواع هلو- کامپاند پلی اتیلن –چای سیاه)

 در دو ماهه ابتدای سال نیز ارزش صادرات ۱۱۵ میلیون دلار و ارزش وارادات ۳۱۵ میلیون دلار بوده و که محصولات کشاورزی ، صنعتی ، معدنی و پتروشیمی از جمله گروههای کالایی صادراتی گمرکات استان می باشد

مهمترین بازارهای هدف استان نیز شامل کشورهایی همچون روسیه-باکو-امارات-عراق- قزاقستان-گرجستان-ترکمنستان- ترکیه – بلاروس- افغانستان-اوکراین-ارمنستان-اسپانیا-ازبکستان-ایتالیا –پاکستان-تاجیکستان-چین- آلمان هستند.

نمایندگی های توسعه تجارت ایران در دولت سیزدهم ۱۰ برابر شد

نوبت به معاون سازمان توسعه تجارت که رسید، از برنامه های توسعه ای در داخل و خارج از کشور و نمایندگی های خارجی گفت و افزود: نمایندگی های ما  برای تعاملات اقتصادی و تجاری از دو نمایندگی در دولت های  قبلی به ۲۰ نمایندگی افزایش یافته و در آینده نزدیک این تعداد به ۳۰ نمایندگی می رسد.

 این مقام اقتصادی در حوزه توسعه تجارت توضیح داد: در داخل هم همایش ها و نشست های مهمی برای امسال تدارک دیده شده است که حداقل برای هفتاد همایش و جشنواره و نمایشگاه برنامه ریزی شده است.

دکتر قناد زاده خواستار تعامل صادر کنندگان و تاجران گیلان  با بخش نمایندگی های ایران در خارج از کشور و نیز مشارکت و هم اندیشی با کارشناس های اقتصادی و بخش صادرات و واردات در جریان برگزاری نمایشگاه ها و همایش های امسال را خواستار شد.

 در این اندیشه بودم که آقای استاندار به این همه خواسته و انتظارات تولید کنندگان و صادر کنندگان چه پاسخ هایی خواهد داد که آغاز سخنانش هم موجب آرامش اقای وصلی  صادر کننده نمونه  سالهای قبلی و هم آرامش من نویسنده بعنوان ناظر شد.

خیلی راحت و با اعتماد ” گویی آبی بر آتش ریخته باشند” ، عنوان کرد:  برای توسعه و ترمیم و بازسازی پل استارا ایران به آستارای جمهوری آذربایجان ۲۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته و این پروژه پیشرفت بسیار بالایی دارد.

استاندار اضافه کرد: به زودی باز هم از استارا و نقطه مرزی بازدید خواهد کرد و اینکه صادر کننده ای بگوید ، تعداد کارکنانش کاهش زیادی داشته و علت آن مشکلات موجود در این سو و آن سوی مرز بوده برای من خادم شما و همه مردم  پذیرفتنی نیست و اجازه نمی دهم حتی یک کارگر و کارمند بیکار شوند و معاون استانداری و خودم حتما و شخصا از نزدیک مساله را رسیدگی خواهیم کرد.

دکتر اسدالله عباسی این را نیز توضیح داد، این موضوع  تا کنون به من گزارش نشده بود و به یقین پیگیری خواهد شد.  اینجا بود که دیدم صادر کننده  مورد نظر که حالت گله گذاری و انتقادی داشت، نفس راحتی کشید و روی صندلی سالن اجتماعات غدیر استانداری دستهایش را به نشانه رضایت رها کرد  و چهره اش گشاده شد.

استاندارگیلان  در سخنان مشروح خود با تبیین اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی پایانه مرزی آستارا ،گفت: اوایل روی کار آمدن بنده به عنوان خادم مردم در استان  وضعیت قرنطینه کالا شرایط بسیار نا مناسبی داشت که بدون فوت وقت با  برگزاری جلسات تخصصی و تلاش‌های صورت گرفته هم اکنون این مهم ساماندهی شده است.

دکتر عباسی که اکنون بیستمین ماه مدیریت شان در گیلان می گذرد،  با اشاره به دلایل کندی تردد و ترخیص برخی کالا  بیان کرد: دلایل متعددی برای کندی ترخیص کالا و کامیون‌های ترانزیت کالا در پایانه مرزی آستارا وجود دارد و تصریح کرد:  یکی از مهمترین دلایل این کندی افزایش حجم مراودت‌های تجاری با کشورهای همسایه  و وجود کامیون‌های باری بی‌شمار در این پایانه است و این مساله هم  پیگیری می شود.

دکتر عباسی دیگر اقدامات انجام شده در پایانه مرزی آستارا را احداث پل فلزی اعلام کرد و متذکر شد: پل فلزی ۸۰ ساله ترانزیتی آستارا با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دارای پیشرفت ۹۷ درصدی است و رایزنی های لازم  با وزارت خارجه جمهوری آذربایجان شده است.

استاندار از افزایش ۲۷ درصدی ترانزیت و بارگیری کالا در بنادر گیلان طی سه ماهه اول امسال خبر داد و افزود: بازدیدهای مستمری از بنادر گیلان انجام شده و این نظارت‌ها سبب شد تا ترانزیت و بارگیری کالا در بندر انزلی  پیشرفت ۴۷ درصدی داشته باشد.

دکتر عباسی با تبریک روز ملی اصناف، روز ملی صنعت و معدن ” اول تا دهم تیرماه” بنام دهه تولید و تجارت ادامه داد: با افتتاح راه آهن رشت، کاسپین بدون شک شاهد رشد چند برابری فعالیت های اقتصادی  و اشتغال در این استان خواهیم بود که در این مورد رایزنی‌ها و توافق های  لازم با دولت و وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

*برای انبوه سرمایه گذاران در گیلان باید فرش قرمز پهن کرد

وی با تاکید بر لزوم توجه به استفاده بهینه از ظرفیت بالقوه سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف اقتصادی در این استان و آینده درخشان اقتصاد و تجارت استان گیلان در حوزه خزر  و ایران ، بیان کرد: در گیلان سرمایه‌گذاران بسیاری خواهان فعالیت در بخش های زمینی، ریلی، هوایی و دریایی هستند که باید برای آنان فرش قرمز پهن کرد.

و باز هم  یک خبر مسرت بخش،

*حدود ۲۰۰ واحد تولید  راکد و تعطیل شده کیلان دوباره به تولید بازگشتند

وی با تاکید بر اینکه در سال رشد تولید و مهار تورم باید اقتصاد را در کشور رونق دهیم، بیان کرد: در گیلان تاکنون ۲۰۰ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل فعال شده اند و بنده به عنوان خدمت گذار مردم اجازه نمی‌دهم  کارگری از واحدهای تولیدی در این استان اخراج شود، عبارت مهمی که استاندار بارها در نشست های اقتصادی و اشتغال تکرار کرده اند و نسبت به این موضوع به شدت حساس هستند.

وی خاطر نشان می کند که، بدون شک با همدلی و تعامل با هم و با دنیا در حوزه اقتصاد می‌توانیم ‌گام‌های مهمی برداریم و در این خصوص دولت سیزدهم برنامه‌های خوبی دارد.

استاندار گیلان، با تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت ژئوپولتیکی ایران در منطقه خاورمیانه بیان کرد: ایران اسلامی به لحاظ دریایی، ریلی و حمل و نقل جاده‌ای یکی از برترین کشورهای منطقه و حتی جهان است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

*افزایش صادرات غیر نفتی نیاز کشور و عبور از اقتصاد نفتی است

دکتر عباسی، یکی‌ از نیازهای کشور را توسعه و افزایش صادرات محصولات غیر نفتی دانست و تصریح کرد: در گذشته عمده  درآمد ارزی کشور از طریق فروش نفت بود ولی پس از دستور مقام معظم رهبری در خصوص توسعه صادرات محصولات غیر نفتی، به تولید و صادرات محصولات راهبردی گیلان توجه جدی شده است و این روند با شدت  ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تولید محصولات غیر نفتی و صادرات آن منجر به ایجاد اشتغال و ارز آوری برای کشور می،شود، گفت: برای افزایش درآمد ارزی و ایجاد اشتغال باید به محصولات غیر نفتی و افزایش صادرات آن توجه شود زیرا گیلان دارای ظرفیت خوبی در این حوزه است.

با این سخنان امید بخش چهره سالن  به کلی تغییر کرد  و نماینده دولت در استان  در آخرین کلام خود ، نوید آینده روشن، پر امید همراه با رشد اقتصادی و اشتغالزایی و تحول بنیادی در استان را نوید داد و برنامه اهدای لوح تقدیر به صادر کنندگان برتر استان در فضایی اقناع کننده و امیدوارانه  به پایان رسید.

تردید ندارم همه  شرکت کنندگان در جشن هفتم تیر ماه ۱۴۰۲ در استانداری گیلان که ۹۵ درصد آنها تولید کنندگان و صادر کنندگان برتر و نمونه بودند از لحظه خروج  از درهای سالن غدیر ، تا روزها و هفته ها به سمت برنامه ریزی ها  و  سرمایه گذاری ها و دعوت از دیگران برای ورود به این فضای پر اشتغال  و  پر در آمد  برای گیلانی نو همراه با اقتصادی قوی سمت و سو پیدا کردند. انشاء الله

  • منبع خبر : روابط عمومی استانداری گیلان