وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تحقق اقتصاد هوشمند، یک “الزام” است نه یک “انتخاب” تأکید کرد، برنامه های اقتصاد هوشمند این وزارتخانه با تغییر وزیر اقتصاد متوقف نمی شود و تداوم خواهد یافت.

به گزارش صفیر گیلان به نقل از  شبکه (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی در آیین رونمایی از طرح محیط آزمون تنظیم گری (سند باکس) بازار سرمایه و طرح مرکز تعالی اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال که عصر امروز در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: از جمله اولین اقدامات من بعد از ورود به وزارت اقتصاد، در راستای حرکت در جهت تحقق اهداف اقتصاد هوشمند، یکی تشکیل شورای فنآوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه وزارت اقتصاد و سازمان های تابعه و دیگری ارتقای دفتر فنآوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارتخانه به “مرکز” بود.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه سعی ما در وزارت اقتصاد تغییر و تحولات ساختاری در حوزه فناوری اطلاعات بوده است افزود: جهت نیل به این هدف و برای اینکه حداقل در حوزه وزارت اقتصاد فاصله بین دولت الکترونیک و دولت هوشمند را پر کنیم، مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند را راه اندازی کردیم.

وی گفت: استدلال ما برای این اقدامات این بود که تصور می کردیم، تحقق این اهداف، نمی تواند در یک قالب کوچک صورت گیرد و باید ظرفیت ها را توسعه داد.

وی تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که در بعضی موارد، از جمله در مورد اقتصاد هوشمند، ما نه با یک “انتخاب” بلکه با یک “الزام” مواجه هستیم.

دژپسند افزود: اگر بخواهیم در مسیر رشد و توسعه بویژه از طریق اقتصاد هوشمند گام برداریم، باید به دنبال راه های میانبر باشیم.

وزیر اقتصاد گفت: به نظر من یکی از دلایلی که ما نتوانستیم به خوبی ابزار ها و فنآوری های متناسب با جهش را شناخته و بکار گیریم، نهادینه نشدن و وجود نوسان در پروسه اجرای آن است.

وی تصریح کرد: اگر روند، سرعت و تمرکز ما بر روی اجرای پروژه اقتصاد هوشمند که از دهه ۸۰ شمسی تحت عنوان برنامه “تکفا” در حاشیه برنامه سوم توسعه کلید خورد و از سرعت خوبی برخوردار بود؛ همانگونه حفظ شده بود، امروز دیگر ما بجای دولت الکترونیک، باید در مورد دولت هوشمند حرف میزدیم.

دژپسند افزود: شاید به همین خاطر است، که در حال حاضر کشور هایی از نظر فنآوری اطلاعات و کاربرد آن در دولت الکترونیک و اقتصاد هوشمند از ما سبقت گرفته اند که ما به لحاظ معیار های بنیادی و زیر ساختی نسبت به آنها، تقدم داشتیم.

وزیر اقتصاد گفت: علت این امر به دو موضوع “عدم شناسایی درست فنآوری متناسب با توسعه دولت الکترونیک” در کشور و “فقدان عزم و اراده جدی” برای تحقق دولت الکترونیک بر میگردد؛ به این معنا که ما “برنامه” داشتیم، اما به عنوان یک رویکرد جدی بر آن تمرکز نداشتیم و به “مدیریت پروژه” نپرداختیم.

 

وی با اشاره به توقف و نوسانات پیش آمده در مسیر پیگیری برنامه های منتهی به اقتصاد هوشمند، تصریح کرد: خوشبختانه، هر چقدر در گذشته (بویژه در نیمه دوم دهه ۸۰) حرکت ما به سمت تحقق دولت الکترونیک و اقتصاد هوشمند، کند و دارای نوسان بود، در سه سال اخیر، این جریان سرعت گرفته و تمرکزمان زیادتر شده است و مصداق آن هم اینکه شاهدیم، شخص رئیس جمهور، جلسات شورای عالی فنآوری اطلاعات را مدیریت کرده و از دست اندرکاران، گزارش گیری می کند و گزارش پیشرفت پروژه ها در حضور وی ارزیابی می شود.

وزیر اقتصاد افزود: ما نباید به این بسنده کنیم که شخص رییس جمهور در سه سال اخیر به حوزه اقتصاد هوشمند ورود کرده و مدام پیگیر پیشرفت پروژه های اقتصاد هوشمند است، بلکه باید امور بطور خودجوش پیش برود. به عنوان مثال، در مورد خزانه داری کل کشور، ما باید برای خودمان غیر قابل قبول بدانیم، که همه اجزای آن، تا پایان ۱۴۰۰ الکترونیک نشده باشد.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: برخی پروژه های مربوط به الکترونیکی کردن فرآیند های سازمان امور مالیاتی نیز با وجود پیشرفت های خیلی خوب آن، به واسطه همه گیری کرونا، به تعویق افتاد اما باید حتما کاری کنیم که تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰، پروژه های عقب افتاده به سرانجام برسد.

دژپسند تأکید کرد: برنامه هوشمند سازی اقتصاد با تغییر دولت و وزیر اقتصاد متوقف نمی شود، زیرا یک الزام محیطی است و خوشبختانه این “الزام” در وزارت اقتصاد جا افتاده است.

وزیر اقتصاد با اعلام خبر رونمایی از شش پروژه دیگر اقتصاد هوشمند تا مرداد ماه، گفت: مابقی پروژه ها نیز، مطابق برنامه ریزی، تا پایان سال بتدریج  رونمایی خواهند شد.

دژپسند گفت: در زمینه باور به لزوم تحقق اقتصاد هوشمند، باید به جایی برسیم که اگر در جایی از فنآوری نو استفاده نکردیم، احساس کمبود کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در اوج همه گیری کرونا، بدون بهره مندی از پیشرفت های حاصل از پروژه های دولت الکترونیک، و کاربرد فنآوری اطلاعات، قطعاً نمی توانستیم بحران را مدیریت کنیم.

وی نقش استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان را در کمک به عبور از بحران ناشی از همه گیری کرونا در سال ۱۳۹۹ بسیار با ارزش و حائز توجه خواند و گفت: گرچه، سهم تجارت الکترونیک در کشور به خاطر بحران کرونا بسیار افزایش پیدا کرده است، اما این در سطوح پایین رخ داده و ما باید در کاربرد فنآوری اطلاعات بجایی برسیم که هوشمند سازی اقتصاد را جزو ذات این پروژه ببینیم.

دکتر دژپسند با بیان اینکه اگر در هر حوزهٔ  وزارت اقتصاد بتوانیم اقتصاد هوشمند را پیاده سازی کنیم این تحول برای کل سیستم پیشران خواهد شد، گفت: به عنوان مثال اگرحوزه مالیات را به موقعیت مناسب مالیات هوشمند برسانیم تمام افراد حقوقی، حقیقی، دستگاه های دولتی و.. در مسیر اقتصاد هوشمند قرار می گیرند.

وی افزود: این امر در هر یک از بخش های دیگر وزارت اقتصاد، نظیر خزانه داری، بازار سرمایه، حوزه بهبود محیط کسب و کار، سرمایه گذاری خارجی ، بانک ، بیمه و خصوصی سازی اثر یکسان در کل سیستم خواهد گذاشت.

دژپسند تصریح کرد: این مجموعه، یک محیط اداریِ جزیره ای نیست و خود آن می تواند به عنوان یک اهرم توسعه هوشمند سازی برای سایر بخش ها عمل کند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت اقتصاد هوشمند تأکید کرد: اگر تجارت الکترونیک را به تجارت موبایل و هوشمند تبدیل کنیم، می توانیم در شرایط ظالمانه تحریم و  موانع تحریمی، گام‌های قابل توجهی برداریم کما اینکه خوشبختانه در ۲ سال اخیر سهم تجارت الکترونیک نسبت به GDP (تولید ناخالص داخلی) ۲.۴ برابر شده است و البته صادقانه باید بگویم بخشی از این  عدد به دلیل کوچک شدن عدد پایه است.

دکتر دژپسند با بیان اینکه میزان تحقق درآمد های مالیاتی رشد خوبی داشته است افزود: میتوان گفت حداقل در یک سوم این رشد درآمدهای مالیاتی، مدیون فناوری های نوین هستیم و اگر بتوانیم فناوری‌های نوین را کامل اجرا کنیم، به طور قطع امکان جلوگیری فرارهای مالیاتی محقق و زمینه برای تحقق احکام قانونی فراهم خواهد شد.

وی تأکید کرد: غفلت از این موضوع باعث می‌شود که زیان قابل توجهی را متحمل شویم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: طی سه تا چهار سال آینده سهم بلاکچین به تولید ناخالص داخلی تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد؛ بنابراین، مقابل تحولات سریع فناوری‌های دنیا چون رمز ارزها باید مدیریت فعالانه داشت، زیرا، فرصت از دست می رود.

وی با بیان اینکه، هر چه اقتصاد سنتی تر باشد، درصد هزینه‌ها بیشتر است گفت: فناوری‌ها در زمینه اقتصادی، هزینه‌ها را ۷۰ درصد کاهش خواهد داد.
دکتر دژپسند افزود: با تکیه بر فناوری‌ها می‌توان تحریم‌ها را دور زد و رمز ارزها قابلیت دور زدن تحریم‌ها را دارند، گر چه باید با استخراج‌های غیرمجاز و غیرقانونی مقابله کرد.

 

وی با تأکید بر اینکه در مقابل تحولات دنیا نباید مقاومت خشک و بی روح داشت گفت: این تحولات، سریع  است و موج تغییرات ، مدیریت و قاعده گذاری مناسب می خواهد و نباید فرصت ها را از دست داد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: کشوری مانند ایران که در شرایط تحریمی قرار دارد می‌تواند با تکیه بر فناوری‌های نوین به راحتی تحریم‌ها را دور بزند چنانکه تیم فکری ترامپ نیز به این نتیجه رسیده بود که یکی از دلایل موفقیت ایران در دور زدن تحریم ها استفاده از رمز ارزها بوده است.

در پایان وی اشاره کرد، دولت الکترونیک موضوعی است که شخص رییس جمهوری آن را پیگیری می‌کند و به دنبال آن بوده است و با توجه به‌ آثار مطلوبی که بر اقتصاد کشور دارد، وظیفه همه ما است که در مسیر توسعه آن حرکت کنیم.