غیاثیاداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان نسبت به استفاده از پودر کلر برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج هشدار داد و اعلام کرد این اتفاق ناشی از مشاوره سودجویانه برخی از فروشندگان است و وجاهت علمی ندارد.

صفیر گیلان؛سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس گزارش های دریافتی، تعدادی از فروشندگان سودجو نسبت به توصیه و عرضه پودر کلر برای کنترل آفت کرم ساقه خوار برنج اقدام کرده اند بنابراین از کشاورزان درخواست می شود به این توصیه ها توجه نکنند.

رضا غیاثی افزود:استفاده از کلر نه تنها تاثیری در کنترل آفت ساقه خوار ندارد،بلکه باعث تخریب و مسمومیت خاک زراعی شده و باقیمانده آن در محصول برنج، شیوع انواع سرطان ها و حوادث ناشی از آن را به همراه خواهد داشت.
غیاثی بیان داشت:همچنین مصرف علوفه مزارعی که از پودر کلر در آنها استفاده شده،علاوه بر مسمومیت دام ها، آلودگی فراورده های لبنی حاصل از آنها را موجب می شود  و شستشو و ورود آن به رودخانه ها و نهرها می تواند منجر به مسمومیت آبزیان و مصرف کنندگان فرآورده های حاصل از آن شود.
وی اظهار داشت:بنابراین ضروری است تا کشاورزان در صورت بروز آفت و نیاز به اقدامات کنترل، با دریافت آگاهی لازم در مورد زمان و روش مناسب مبارزه از کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی برای کنترل آفت کنند تا ضمن حفظ محصول، از آلودگی بیشتر محیط زیست و خطرات جانی برای خود و مصرف کنندگان محصول برنج پیشگیری نمایند.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده ‌است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.