معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف گیلان اعلام کرد: سوگواره بصیرت عاشورایی با برنامه های متنوع عزاداری، تهیه و توزیع بسته های معیشتی، راه اندازی کاروان‌های عزاداری و سنت چهارپایه خوانی و روضه در فضای مجازی در ۹۹ بقعه متبرکه گیلان برگزار می شود.

به گزارش صفیر گیلان؛حجت الاسلام سجاد کاظمی پور با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم و لزوم رعایت بیشتر تدابیر بهداشتی و پروتکل های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در برنامه های عزاداری، گفت: اداره کل اوقاف گیلان با همکاری مراکز افق بقاع متبرکه و هیئت های مذهبی در نظر دارد محرم ۱۴۰۰ پرچم امام حسین (علیه‌السلام) بیش از پیش در امامزادگان برافراشته شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف گیلان استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای اجرای برنامه‌های مذهبی ماه محرم متناسب با وضعیت هر شهرستان و اجرای صحیح نیات واقفین با موضوع عزاداری امام حسین(علیه السلام) را از اهداف طرح بصیرت عاشورایی برشمرد و گفت: هویت دینی و ملی ما با امامزادگان و بقاع متبرکه گره خورده است و بقاع متبرکه از گذشته به نوعی محل برگزاری مراسم هیئات مذهبی هستند.
وی تاکید کرد: باید تلاش شود ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی در برگزاری عزاداری ها، وجهه حسینی جامعه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه یابد.
کاظمی پور اظهار داشت: هیئات مذهبی در بقاع شاخص مستقر و از ظرفیت فضاهای روباز موجود در بقاع برای عزاداری استفاده می کنند.

این مقام مسئول گفت: مراسم عزاداری در اکثر بقاع متبرکه گیلان که دارای شرایط برای برگزاری مراسم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستند دایر بوده و ۹۹ بقعه متبرکه گیلان مجری طرح بصیرت عاشورایی هستند.
وی خاطرنشان کرد: زمان مراسم کوتاه، پرمحتوا بوده و مراسم هم کم جمعیت برگزار می شوند.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف گیلان گفت: برای استفاده بیشتر مردم از مراسم عزاداری محرم امسال چهارپایه خوانی در بقاع متبرکه در دستورکار هیئات مذهبی قرار گرفته و استفاده از فضای مجازی برای انتشار بیشتر و گسترده تر عزاداری ها مورد توجه مراکز افق بقاع متبرکه است.
وی اذعان کرد: در مناطق قرمز،کاروانهای عزاداری بدون ازدحام و تجمع مردم راه اندازی می شود تا کسانی که در منزل حضور دارند از برکات ماه محرم بی نصیب نمانند.
کاظمی پور یادآور شد: همچنین برنامه‌هایی که در بقاع متبرکه برگزار می‌شود از طریق فضای مجازی و شبکه‌های استانی پخش خواهند شد.
وی افزود: اجرای شب شعر حسینی با حضور شاعران آیینی و مداحان ‏‏در مناطق کم خطر ‏ و یا تولید برنامه های رسانه ای شب شعر در مناطق هشدار و پرخطر با حضور در بقاع و ضبط آن بدون حضور جمعیت، می تواند مورد توجه بخشی از افراد جامعه شود.
وی با اشاره به طراحی برنامه برای حضور فعال در فضای مجازی در ایام محرم، خاطرنشان کرد: ۴۰ مبلغ و روحانی برای تبلیغ در این ایام به مناطق کم برخوردار اعزام خواهند شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف گیلان با بیان اینکه طرح بصیرت عاشورایی امسال تنها در عزاداری خلاصه نمی شود گفت: این طرح بخشهای مختلفی از جمله سیاهپوش کردن معابر و بقاع متبرکه، محافل قرآنی، روضه های خانگی، توزیع نان صلواتی، اجرای پویش های هر خانه یک حسینیه، راه اندازی پویش سیاه پوش نمودن کوچه ها و درب منازل (هر منزل یک بیرق امام حسین علیه السلام)، ضبط و پخش برنامه مذهبی و فرهنگی در فضای مجازی و توزیع بسته های معیشتی و ملزومات بهداشتی دارد.
وی گفت: در شرایطی که عزاداری در همه مناطق امکان پذیر نیست، تمرکز خدام و هیئت امنای بقاع متبرکه و عزاداران و خیرین در مناطق پرخطر از نظرشیوع کرونا به سمت تهیه و توزیع بسته های معیشتی و ملزومات بهداشتی معطوف شده است.
حجت الاسلام کاظمی پور اظهار داشت: توزیع غذای متبرک امامزاده و هیات در بیمارستانها و مراکز درمانی به ویژه مراکز بیماران کرونایی‏‏ اثرات روحی و معنوی بسیاری میان کادر درمان، بیماران و همراهان ایشان به دنبال دارد.