صفیر گیلان، اعتبار پیش بینی شده برای احداث نیروگاه زباله سوز در قرارداد سال ۹۲ ، حدود ۴۰ میلیون دلار بود که شهرداری رشت ابتدا باید ۲۵ درصد پیش پرداخت را برای خرید تجهیزات تزریق می‌کرد اما بر اساس آخرین گزارش رسمی تاکنون ۱۸.۵ درصد آن تزریق شده است. 

به گزارش صفیر گیلان؛نیروگاه زباله سوز رشت که بزرگترین نوع خود در کشور بشمار می رود، پس از گذشت هشت سال و عبور از ۲ شورای شهر و پیشرفت نامناسب، اکنون برای افتتاح و بهره‌بردای چشم انتظار اقدام و عمل شورای ششم این شهر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در شهری همانند رشت، موضوعاتی در حوزه محیط زیست و بهداشت مطرح هستند که متاسفانه در ادوار گذشته توجه ویژه ای به این بخش ها نشده است. این موضوعات یک زنجیره به هم پیوسته هستند تا تضمین کننده سلامت و حفظ محیط زیست رشت باشد و اگر به این موضوع پرداخته نشود همواره ظرفیت تبدیل به بحران را داشته و دارد.

انباشت زباله نیز در سالیان اخیر، به معضل بزرگی برای جامعه بشری تبدیل شده که همواره مسئولان سعی در حل این مشکل داشته اند اما این بحران در گیلان و به خصوص در شهرستان رشت با توجه به محیط زیست شکننده و حساس آن همچنان پابرجاست که سایت زباله سراوان و قد کشیدن هر روزه این محل دپوی زباله، گواه پابرجا بودن بحران چندین دهه‌ایی می‌باشد.

هم اینک براساس آمارهای ارائه شده، روزانه نزدیک به ۲ هزار تُن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می شود و در این میان بیشترین تولید زباله در روز، مربوط به کلانشهر رشت است که در ایام نوروز با ورود مسافران و گردشگران میزان زباله تولیدی این شهر به حدود ۲۵۰ تن مر رسد.

در منطقه سراوان رشت و سایر نقاط گیلان نیز زباله در حساس ترین مناطق از حاشیه تالاب گرفته تا ساحل دریا و حاشیه رودخانه ها و مناطق جنگلی و در ارتباط با آبهای زیرزمینی دفع می شود که معضلات زیست محیطی و بهداشتی بسیاری را برای مردم بوجود می آورد.

قرارداد ساخت نیروگاه ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت در سال ۱۳۹۲ توسط شهرداری رشت منعقد شد که تاکنون با گذشت حدود یک دهه و عبور از ۲ شورای شهر کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این نیروگاه، قابلیت تولید ۳۸ هزار مگاوات برق در سال نیز پیش بینی شده است.

کل اعتبار پیش بینی شده برای احداث نیروگاه زباله سوز در قرارداد سال ۹۲ ، حدود ۴۰ میلیون دلار بود که شهرداری رشت ابتدا باید ۲۵ درصد پیش پرداخت را برای خرید تجهیزات تزریق می‌کرد اما بر اساس آخرین گزارش رسمی تاکنون ۱۸.۵ درصد آن تزریق شده است.

حال بزرگ ترین نیروگاه زباله سوز کشور با روی کار آمدن شورای شهر ششم منتظر تصمیمات جدی‌تری است تا این پروژه زیست محیطی وارد مرحله جدید شود. تصمیمی که می تواند برای یکبار سرنوشت بحران زباله گیلان، رشت و سراوان را حل کند.

تکلیف زباله سوز رشت باید برای همیشه مشخص شود

سیدحسین رضویان از اعضای شورای ششم شهر رشت در خصوص مشکلات زیست محیطی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک موضوعاتی همچون دپو زباله ، احداث تصفیه خانه شیرابه ، احداث نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی و ۲ رودخانه زرجوب و گوهر رود از موضوعات برجسته زیست محیطی هستند که در سلامت گیلانیان و حفظ سلامت محیط زیست و همچنین حفظ تالاب بندرانزلی موثر هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت گفت: به طور حتم مسئولان پیشین نیز در این موضوعات مهم ورود کرده بودند و به این امر پرداخته اند اما اعضای شورای شهر کنونی مصمم هستند تا تکلیف این موارد برای همیشه مشخص شود.

وی  ادامه داد: هم اینک یکی از سئوالات اساسی این است که چطور این پروژه ها همانند تصفیه خانه شیرابه و همچنین نیروگاه زباله سوز رشت و سایر پروژه ها در موعد معین بر اساس جدول زمانی به اتمام نرسیدند.

عضو شورای ششم شهر رشت اضافه کرد: به طور حتم مسئله اصلی فقط ضعف مدیریت بوده زیرا جدیت لازم در قبال این موضوعات مهم به کار گرفته نشد و همچنین برخی از مفاد قانونی باعث تاخیر در بهره برداری از پروژه های مهم شده است و به طور حتم باید هم اینک نگاه ویژه ای به این موضوع شود.

هدف شورا اتمام پروژه های نیمه تمام است

رضویان به هم افزایی مناسب در شورای شهر رشت اشاره و اظهار داشت: با توجه به توافق نظری که بین اعضای شورای ششم رشت وجود دارد، همه این اعضا معتقدند که پروژه های نیمه تمام پایان یابد و همچنین در این راستا زمان اتمام پروژه های نیمه تمام نیز از سوی پیمانکاران مشخص شود.

وی تصریح کرد: با این وجود در همین بازده زمانی کوتاهی که شورای ششم تشکیل شده، تاکنون جلساتی در خصوص پروزه های نیمه تمام برگزار و بررسی های لازم انجام شد و در کمیسیون محیط زیست و بهداشت تصمیماتی در زمینه تصفیه خانه شیرابه و پسماند گرفته شد.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت افزود: تعیین تکلیف زباله سوز رشت برای برون رفت از معضل چندین دهه ای سایت دپوی زباله سراوان یکی از دغدغه های مهم شورا است و اکنون در اولویت قرار دارد.

زباله سوز رشت نیازمند همراهی ملی

رضویان تصریح کرد: در خصوص احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت طبق قرارادی که وجود دارد، این قرارداد ارزی بسته شد و با توجه به افزایش قیمت دلار ، به این پروژه ضربه شدید وارد شده است و اگر قرار است برای این پروژه اعتبار ریالی تامین شود، این امر باید مشخص شود و مورد بازنگری قرار گیرد.

وی گفت: با وجود اینکه قرار است زباله های شهرهای مختلف گیلان توسط این نیروگاه به کود تبدیل و همچنین سوزانده شود، این پروژه از جنبه شهری خارج و یک پروژه ملی بشمار می رود و به همین دلیل برای اتمام این پروژه نیاز به یک همت همگانی است و کمک و مساعدت همه مسئولان ارشد گیلان و مجمع نمایندگان این استان در مجلس را می طلبد.

عضور شورای ششم شهر رشت اظهار داشت: با توجه به حساسیت موضوع و همچنین خواسته های به حق مردم که سرمایه و ثروت شهر برای اینگونه پروژه ها سرمایه گذاری شده است، اعضای شورا به جد پیگیر موضوعات هستند و مراحل کار را به اطلاع مردم خواهند رساند.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت افزود: در خصوص پیشرفت و نحوه چگونگی به بهره برداری رسیدن نیروگاه زباله سوز رشت نیز با مسئولان و پیمانکاران آن جلساتی را برگزار و در نهایت نیز باید زمان به بهره برداری رسیدن این پروژه مشخص و معلوم شود.

وی در خاتمه گفت: به طور حتم سر منافع مردم و شهر رشت با هیچ کسی مصالحه نمی کنیم و امیدواریم که پروژه هایی که با سلامت مردم سر و کار دارند ، در سریعترین زمان ممکن به نتیجه رسیده و مورد بهره برداری قرار گیرند که در این راستا همه اعضای شورای رشت تمام تلاش خود را بکار خواهد بست.

برطرف شدن مشکلات زباله با راه اندازی نیروگاه ۶۰۰ تنی رشت

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گیلان نیز در خصوص مسایل مربوط به دفن زباله و احداث نیروگاه ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به راه اندازی نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت و همچنین کارخانه کمپوست اشاره کردو گفت: با راه اندازی کارخانه کمپوست در شهرهای گیلان و همچنین بهره برداری از نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت، مشکل زباله در گیلان برطرف شده و مکان های محل دفن زباله تعطیل می شود.

پویا شهشهانی اضافه کرد: هم اکنون روزانه حدود یکهزار و ۷۰۰ تن زباله در استان دفن می شود و اگر کار کارخانه های کمپوست در شهرهای گیلان به اتمام برسد ، حدود ۶۵۰ الی ۷۰۰ تن از حجم زباله کاهش می یابد و از سوی دیگر هم اینک حدود ۳۰۰ تن زباله در کارخانه های موجود به کمپوست تبدیل می شود.

به گفته وی، از سوی دیگر با راه اندازی نیروگاه زباله سوز رشت نیز، ۶۰۰ تن زباله در این نیروگاه به کودآلی تبدیل و یا سوزانده می شود که با این وجود، مشکل زباله در گیلان برای همیشه خاتمه می یابد.

شهشهانی به تلاش مسئولان گیلان به پروژه های دفن زباله نیز اشاره و اظهار داشت: طی سال های ۹۸ و ۹۹ پیگیری های زیادی از سوی مسئولان استانی و با توجه به وجود تحریم های سنگین، ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار بابت پروژه های دفن زباله به گیلان اختصاص یافت.

بزرگترین زباله‌سوز کشور در انتظار تلاش شورای ششم رشت

تلاش مستمر برای راه اندازی نیروگاه ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت 

مدیرعامل شرکت کودآلی گیلان نیز در خصوص راه ندازی نیروگاه ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با راه اندازی این نیروگاه و همچنین به بهره برداری رسیدن ۲ پروژه افزایش ظرفیت تبدیل زباله به کود آلی، مکان دفن زباله در سراوان تعطیل خواهد شد.

سعید بشری ادامه داد: نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت هم زباله تر و هم “ریجکت” را می سوزاند که با تفکیک شیرابه از زباله به سفره های زیرزمینی نیز آسیب وارد نشود و زباله ها به کود ، مواد بازیافت تولید و مابقی نیز به برق تبدیل می شوند.

مدیرعامل شرکت کود آلی گیلان  افزود: این پروژه در ۲ بخش ساختمان ها و تجهیزات در حال احداث و ساخت می باشد که در بخش ساختمانها حدود ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل این بخش، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گفته بشری در بخش تجهیزات که به طور عمده این تجهیزات از کشور چین وارد می شود، ۱۳ درصد پیشرفت فیریکی داشته ایم که این بخش نیز برای اینکه به اتمام و به بهره برداری برسد نیازمند اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیون دلار است.

وی اضافه کرد: با توجه به روندی را که شاهدیم و همچنین اگر اعتبارات این طرح به موقع تامین شود، اواخر سال آینده شاهد راه اندازی اولیه نیروگاه ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت خواهیم بود که در این بخش، زباله ها تفکیک و زباله های آلی به کود تولید می شوند.پیش بینی ما این است که تا اواسط سال ۱۴۰۲ این طرح به طور کلی تکمیل و راه اندازی شود.

با توجه به تاکید اعضای ششم شورای شهر رشت در خصوص رفع معضلات زیست محیطی رشت به خصوص انباشت زباله ها و راه اندزی نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت ، به طور حتم مردم چشم انتظار نتیجه فعالیت  این شورا هستند.