به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛بقعه نقره ای امامزاده اسحاق  و خواهرش خیر النسا در ارتفاع بیش از یکهزار متری از سطح دریا و بر قله ی سیاه کوه در بخش احمد سرگوراب در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان شفت از جمله زیارتگاهها و از مناطق سرسبز و دیدنی گیلان است. که از مسیری با پوشش جنگلی و […]

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛بقعه نقره ای امامزاده اسحاق  و خواهرش خیر النسا در ارتفاع بیش از یکهزار متری از سطح دریا و بر قله ی سیاه کوه در بخش احمد سرگوراب در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان شفت از جمله زیارتگاهها و از مناطق سرسبز و دیدنی گیلان است.

که از مسیری با پوشش جنگلی و جاده ای بسیار زیبا پر جاذبه و دیدنی  و متفاوت از دیگر مناطق دیدنی گیلان  است و بنا در انتهاترین نقطه کوه  قرار گرفته و آب و هوایی مطبوع و دلپذیر دارد.IMG_20160809_185639

به گزارش صفیر گیلان،شهرستانِ شفت، در جنوب غرب رشت واقع شده و ۲۳ کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد.

مواهب طبیعی، وجود جنگلها و مراتع، کوهستان ها و مناطق ییلاقیِ سرسبز و دهها بنای مذهبی و تاریخی، سبب شده که شهرستان شفت یکی از مناطق مهمِ زیارتی و گردشگری  به شمار بیاد.

این شهرستان با بناهای معروف مذهبیِ از جمله  بقای متبرکه  امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق، شُهرت استانی و کشوری دارد.

nature16

مطابق شجره نامه موجود، بقعه امامزاده اسحاق مدفن امامزاده اسحاق برادر امام رضا(ع) و خواهرش خیرالنسا(فاطمه خانم) خواهر حضرت معصومه(س) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می‌باشد.

در مسیرتان برای رسیدن به امامزاده اسحاق شاهد پوشش جنگلی این منطقه خواهید بود که با دیگر نقاط گیلان متفاوت و در نوع خود از دیدنی های پر جاذبه مسیر است  و مسافران می توانند لحظاتی را برای استراحت در زیر سایه درختان استراحت کنند.

بقعه به روایت میرزا ابراهیم، ملگونوف و رابینو که در سفرنامه‌های خود از این بقعه یادکرده‌اند با مصالح ساختمان از نوع سنگ و گل و چوب بوده و بقعه در دو طبقه ساخته شده و بام بقعه سراسر شیروانی و دارای دو گنبد کوچک کوتاه و بلند که هردو به صورت شیروانی سربندی شده‌اند از دو سوی بام نمایان بوده و ضریح امامزادگان فلزی، جدید و مشبک و شیشه‌بندی می‌باشد.شفت56

بنای بقعه در دوره صفویه تاسیس شده و دارای ارزش های تاریخی و باستان شناسی هم مطابق شجره نامه موجود هست.

برای بسیاری از اهالی گیلان که رفتن به مشهد دشوار است زیارت امامزاده اسحاق حکم زیارت مشهد الرضا را دارد سفر به امامزاده اسحاق خاطره ی زیارت امام رضا( ع) را تداعی می کند و برای کسانی که از سایر نقاط ایران پابه این منطقه می گذارند علاوه بر زیارت بقاع متبرکه حکم توفیق اجباری برای بهره بردن از فضایی سبز و سرشار از زیبایی را دارد.
سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار زائر این بقعه متبرکه را زیارت می کنند و از این فضا بهره معنوی می برند که جا داردمسئولان اوقاف شهرستان و دیگر  مسئولان شهرستان شفت به این مکان توجه ویژه داشته و در پیشبرد پروژه عمرانی بقعه توجه کنند.

مسیر امامزاده پر از خانه های چوبین آغشته به رنگهای زرد,قرمز،ابی و غیره که سوغات سفر می فروشند و گاه اتاق های چوبی مامنی هimages (27)ستند برای زائران راه که اجاره داده می شوند.4b977143fd224f8387b097b4153b93b4

امامزاده اسحاق گیلان محبوب دلهای مردم است و زائران بسیاری دارد به گونه ای که حتی مردم برای اقامت چندین روزه بدانجا سفر می کند .

این بنا امروز با معماری جدید و بسیار زیبا  حدود دو سال و اندی است که در دست اجرا می باشد  و کار  ساخت حرم تا اتمام سر بندی  و گنبد و اجر چینی و نصب در و پنجره و شیشه به پایان رسیده است.

تهیه گزارش؛زلیخا صفری راسته کناری