منطقه آزاد انزلی هاب صادرات تعاون‌ گران به اتحادیه اوراسیا

بهره برداری از اسکله رو رو منوط به اتصال بندرکاسپین به ریل سراسری است

  پرینت
بهره برداری از اسکله رو رو منوط به اتصال بندرکاسپین به ریل سراسری است
شناسه خبر : 69558 | تاریخ انتشار : 25 اردیبهشت 1402 - 15:08 | 111 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

روسای اتاق تعاون ایران با روسای اتاق های تعاون و مدیران عامل اتحادیه های تعاونی کشور در بازدید از منطقه آزاد انزلی ظرفیت های این منطقه را بعنوان هاب صادرات تعاون‌گران به اتحادیه اوراسیا مناسب ارزیابی کردند.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ روسای اتاق تعاون ایران با روسای اتاق های تعاون و مدیران عامل اتحادیه های تعاونی کشور در بازدید از منطقه آزاد انزلی ظرفیت های این منطقه را بعنوان هاب صادرات تعاون‌گران به اتحادیه اوراسیا مناسب ارزیابی کردند.

تعاونگران در بازدید از زیرساخت‌ها و بندرکاسپین منطقه آزاد انزلی چگونگی در نشستی راه‌های گسترش همکاری‌ها دو جانبه با حضور اعضای هیئت مدیره و معاونین سازمان منطقه آزاد انزلی را مورد بررسی قرار دادند.

عضو هیات رئیسه و معاون پشتیبانی و برنامه اتاق تعاون ایران نیز در این نشست به جایگاه قانونی این اتاق اشاره کرد و گفت: اتاق تعاون ایران به عنوان عضو صاحب رای و اثرگذار در تصمیمات اقتصادی کشور در تمامی شوراهای اصلی عضویت دارد و می تواند مطالبات بخش اقتصادی تعاون را پیگیری کند.

علی مطیع جهانی اظهار کرد: مرکز تجاری ایران در روسیه مسئولیت اجرایی راه اندازی اتاق تعاون را از سال گذشته اخذ کرد و این مرکز در روسیه راه اندازی شد که در این اتاق از ظرفیت بخش خصوصی و تعاون استفاده می‌شود.

وی به برخی مشکلات لجستیکی و ارسال محموله برای صادرکنندگان اشاره کرد و افزود: ارسال محصولات کشاورزی و غذایی به این مناطق در برخی از فصول مانند زمستان با مشکل جدی روبرو است اگر بتوانیم از ظرفیت منطقه آزاد انزلی به عنوان دپو کالاهای اساسی برای صادرات محصولات به روسیه و اوراسیا استفاده کنیم می توانیم این مشکلات را تا حدود زیادی کاهش دهیم.

جهانی اظهار کرد: تعاونگران و سرمایه گذاران بخش تعاون آماده هستند از منطقه آزاد انزلی بعنوان هاب اصلی صادرات استفاده کنند و در بخش نمایشگاهی نیز ظرفیت این منطقه را برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و خارجی مناسب می‌باشد.

معاون اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون ایران نیز در این نشست گفت: هفته گذشته سندی برای تحقق شعار سال در شورای اقتصاد کشور برای رشد تولید و مهار تورم تهیه شد که در آن اتاق تعاون ایران مکلف به ساماندهی و برنامه ریزی در این زمینه شد.

رضا وفایی یگانه اضافه کرد: در اتاق تعاون ۱۴ کمیسیون تخصصی داریم که یکی از آنها کمیسیون توسعه تجارت می‌باشد که در امر تسهیل سازی و کمک به تصمیم گیری کشور فعال است و دولت برنامه دارد با فعال کردن مراکز تجاری و تجمیع فعالیت های خرد از ساختار تعاون برای توسعه تجارت بهره گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران نیز در این نشست اظهار کرد: صادرکنندگان محصولات کشاورزی به کشور روسیه به کانتینرهای یخچال‌دار زیر و بالای صفر درجه نیاز دارند. ۵۰۰ میلیون دلار از مجموع صادرات کشورمان به روسیه شامل محصولات کشاورزی است لذا اگر بحث صادرات به کشورهای CIS مطرح باشد باید شرایط صادرات محصولات کشاورزی ساده‌تر شود.

ارسلان قاسمی گفت: بیشترین حجم کالاهای وارد شده از بنادر شمالی شامل محصولات خام مانند گندم، جو، ذرت و روغن خام است به همین منظور باید پایانه صادراتی برای صدور این کالاها پیش بینی شود.

وی با بیان اینکه این کمسیون آماده است در احداث این پایانه در منطقه آزاد انزلی سرمایه گذاری و همکاری کند افزود: باید امکان واگذاری ۱۱۳ هزار متر مربع از انبار سر پوشیده تا بهره برداری از پایانه صادراتی اصلی به بخش تعاون فراهم شود.

محمود صادقی رئیس اتحادیه تعاونی پسته نیز منطقه آزاد انزلی را فرصت مغتنمی برای حضور محصولات پسته ایران در بازار اوراسیا دانست و افزود: با توجه به روندهای اقتصادی حاضر صادرات محصولات غیر نفتی باید از حمایت بیشتری برخوردار شوند و در این راستا باید از امکانات کانتینری برای صادرات به بازار اوراسیا استفاده کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های ماهیان گرم آبی نیز در این نشست گفت: سالانه ۱۰۰ هزار تن ماهی پرورشی مازاد گرمابی در کشور تولید می شود که رایزنی ها برای صادر این ماهیان به کشور روسیه در حال انجام است.

الویری به شرایط سخت صادرات ماهی به کشور روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: امسال برای اولین بار از شرایط سخت صادرات ماهیان گرم آبی و سردآبی به روسیه عبور کردیم.


وی یکی از این شرایط سخت را تاکید روسیه به حمل مواد غذایی با کانتینر اعلام کرد و افزود: برای توسعه صادرات به کشور روسیه نیاز به همکاری‌های نزدیک با منطقه آزاد انزلی داریم.

معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ایران نیز در این نشست اظهار داشت: اتاق تعاون برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی آمادگی دارد تا در صورت فراهم شدن فرصت سرمایه گذاری در این زمینه اقدامات لازم را داشته باشد.

مهرداد لاهوتی اضافه کرد: اتاق تعاون ایران همچنین می تواند برای برگزاری نمایشگاه های بین المللی تخصصی داخلی و خارجی با منطقه آزاد همکاری داشته باشد.

وی فلسفه ایجاد مناطق آزاد را توسعه صادرات عنوان کرد و افزود: امیدواریم این جلسه مقدمه‌ای باشد برای ادامه همکاری های اتاق تعاون ایران و منطقه آزاد انزلی و در آینده نزدیک تفاهم نامه مشترکی بین طرفین منعقد شود.

سرپرست منطقه آزاد انزلی نیز با بیان اینکه این منطقه صرفا وارد کننده کالا نیست گفت: منطقه آزاد انزلی تجهیزات و مواد اولیه را از کشورهای همسایه وارد کرده و پس از ایجاد ارزش افزوده نسبت به صادرات کالا اقدام می‌کند.

اکبر نیازی افزود: منطقه آزاد انزلی در بخش نمایشگاهی می تواند امکان برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را در این منطقه فراهم کند و در صورت لزوم از توان و ظرفیت شرکت‌های تولید کننده مستقر در شهرکهای صنعتی این منطقه بهره گیرد.

وی اضافه کرد:از انعقاد تفاهم نامه با اتاق تعاون ایران استقبال می‌کنیم و معتقدیم این تفاهم نامه ثمرات خوبی برای منطقه آزاد انزلی و اتاق تعاون خواهد داشت.

نیازی تصریح کرد: مراحل تکمیل اسکله رو رو در بندرکاسپین ادامه دارد و سینی دوار برای حمل کانتینر نیز نصب شده است. بهره برداری از این اسکله منوط به اتصال بندرکاسپین به ریل می باشد که امیدواریم مسئولان با عمل به وعده های خود تحقق این امر را تسهیل کنند.

وی در مورد ایجاد سردخانه در پس کرانه بندر کاسپین نیز گفت: رایزنی ها با سرمایه گذاران برای احداث سردخانه انجام و تفاهم نامه ای نیز منعقد شده است.

وی ادامه داد: منطقه آزاد انزلی می تواند بخشی از پس کرانه بندر را در اختیار پایانه صادراتی قرار دهد اما برای اختصاص زمین برای احداث مجتمع فرهنگی و تفریحی فرهنگیان با کمبود زمین مواجه است وپیشنهاد می کنیم با نهادها و ارگانهای مختلف که زمین آماده واگذاری و فروش دارند مذاکراتی انجام شود.

در ابتدای این نشست که اکبری مقدم عضو هیئت مدیره و طالب پور معاون اقتصادی سازمان نیز حضور داشتتند، امین افقی معاون امور بندری و جواد کشلی مدیر سرمایه‌گذاری گزارشی از عملکرد سازمان و ظرفیت های اقتصادی و لجستیکی منطقه ارایه نمودند.

برچسب ها
نوشته های مشابه
برخی بر علیه مدیریت شهری رشت سنگ اندازی می کنند/ تحرکاتی با هدف کاهش اختیارات شوراها/ خلا قانونی منجر به افزایش تخلفات در حوزه ساخت و ساز/ با قدرت حاکمیتی دستگاه قضا موانع پیش روی اجرای پروژه ها برداشته می شود
مجلس خبرگان رهبری تشریفاتی نیست
کلیه موزه ها و تفرجگاهای شهرستان فومن در روز ١٣ فروردین همزمان با روز شهادت حضرت امیرالمؤمنین (ع) تعطیل شد
مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است
اجرای شعار سالجاری رهبری، آمادگی برای دوران پسا ریل و بهره‌گیری از نظام برنامه ریزی مبتنی بر کار تیمی و هم افزا
افزایش دو برابری توزیع کپسول گاز در ماسوله
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.