به گزارش صفیر گیلان، صبح امروز مهندس حسین چراغی در دیدار با اسماعیل حیدری آزاد فرماندار شهرستان بندرانزلی با اشاره به برنامه های مدون سه سال اخیر اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، اظهار داشت: تنوع بخشی به سبد خدمات بندر ی با محور رشد صادرات و ترانزیت کالا و همچنین کاهش هزینه های […]

به گزارش صفیر گیلان، صبح امروز مهندس حسین چراغی در دیدار با اسماعیل حیدری آزاد فرماندار شهرستان بندرانزلی با اشاره به برنامه های مدون سه سال اخیر اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، اظهار داشت: تنوع بخشی به سبد خدمات بندر ی با محور رشد صادرات و ترانزیت کالا و همچنین کاهش هزینه های قیمت تمام شده کالا برای صاحبان کالا از جمله اهداف اصلی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان است.

دیدار مدیر کل بنادر استان گیلان با فرماندار شهرستان انزلی آقای دکتر حیدری آزاد 6

وی بیان کرد: با توجه به تقاضای بازار و صاحبان کالا، توسعه زیر ساخت های بندری و افزایش ظرفیت انبارها  و سیلوهای غلات همچنین مخازن روغن خوراکی و مخازن سوخت در بندرانزلی انجام شده است  که تا پایان امسال این ظرفیت به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن و در پایان سال آتی به بیش از ۳ میلیون تن افزایش می یابد.

چراغی در ارتباط با افتتاح پروژه های عمرانی بندری استان گیلان  در دهه فجر نیز تصریح کرد: این پروژه ها با هفت هزار میلیارد ریال اعتبار شامل سه پست اسکله، سیلو غلات، مخازن روغن، مجتمع گردشگری دریایی (مارینا)، طرح زیباسازی و مبلمان شهری و نورپردازی در موج شکن غربی بندر با حضور مقامات ارشد کشوری در دهه فجر امسال و در چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه با برنامه های در دست اقدام  مجتمع بندری انزلی از یک بندر تک محصولی و سنتی  در سال آتی به بندری کاملا مدرن نسل سوم و دارای صنایع تبدیلی و ارزش افزوده تبدیل خواهد شد، ادامه داد: ایجاد کارخانه آرد و کارخانه تولید روغن و همچنین پایانه صادراتی مجهز به مراکز سردخانه و سورتینگ و بسته بندی در برنامه توسعه اداره کل بنادر و دریانوردی برای مجتمع بندری انزلی وجود دارد.

وی افزود: در سال آتی بندرانزلی به بندری کاملا مدرن با قابلیت پذیرش انواع کالاها و همچنین ایجاد ارزش افزوده مبدل خواهد شد.

چراغی همچنین از کاهش و به حداقل رساندن قیمت تمام شده کالا برای صاحبان کالا خبرداد و گفت: با تدابیر و زیرساخت های صورت گرفته جریان واردات، صادرات و ترانزیت کالاها را در درگاه های بندری استان گیلان تسریع و تسهیل بخشیده می شود.

مهندس چراغی مطرح کرد: با ارایه ایده ایجاد مارینا در بندر انزلی و در طول سواحل خزر و تشکیل شبکه مارینا توانستیم تحول بزرگی در زمینه گردشگری دریایی بوجود بیاوریم  که دریچه جدیدی را درحوزه اقتصاد دریا پایه بر روی صنعت دریایی استان و کشور گشوده شد که حاصل ان خلق ثروت و اشتغال در استان خواهد بود.

چراغی در پایان بیانات خود در این نشست تاکید کرد: همه این برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری ها در بندر انزلی در صورتی اهداف از پیش تعیین شده را محقق می کند که همه سازمان هایی که مکمل کننده خدمات بندری هستند همگام و هماهنگ با بندر باشند و در غیر اینصورت بندر به تنهایی قادر به رقابت با بنادر نخواهد بود چرا که امروزه رقابت در صنعت بندری بین حلقه های مختلف در زنجیره تامین کالا تعریف شده است ، لذا همه سازمان ها و ارگانهای ذینفع که بالغ بر ١٨ دستگاه هستند می بایست با هم افزایی این مهم را محقق نمایند.

فرماندار بندرانزلی: در  توسعه زیرساخت های بندرانزلی با اداره کل بنادر استان همگام هستیم

فرماندار شهرستان بندرانزلی نیز گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان یکی از ادارات استراتژیک و اقتصاد محور برای شهرستان انزلی و استان گیلان است.

اسماعیل حیدری آزاد تایید کرد: با تدابیر صورت گرفته توسط مدیر کل بنادر استان لزوم تعامل و همراهی دستگاه های اجرایی شهرستان و استان  با اداره کل بنادر و دریانوردی باید در شرایطی بسیار مطلوب قرار بگیرد.

دیدار مدیر کل بنادر استان گیلان با فرماندار شهرستان انزلی آقای دکتر حیدری آزاد 7

وی تاکید کرد: ۱۸ دستگاه اجرایی مرتبط مورد نظر مدیر کل بنادر استان باید در کنار و همراه با بنادر و دریانوردی خدمت رسانی کنند تا تخلیه و بارگیری کالا از نقطه آغاز بندر تا مقاصد داخلی و خارجی به بهترین شکلی صورت پذیرد.

حیدری آزاد یادآور شد: باید بندرانزلی در صنعت دریانوردی اقتصادی تر شده و از تمامی امکانات و پتانسیل های موجود استفاده کرد تا این مجتمع بندری به بندری پویا و موثر در کشور تبدیل شود.

وی افزود: این امر تنها با تعامل با همکاری همه جانبه همه دستگاه های اجرایی شهرستان محقق می شود.

فرماندار شهرستان انزلی ادامه داد: توسعه اقتصادی و صنعتی اداره کل بنادر و دریانوردی و سرمایه گذاری در زمینه های مختلف قابل تقدیر است و به توسعه اشتغالزایی و رشد گردشگری کمک شایانی می کند.

حیدری آزاد بیان کرد: برای نمونه  ایجاد کارخانه آرد در کنار سیلوها و انبارهای گندم و همچنین جذب و افزایش ماندگاری توریست با راه اندازی گردشگری دریایی علاوه بر جذب سرمایه گذار و رشد اقتصادی بندرانزلی در اشتغالزایی جوانان آن نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: فرمانداری شهرستان انزلی در این راستا آمادگی دارد تا در تمامی نشست های استانی و ملی از برنامه های توسعه ای زیرساخت های بندری شهرستان انزلی بطور جد پیگیری کند.

حیدری آزاد در بخش دیگری از صحبت های خود  اظهار داشت: بندرانزلی با وجود پتانسیل بسیار قابلیت آن را دارد که با احداث موزه بنادر، موزه ملوان و همچنین برجسته کردن آرامستان لهستانی ها، برج ساعت و کلیسای تاریخی حضرت مریم (ع) به عنوان جاذبه های تاریخی و گردشگری به شهر توریستی با جاذبه های متنوع تبدیل شود.

وی افزود: با تبدیل شدن انزلی به بندری با جاذبه های متنوع در نهایت اقامت گردشگر در این شهرساحلی افزایش و رونق اقتصادی آن نیز دوچندان می شود.

حیدری آزاد عنوان کرد: فرمانداری شهرستان انزلی همچنین در تلاش است تا ارتباط خواهرخواندگی بین بندرانزلی و یکی از بنادر کشورهای حاشیه خزر برقرار شود که این امر می تواند کمک شایانی به اقتصاد و افزایش معیشت مردم را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شغل صیادی به تنهایی جوابگوی نیازهای شهروندان و تامین معیشت آنان نیست تاکید کرد:در بندر انزلی تنها تخلیه و بارگیری دیده می شود در حالی که علاوه بر  واردات و صادرات کالا می توان در بندر تولید و صنعت را نیز همزمان راه اندازی کرد تا در سطح شهر تحول قابل قبولی مشاهده شود.

وی افزود: وجود اداره کل بنادر و دریانوردی انتظارات مردم را از این اداره کل بسیار بالابرده و در این راستا تلاش در جهت جلب سرمایه گذاری خصوصی، مشارکت و سرمایه گذاری چند جانبه برای توسعه زیر ساختهای ترانزیت منطقه با یکسان سازی قوانین و مقررات، کاهش نرخ تعرفه های حمل و نقل ، رفع موانع و مشکلات زیربنایی قانونی و توجه به کریدور حمل و نقل چند وجهی باید در دستور کار قرار گیرد.

حیدری آزاد ادامه داد: همچنین با توجه به کاهش واردات چوب و افزایش واردات غله در بندر انزلی باید نهایت بهره برداری از این ظرفیت صورت گیرد.

وی گفت: در این زمینه باید با ساخت و احداث سیلوهای بیشتر و همچنین ایجاد کارخانه های تولیدی زمینه افزایش سرمایه گذاری در این حوزه فراهم شود.

فرماندار شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه بندرانزلی را نباید صرفا به عنوان یک پایانه دریایی تلقی کرد گفت: بندر انزلی  باید تبدیل به یک منطقه اقتصادی و صنعتی دریایی تبدیل شود.

حیدری آزادتاکید کرد: مجتمع بندری بنادر و دریانوردی انزلی می تواند با ایجاد پایانه صادرات، مخازن روغن برای نگهداری روغن های خوراکی ، سردخانه، بسته بندی و سورتینگ،  کشتی سازی برای تعمیرات و ساخت شناور و اجرای کامل گردشگری دریایی (مارینا)، راه اندازی اتوبوس دریایی بین بنادر انزلی، آستارا و باکو و سایر بنادر حاشیه دریای خزر، موجبات افزایش رونق گردشگری را در بندرانزلی پدید آورد که تحقق این مهم  اشتغالزایی فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

دیدار مدیر کل بنادر استان گیلان با فرماندار شهرستان انزلی آقای دکتر حیدری آزاد 5

دیدار مدیر کل بنادر استان گیلان با فرماندار شهرستان انزلی آقای دکتر حیدری آزاد 4

دیدار مدیر کل بنادر استان گیلان با فرماندار شهرستان انزلی آقای دکتر حیدری آزاد 3