سید مهدی خدمت بین دانا مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه ۱ مرکز و سه موسسه خیریه مردم نهاد در گیلان در حال خدمت رسانی به کودکان طیف اتیسم هستند گفت : به زودی ۲ مرکز دیگر در رشت و بندر انزلی فعالیت خود را آغاز خواهند نمود.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ سید مهدی خدمت بین دانا ضمن گرامیداشت روز جهانی اتیسم ( دوم آوریل مصادف با ۱۳ فروردین ماه) بیان داشت : میتوان اتیسم را به عنوان شایع ترین اختلال گروه اختلالات عصبی رشدی با مشخصه اصلی نقص پایدار در برقراری ارتباط اجتماعی متقابل و تعامل اجتماعی و نیز الگوهای محدود و تکراری و قالبی در رفتار ، علایق و فعالیت های مشخص بیان نمود.

وی افزود : از آنجایی که برنامه های آموزشی به عنوان خط اول مداخلات مورد نیاز برای افراد دارای اختلال طیف اتیسم می باشدمرکز روزانه آموزشی و توانبخشی امید زندگی شهرستان رشت با ظرفیت ۵۰نفر با دارا بودن کادر تخصصی آموزشی و توانبخشی به صورت حضوری و آنلاین به توانخواهان تحت پوشش ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی می نماید همچنین با برگزاری جلسات ماهیانه حضوری و آنلاین خانواده ها از مداخلات خانواده محور بهره مند می گردند. به دلیل اهمیت تشخیص و مداخلات توانبخشی بهنگام در سنین طلایی ( ۲-۵ سال ) اجرای برنامه غربالگری در دستور کار مرکز مذکور می باشد . در سال ۱۴۰۱ از ۲۰ مورد غربالگری صورت گرفته ۶ مورد منجر به تشخیص قطعی گردید .

وی اضافه کرد: از دیگر فعالیتهای مرکز در سال گذشته می توان به توزیع ۳۰ بسته حمایتی بین خانواده های محروم ، برگزاری جلسات مشاوره ها و آگاهسازی جامعه اشاره کرد. بهزیستی گیلان قریب ۶۰۰ نفر از کودکان را تحت پوشش حمایتی دارد و نیز ۳ موسسه خیریه مردم نهاد در سطح استان وجود ، که در سال گذشته از ۳۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال کمک بلاعوض بهزیستی استان برخوردار شدند .

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه گفت : دیگر فعالیتهای استان برای این کودکان شامل . انعقاد تفاهم نامه با بیمه سلامت در خصوص پرداخت هزینه های کاردرمانی و گفتار درمانی در سطح استان است که ۷۰ درصد هزینه های بخش خصوصی توسط بیمه سلامت پرداخت می گردد. ارائه خدمات مناسب سازی تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال. ضمن اینکه به زودی ۲ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی ویژه این کودکان در شهرستان های رشت و بندر انزلی پروانه فعالیت دریافت خواهند کرد.