صفیر گیلانمهری با اشاره به هنر صنعت فرش دستباف تنها صنعت بومی سازی کشوراست گفت: اتفاقاتی که در شرکت ابریشم صومعه سرا در حال وقوع است و اتفاقاتی نظیر معاف از مالیات  می تواند  باعث شوند فرش به عنوان پرچم دوم کشور به اهتزاز در بیاید

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛مجتبی مهری با اشاره به اینکه  یکی از مهمترین مشکلات بافندگان فرش در استان که یک مشکل کشوری هم است مشکل بیمه فرش بافان است افزود: اگر مشکل بیمه حل نشود نه تنها همین بافندگان را نمی توانیم حفظ کنیم بلکه آیندگان نیز تمایلی برای ورود به این عرصه نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه فرش بافی کاری سخت است و داشتن بیمه از حقوق اولیه قالی بافان است، افزود: تامین مواد اولیه قالی بافان نیز از دیگر مسایل مهمی است که باید به آن توجه داشت.

مهری با اشاره به هنر صنعت فرش دستباف تنها صنعت بومی سازی کشوراست گفت: اتفاقاتی که در شرکت ابریشم صومعه سرا در حال وقوع است و امیدواریم وقایع خوبی رقم بخورد زیرا حمایت دولت از شرکت ابریشم صومعه سرا و شرکت ابریشم لنگرود می تواند مشکل تامین اولیه بافت فرش ابریشم را در گیلان حل کند.

رییس اداره امور فرش سازمان صمت گیلان گفت: برای تامین تسهیلات هم اتفاقات خوبی افتاده است و کسانی می توانستند پشتیبان فرش دست باف باشند با حمایت های کارگروه اشتغال استان تسهیلات دریافت کرده اند و این حمایت ها ادامه دارد.

مهری ادامه داد: همه اتفاقاتی نظیر معاف از مالیات که باعث شوند فرش به عنوان پرچم دوم کشور به اهتزاز در بیاید باید مورد حمایت قرار بگیرد تا فرش ایران جایگاه خود را به دست بیاورد.

وی با اشاره به اینکه کرونا و تحریم ها فروش فرش دست باف را سخت تر کرده است و علاوه بر اینها نیاز است اتحادیه مستقل فرش دست باف را قالی بافان داشته باشند و تشکل های مرتبط به فرش دست باف در مدیریتی واحد در سازمان ملی فرش ایران راهبری شوند.

مهری با بیان اینکه در گیلان حدود ۱۴ هزار نفر بافنده داریم و برای ۱۳ هزار و ۳۹۶ نفر کارت شناسایی قالی بافی صادر شده است. برای ۹۰۰۲ نفر به شبکه های تامین اجتماعی برای برخورداری از مزایای بیمه معرفی کردیم، اما همه این افراد تحت پوشش بیمه نیستند.

رییس اداره امور فرش سازمان صمت گیلان با بیان اینکه به طور میانگین ۵۱ هزار مترمربع فرش و تابلو فرش در استان بافته می شود، گفت: بیشترین تعداد بافندگان گیلان در شهرستان های رشت و لاهیجان فعالیت دارند و شهرستانهای رشت و سیاهکل و صومعه سرا در استان گیلان از نظر کیفیتی در تولید فرش های صادراتی بیشتر فعال هستند.