صفیر گیلان؛جوانان و دانشجویان رشت در یک پویش (جُدر) درراستای خیزش مطالبه گری بیانیه ی صادر نمودند. باسمه تعالی بیانیه ی پویش جوانان و دانشجویان رشت(جُدر) خیزش مطالبه گری قال رَسُولُ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: خَیْرُ النّاسِ مَنْ نَفَعَ وَ وَصَلَ وَ اَعانَ. بهترین مردم کسیست که به مردم نفع رساند، […]

صفیر گیلان؛جوانان و دانشجویان رشت در یک پویش (جُدر) درراستای خیزش مطالبه گری بیانیه ی صادر نمودند.

باسمه تعالی
بیانیه ی پویش جوانان و دانشجویان رشت(جُدر)
خیزش مطالبه گری

قال رَسُولُ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: خَیْرُ النّاسِ مَنْ نَفَعَ وَ وَصَلَ وَ اَعانَ.
بهترین مردم کسیست که به مردم نفع رساند، آنان را به هم نزدیک نماید و به ایشان کمک کند.
(مستدرک الوسائل، ج ۱۲ ص ۳۹۰)

کشور ما ایران، جایی که همواره با غرور و تعصب نسبت به آن صحبت میکنیم، قرنها زیر چکمه ی استبداد، استعمار و استثمار نای تنفس نداشته است و با ورق زدن تاریخ به نقطه عطفی میرسیم بنام نهضت مشروطه؛ که اولین روزنه ی امید را برای مشارکت مردم در سرنوشت خودشان را به وجود آورد و در تکمیل آن، انقلاب اسلامی دریچه ی نظام مردم سالاری دینی را به روی ساکنان این مرز و بوم گشود. این مهم میسر نگردید مگر با جانفشانیها و ایثار عزیزترین و شریفترین مردان و زنان آن دوره و چه بسا، بسیاری از آنان را جوانان و دانشجویان تشکیل می دادند.
فلذا با اینکه ساز و کار مشارکت مردم در حکومت مهیا شد اما نحوه ی این مشارکت و فرهنگ بهره برداری از این موهبت بصورت فراگیر تبیین نگردید. برخوردهای احساساتی، شورها و موجهای زود گذر و برخورد اسطوره ای با منتخب های دوره ای و قهر و آشتی ها در میزان مشارکت و نحوه انتخاب و در پی آن عقب نشینی و عدم مطالبه گری، تماماً از دل همین ناآگاهی بر میخیزد. در همین راستا ما جوانان و دانشجویان رشت (جُدَر) بر آن شدیم که در این مسیر به سهم خویش قدمی برداریم.

قالَ الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: انَّمَا قَدّرَ اللهُ عَونَ العِبَادِ عَلی قَدرِ نِیاتِهِم.
همانا خداوند، یاری بندگان خود را به اندازه نیت های آنان مقدّر کرده است.
(میزانُ الحِکمَه، ج ۱۲)

همانطور که اشاره شد تاریخ ما فاقد تجربه ی کاربردی مشارکت در حکومت بوده و مردم در حافظه ی تاریخی خود عملاً تا قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، اثری از این فرهنگ پیدا نمی کنند. حال سوال اساسی اینست که چگونه میتوان این فرهنگ را ایجاد کرد؟
جوابی که ما در پی یافتن پاسخش بوده، هستیم و خواهیم بود و تک تک اقداماتمان در جهت تمرین مشارکت پویا و ایجاد جامعه ای مطالبه گر و همواره در صحنه می باشد.

ما جوانان و دانشجویان رشت هم پیمان شدیم که در انتخابات پیش رو به دنبال شناخت کاربردی از کاندیداها باشیم و آنها را به دور از پیش داوری، جوزدگی، حاشیه سازی و تبلیغات احساسی رصد کرده و از نظر کارایی و کارنامه ی فنی و اجرایی و مدیریتی تحلیل نموده و شناختی اصولی و کافی از آنها بدست آوریم و با مخاطبینمان به اشتراک بگذاریم.
ما جوانان و دانشجویان رشت هم پیمان شدیم که در انتخابات پیش رو به دنبال معیارهایی برای انتخاب باشیم که خروجی آن از صندوق به پویایی، عزت، سربلندی و افتخار شهرمان منتج شود و این معیارهای انتخاب را با مخاطبینمان در میان بگذاریم.
ما جوانان و دانشجویان رشت هم پیمان شدیم که در انتخابات پیش رو با مشارکت فعال و مسئولانه، در حد توانمان فضایی بر مبنای منطق و خالی از احساسات و هیجان ایجاد نماییم و باز هم در حد توانمان این فضا را به مخاطبانمان انتقال دهیم.
ما جوانان و دانشجویان رشت هم پیمان شدیم که در انتخابات پیش رو، در پی شناخت کاربردی و در چهارچوب معیارهای اصولی و مشارکتی منطقی، دست به انتخاب زده و آن انتخاب را با مخاطبینمان به اشتراک بگذاریم و در پی آن رایی مسئولانه و موثر در صندوق بریزیم.
ما جوانان و دانشجویان رشت هم پیمان شدیم در انتخابات پیش رو تعهدنامه و میثاقنامه ای را با کاندیدا های منتخبمان امضا کنیم تا بتوانیم در صورت انتخاب آنها در راستای تعهدات، برنامه ها و شعارهایشان از آنها مطالبه داشته باشیم و با رصد دائمی آنها، طی دوران نمایندگی، تحقق وعده های آنها را پیگیری نماییم و با مخاطبانمان در میان بگذاریم.
در انتها اعلام میداریم که ما تحت عنوان پویش جُدَر قصد داریم فارغ از هیاهو و هیجانات انتخاباتی و بدون قائل بودن به شخص، در جهت ایجاد فضای برنامه محور و خروج از فضاهای فرد محوری و ایجاد فرهنگ مشارکت مسئولانه و انتخاب آگاهانه و مطالبه گری هوشیارانه و عقلایی در این مسیر گام برداریم و تلاش میکنیم در ادامه مسیر جوانان و دانشجویانی که این پرچم را با جانفشانی، امروز به دست ما رسانده اند با بهره گیری از وحدت، برنامه، همکاری و مشارکت جمعی در راستای ایجاد این فضا و اجرایی کردن آن تا سرحد توانمان، بتوانیم در جهت تحقق نظام مردم سالاری دینی و در مسیر رسیدن به ایران اسلامی سربلند، آباد و آزاد حرکت کنیم.
ما جوانان و دانشجویان رشت هم پیمان شدیم و این پیمان را تحت کمپین #خیزشمطالبهگری، از انتخابات پیش رو آغاز و به اطلاع همشهریانمان میرسانیم و از آنها استمداد میخواهیم که در این راه دشوار، با ما همراه و همقدم شده و در به ثمر رسیدن این مهم ما را یاری نمایند.

إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم.
خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!
(سوره مبارکه الرعد آیه ۱۱)

و من الله توفیق
۱۴۰۰/۰۳/۲۲