هوشنگ رضوان پناه، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان گیلان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۴۴ بیمار دیالیزی در استان گیلان عضو این انجمن هستند، اظهار کرد: ۳۰۰بیماران دیالیزی گیلان در انتظار پیوند هستند

صفیر گیلان؛ مدیر امور بیماری های خاص علوم پزشکی گیلان با تاکید بر لزوم استفاده از اعضای اهدایی مرگ مغزی، خاطرنشان کرد: سالانه ۲۵ تا ۳۰ مورد اهدای کلیه از دهنده مرگ مغزی داریم، در حالی که ۳۰۰ بیمار در لیست دریافت هستند و هر روز به این لیست اضافه می شود.

کلیه ها پالایشگاه بدن و پاکسازی خون را بر عهده دارند و هر روز چند بار تمام خون موجود در بدن از این دو عضو کوچک عبور و تمام مواد زائد را در فرآیند سوخت و ساز بدن پاک می کند، اما زمانی که کلیه های شخص از کار می افتد و دیگر نمی تواند وظیفه اش را به خوبی انجام دهد، در این مرحله است که حیات فرد به خطر می افتد و چاره ای جز دیالیز و یا پیوند کلیه ندارد.

پیوند کلیه در واقعیت روش جراحی برای قرار دادن کلیه سالم از اهدا کننده زنده یا فوت کرده در بدن شخصی است که کلیه‌هایش به درستی کار نمی‌کنند.

هوشنگ رضوان پناه، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان گیلان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۴۴ بیمار دیالیزی در استان گیلان عضو این انجمن هستند، اظهار کرد: مجموع بیماران دیالیزی استان به همراه بیماران دارویی و پیوندی به ۳۰۰۰ نفر می رسد.

وی تشکیل پرونده و صدور کارت دیالیز برای بیماران کلیوی را با معرفی پزشک به عنوان بیمار کلیوی و پس از انجام شش جلسه دیالیز دانست و افزود: انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کار مددکاری را برای اعضا انجام می دهد که شامل کمک های دارویی، آزمایشگاهی، مستمری و معیشتی است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان با اشاره به عمده مشکلات بیماران کلیوی، اضافه کرد: بیماران دیالیزی به غیر از مسائل اقتصادی و معیشتی مشکل تردد، دارو، پیوند و دستگاه دیالیز دارند و لذا امیدواریم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان حداقل مشکلات مربوط به دارو و دستگاه دیالیز استاندارد حل شود.

رضوان پناه، پیشگیری را مقوله ای مهم در حوزه بیماری کلیوی دانست و تاکید کرد: بیماری کلیوی نامحسوس بوده و باید از طریق غربالگری موجب تشخیص به موقع و کاهش بیماران دیالیزی شویم.

وی حداقل ۳۰۰ بیمار دیالیزی را نیازمند پیوند کلیه دانست و بیان کرد: سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ پیوند کلیه از مرگ مغزی داریم؛ البته باید شرایط استان را برای انجام پیوند کلیه از اهداکننده زنده نیز فراهم کنیم، زیرا در حال حاضر پرونده اهداکننده و اهداگیرنده از طریق دانشگاه علوم پزشکی استان به تهران اجاع داده می شود که هزینه های سنگینی را برای بیمار به دنبال دارد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان با بیان اینکه سال گذشته ۴۰ مورد پیوند زنده و امسال تاکنون ۱۷ مورد پیوند زنده داشتیم، متذکر شد: مجوز قرارداد پیوند کلیه با بیمار تا سقف ۸۰ میلیون تومان است.

وی در ادامه با اشاره به انجام سه جلسه دیالیز چهار ساعته در هفته برای بیماران، خاطرنشان کرد: بیماران دیالیزی در واقع از کار افتاده هستند و باید تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار بگیرند؛ البته انجمن بودجه دولتی ندارد و از طریق کمک های مردمی تغذیه می کند که برای معیشت و مسکن و تحصیل و… کافی نیست.

رضوان پناه خواستار تهیه وسیله نقلیه ویژه بیماران دیالیزی جهت انجام دیالیز شد و گفت: اگر مردم نباشند قطعا حمایت های انجمن نیز از بیماران دیالیزی ادامه ندارد و لذا نیازمند کمک خیرین هستیم.

چالش فرسودگی ناوگان دیالیز در گیلان

دکتر سیامک ریماز، مسئول امور بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در  این نشست با بیان اینکه ۱۴۵۰ بیمار نیازمند دریافت خدمات دیالیز در استان داریم، تاکید کرد: از این تعداد ۱۱۰۰ بیمار در مراکز دولتی و ۳۵۰ بیمار در مراکز خصوصی خدمات دیالیز را دریافت می کنند.

وی با اشاره به رتبه دهم گیلان از نظر آمار بیماران نیازمند دیالیز در کشور، افزود: حدود ۲۶۵ تخت دیالیز داریم که ۲۰۱ تخت مربوط به بخش دولتی و ۶۴ تخت مربوط به بخش خصوص است؛ البته شاخص استاندارد نسبت بیمار به تخت باید ۳.۴ باید که در گیلان ۵.۳ هستیم و برای بهبود این شاخص حداقل به ۸۰ تخت نیاز داریم.

مسئول امور بیماری های خاص علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در زمینه تامین دارو و بسته های حمایتی از طریق وزارت بهداشت برای بیماران خاص به  بیماران دیالیزی نیز توجه می شود، عنوان کرد: خدمات دیالیز رایگان انجام می شود و دانشگاه علوم پزشکی موظف به به روزرسانی دستگاه های دیالیز و خرید دستگاه های جدید و تامین مواد مصرفی مراکز است.

وی با اشاره به ثبت نام بیماران پیوند کلیه در سامانه وزارت بهداشت جهت دریافت رایگان دارو و خدمات، گفت: چالش ما فرسودگی ناوگان دیالیز است، زیرا هر دستگاه بین ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار ساعت کارکرد دارد و بعد از این مدت باید نوسازی شود، در حالی که دستگاه های ما بالای ۳۰ هزار ساعت کارکرد دارد که روی کیفیت دیالیز اثرگذار است؛ البته اورهال دستگاه ها در حال انجام است و سال گذشته ۲۹ دستگاه جدید خریداری کردیم و امسال نیز مقرر شده ۱۰ دستگاه دیگر برای مرکز دیالیز تالش خریداری شود.

ریماز عمل پیوند کلیه را بسیار پیچیده دانست و اضافه کرد: درمان قطعی بیماری های مزمن کلیوی و بیماران تحت دیالیز پیوند کلیه است و لذا استان گیلان در سال ۱۳۹۷ پیوند کلیه از دهنده زنده را انجام داد، اما به لحاظ ملاحظات اخلاقی در حال حاضر این عمل در گیلان انجام نمی شود و فقط اعضای درجه یک خانواده امکان پیوند زنده را دارند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از اعضای اهدایی مرگ مغزی، خاطرنشان کرد: سالانه ۲۵ تا ۳۰ مورد اهدای کلیه از دهنده مرگ مغزی داریم، در حالی که ۳۰۰ بیمار در لیست دریافت هستند و هر روز به این لیست اضافه می شود و لذا نیازمند ترویج فرهنگ اهدای عضو از طریق نهادهای فرهنگی هستیم.

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری