آیت الله فلاحتی گفت: با توجه به کاهش بارشها و ورودی آب سد سفیدرود، باید نحوه استفاده از آب زراعی هم از سوی مدیران و هم از سوی کشاورزان مدیریت شود.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در دیدار با مدیران و معاونان شرکت آب منطقه‌ای گیلان ضمن قدردانی از تلاشهای مدیریت آب استان گفت: مدیریت آب، یکی از حساس ترین مدیریت‌ها است و باید با مدیریت در نحوه توزیع، استفاده و جلوگیری از هدرفت این منابع مهم و حیاتی از سوی کشاورزان و مدیران شرکت آب منطقه ای  بتوانیم سالی زراعی بدون تنش آبی را پیش رو داشته باشیم.

وی ، با بیان اینکه کشاورزی در استان بر پایه برنج و تک محصولی است، افزود: باید با حمایت هر چه بیشتر از کشاورزان و مدیریت درست و نظارت دقیق، بتوانیم، آب زراعی را به دست شالیکاران بالادست و پایین دست فراهم کنیم و همه از این نعمت الهی برای کشت محصول خود بهره‌مند شوند.

نماینده ولی فقیه در گیلان، با تاکید بر اینکه باید زیر ساخت‌های لازم برای بهینه سازی و جلوگیری از هدر رفت آب فراهم شود، گفت: باید سالانه بخشی از اعتبارات این شرکت برای بتونی کردن کانال‌های آبیاری تخصیص یابد علاوه بر جلوگیری از هدرفت آب، کشاورز نیز بتواند بدون دغدغه کم آبی به کشت محصول بپردازد.

آیت الله فلاحتی،  با بیان اینکه باید برای لایروبی انهار و کانال‌ها از ظرفیت دهیاران و شورای روستا قبل از شروع سال زراعی استفاده شود، افزود:مدیران ذی ربط باید علاوه بر آگاه بخشی و اطلاع رسانی به کشاورزان ،از میزان آب و نحوه توزیع آن، با سعه صدر در کنار شالیکاران باشند و با مدیریت و نظارت دقیق، آب را به دست همه کشاورزان برسانند.

وی ، همچنین بر رعایت تقویم زراعی از سوی کشاورزان تاکید و تصریح کرد: شالیکاران باید با توجه به تقویم زراعی شروع به کشت و کار کنند و همچنین باید با بهره گیری درست از منابع آبی از هدر رفت آن جلوگیری نمایند تا با همکاری یکدیگر آب به همه اراضی کشاورزی بالادست و پایین دست برسد.

در این نشست  وحید خرّمی  ، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود ذخیره سازی شده است، گفت: ورودی آب امروز ۵۸ متر مکعب بر ثانیه است که این عدد در سال گذشته حدود ۳۰۰ متر مکعب بوده است.

وی افزود: شالیزارهای گیلان روزانه به ۲۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارند که با احتساب میانگین ۱۰۰ روز برای فصل کشاورزی ، نیاز آبی شالیکاران، به ۲ میلیارد متر مکعب آب می رسد و این در حالی است که آب سد سفیدرود هم اکنون یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان، با بیان اینکه کاهش بارش‌ها و عدم پوشش برفی در حوضه آبریز سد سفید رود موجب کاهش میزان آب ورودی به این سد شده است، افزود: از فردا آب سد برای فومنات و شرق گیلان و آب مناطق مرکزی نیز از ۹ اردیبهشت به مدت ۲۰ روز رهاسازی می‌شود که کشاورزان باید در این مدت عملیات کشت و نشای شالیزار‌های خود را انجام دهند.

خرّمی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۰ کیلومتر از انهار لایروبی شده است، افزود: ۹۰۰ پمپ، ۴۵۰ ایستگاه آب و ۲۶۰  حلقه چاه داریم که برای سال زراعی مهیا و یا در حال  آماده سازی می باشد.

وی  تصریح کرد: آب زراعی ۱۷۲ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از سد سفیدرود تامین می‌شود.