صفیر گیلان؛سردار بایرامی با اشاره به اینکه فتح غرورآفرین شهر خرمشهر در عملیات عظیم بیت‌المقدس  نماد مقاومت ملت ایران و الگویی بی‌بدیل برای همه نسل‌ها در تمامی عصرها و نقطه عطف و ماندگار دوران هشت سال دفاع مقدس است گفت: تبیین راهبردهای رسانه ها به منظور مدیریت ادراک اجتماعی در صحنه جنگ رسانه ای و هدایت افکار عمومی امری الزامی است

اختصاصی/صفیر گیلان؛آزادسازی خرمشهر یکی از اهداف‌ اصلی عملیات بیت‌المقدس در خلال جنگ ایران و عراق بود که پس از این نبرد، شهر خرمشهر پس از ۵۷۶ روز اشغال از سوی نیروهای ارتش بعثی عراق در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ با تلاش نیروهای جانبرکف سپاه اسلام بازپس گرفته شد.     

آزادی خرمشهر به تدریج مقدمه به زانو درآمدن نیروهای بعثی شد و با قبول آتش بس به مزرهای بین‌المللی شناخته شده ۲ کشور بازگشت و نیروهای بعثی عراق ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ هجری شمسی از زمین، دریا و هوا خاک جمهوری اسلامی را هدف حمله خود قرار داد و سرانجام در مقابله با رزمندگان اسلام توان و ایستادگی خود را از دست دادند.

اهمیت آزادسازی شهر خرمشهر در دفاع مقدس توسط رزمندگان جانبرکف اسلام از چنان اهمیتی برخوردار است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام‌خمینی (ره) فتح این شهر را از امور مافوق طبیعت و از عنایات خداوند دانسته و رهبر معظم انقلاب نیز، این حماسه را حادثه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جهان قلمداد کردند.

بدون شک پرداختن به عملیات‌های مختلف دوران هشت سال دفاع مقدس و فتح خرمشهر علاوه بر تبیین رشادت‌های  رزمندگان سلحشور اسلام و بسیجیان قهرمان نقش مهم الگویی در مقاومت و حفظ ارزش‌های دینی و انقلابی در عرصه‌های مختلف دارد.

سردار عباس بایرامی در گفتگویی تلفنی از مناطق هویزه خطاب به خبرنگار صفیر گیلان گفت:سوم خرداد باز پس گیری سرزمین از دست رفته بود.

وی قرار گرفتن سرزمین خرمشهر  را ۲۴ روز زیر چکمه دشمن یک تجربه تلخ دانست و گفت:در هر جا ما دچار اختلال در اطاعت پذیری و مشکلات عدیده اجتماعی و به دور از وحدت و یکپارچگی شدیم  چنین خسرانی را شاهد بوده و خواهیم بود.

ایشان، دفاع مقدس را متعلق به همه ملت ایران دانست و گفت: در جنگ هشت ساله تمام قدرت‌های جهانی در یک اردوگاه بودند و ملت ایران در برابر همه آنها دفاع کرد و اگر کمک‌های مردمی و حضور داوطلبانه اقشار مختلف مردم در دفاع مقدس نبود ما شاهد این همه موفقیت در آن برهه حساس نبودیم.

سردار بایرامی با اشاره به  سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر که فقط عشق است و دیگر هیچ اشاره و افزود: سوم خرداد  پیامش فراتر از پیام فتح یک سرزمین  و نقطه عطفی در مسائل دفاعی و دوران هشت سال دفاع مقدس کشور است و از این روز به عنوان نماد مقاومت ملت ایران یاد می شود.

قدرت “وحدت و انسجام” است که می‌تواند دشمن را از پای درآورد

بایرامی با تاکید بر اینکه  امروز ما نیازمند اقتدار،انسجام،اتحاد  و وحدت یک دلی حول محوریت امام عادل و با هوش و کاردان چون ولی فقیه زمان هستیم گفت: تحلیل و بررسی زوایای مختلف فتح خرمشهر از ضرورت های جامعه امروز است که در آن زمان به دست امام خمینی و امروز مصداق ما امام خامنه ای است.

سردار بایرامی سوم خرداد را به عنوان یک روز خاص و درسی بزرگ برای ملت بزرگ ایران در همه ادوارها خواند و گفت: ما در آن روزها بخاطر خسران و غفلت های که کشور به آن مبتلا بود  و مستکبران به شدت دست بکار بودند خاک عزیزمان را از دست دادیم.

وی به نقش و حضور ویژه رزمندگان گیلانی در عملیات «الی بیت القدس» اشاره کرد و افزود: گیلانیان از ابتدای عملیات آزادسازی خرمشهر در این شهر حضور داشتند و ۲۶۰ شهید گیلانی تقدیم کردیم.

وی افزود: ما برای غفلت آن روز ها شهدای عزیز و خونها دادیم که شهید علیرضا ناصحی یکی از شهدای شاخص گیلانی در عملیات الی بیت المقدس است که هم اکنون مردم خرمشهر از او به نیکی یاد می کنند.

بایرامی ، رزمندگان گیلانی حاضر در عملیات الی بیت المقدس را بیش از دو هزار نفر عنوان کرد و گفت: گیلان در این عملیات ۷۰ جانباز دارد و کم سن ترین شهید گیلانی در این عملیات شهید سید احمد سادات کیایی با ۱۳ سال سن است.

فرمانده محبوب و انقلابی گیلانی با بیان اینکه عملیات الی بیت المقدس از ۱۰ فروردین ماه آغاز شد و تا سوم خردادماه به طول انجامید، یادآور شد: در این عملیات بیش از پنج هزار کیلومتر از خاک کشور آزادسازی شد.

وی همچنین به نقش زنان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد که دوشا دوش مردان برای دفاع از کشور حضور داشتند و افزود: گیلان دو رزمنده زن در عملیات الی بیت المقدس دارد.

سردار عباس بایرامی با بیان اینکه ما در هشت سال دفاع مقدس و در انقلاب اسلامی مان که یکی از مشعشع ترین دوران انقلاب اسلامی و الگوی بسیاری از امورات بود و ما توانستیم یک حکومت ۲۵۰ ساله را که بر ملت ایران حکم فرمانی داشت خاتمه دهیم افزود: ما امروز سرافراز هستیم و فتح خرمشهر و یاد آوری رشادت جوانان در آن روز ها نشانه غیرت و وحدت حول محور ولایت فقیه است.

ایشان پیام سوم خردا را پیام خوبی خواند و تصریح کرد؛باید از چنین پیام های خوب نشات گرفته از واقعه تاریخی الهام بگیریم و ملت هایی موفق هستند که از تاریخ عبرت بگیرند.

سردار بایرامی در پاسخ به سوال خبرنگار صفیر گیلان که نقش و جایگاه رسانه ها را در وضعیت کنونی کشور پرسیدند چنین پاسخ داد:ب رهبر معظم انقلاب بارها در بیاناتشان گوش زد کردند که ما خرمشهرها داریم و اگر غفلت کنیم جایگاها را  در خیلی از عرصه های علمی،فرهنگی و اقتصادی و حاکمیتی یکی یکی مثل خرمشهر از دست خواهیم داد.

سردار بایرامی  تاکید کرد ؛اگر ثابت قدم و تبات در رفتار ها و حضور در برنامه های فرهنگی داشته باشیم دشمن هرگز نمی تواند به کشور ما تعرز کند .

بایرامی جنگ نرم  راگسترده‌ترین تلاشی خواند که امروز  دشمن علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی در قالب طرحهای علمی،اقتصادی،سیاسی، فرهنگی و ..   در رسانه ها دارد وجنگ پنهان و نرم دشمن، اکنون با هدف دور کردن مردم از آرمان‌های شهدا و نیز جدا کردن مردم از مقاومت در حال اجراست.

ایشان جنگ رسانه ای را خطرناکتر از  دیگر جنگ ها خواند و گفت: دشمن امروز مهندسی افکار  و ارام ،ارام مواضع فرهنگی را  از ملت دور می کند  و رسانه باید دقت خود را بیشتر و تبیین کنند افکاربوده و فضای رسانه ها که با قلم جهادگران این در این جهاد کبیر عصر حاضر حوزه  ترسیم می شود یک تبیین کننده قدرتمند و با برنامه داشته باشد  حتی اگر دشمنان بزرگی در این میدان باشند.

فرمانده  گیلانی که برای آزاد سازی خرمشهر شبها بین عراقیان می رفت

شهید علیرضا ناصحی شهید شاخص گیلانی در عملیات الی بیت المقدس

صفیر گیلان؛سال ۱۳۴۰ در خانواده مذهبی و عاشق امام حسین(ع) در شهرستان رودسر متولد شد. پس از گذراندن دوران کودکی شروع به نماز خواندن کرد.

دوران ابتدایی را در دبستان شهید هاشمی نژاد ( فعلی ) با نمرات عالی گذراند و دوران راهنمایی را در مدرسه شهید چمران (فعلی ) با نمرات عالی به پایان رسانید .

دوران دبیرستان را در هنرستان فنی شهید مهدی قاسمی مشغول تحصیل بود که با پیام رهبر کبیر انقلاب همراه با دیگر انقلابیون به صفوف یاران امام خمینی پیوست.

او قبل از انقلاب نیز با الفبای مبارزه آشنا بود,طوری که در مدرسه یکی از فرماندهان و سازمان دهنده گان مبارزات و مراسم راهپیمایی درسطح شهر بود. چندین بار در سال ۱۳۵۷ از طریق ساواک و شهربانی سابق برای دستگیری اش به منزلمان ریختند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ که همان سال آخر تحصیلات دبیرستانی شهید بود،با نمرات عالی قبول و در همان سال در آزمون سراسری شرکت و با توجه به اینکه از استعداد خدایی برخوردار بود,در دانشگاه شهید چمران پذیرفته شد و به تحصیلات عالی مشغول شد.با توجه به اینکه مشغول تحصیل بود با دستور رهبر کبیر انقلاب شروع به آموزش دادن ارتش بیست میلیونی شد.

با شروع جنگ تحمیلی دانشگاه را کنار گذاشت و همراه با دیگر نیروها راهی جبهه شد. آنها ازاولین نفرات بودند که از این شهرستان عازم مناطق جنگی در خرمشهر ( قبل از سقوط ) گردیدند.

پس از مدت کوتاهی از شروع جنگ خرمشهر به دست عراقی ها افتاد.

با توجه به اینکه شهید علیرضا از استعداد فوق العاده ای برخوردار بود از طرف سپاه پاسدارن خرمشهر به عنوان مسئول منطقه عملیاتی مرزی شد. سازمان دادن نیروها در این منطقه با شهید علیرضا بود .بعد از آن به عنوان مسئول منطقه کوت شیخ منصوب شد . با توجه به شجاعت و استعداد نظامی فوق العاده , به عضویت سپاه در آمد و از طرف سپاه پاسداران خرمشهر به عنوان مسئول آموزش نیروهای اعزام شده از سراسرکشور برای آزاد سازی خرمشهر شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ۱۵۰ گردان رزمی در عملیات بیت المقدس شرکت کرد و سهم عمده ای در آزاد سازی خرمشهر داشت. علیرضا به عنوان فرمانده گردان عملیاتی سپاه خرمشهر با همان نیروهایی که آموزش داده بود, با دستور فرمانده سپاه خرمشهر در چندین عملیات شرکت کرد. در عملیات بوستان از ناحیه ران پا سمت چپ مورد اصابت گلوله بعثیها قرار گرفت و از منطقه جنگی به بیمارستان و از آنجا به تهران اعزام شد.

پس از بهبودی نسبی زخم پا دوباره به جبهه بازگشت. او فرمانده بود اما اکثر شبها برای شناسایی بین عراقی ها می رفت تا با جمع آوری اطلاعات در طراحی عملیات بیت المقدس برای آزاد سازی خرمشهر سهیم باشد.

علیرضا در اولین مرحله عملیات بیت المقدس در سحرگاه ۱۰/۲/۱۳۶۱ به آرزوی خود که همان شهادت در راه خدا بود, رسید .

او فرمانده گردان امام محمد باقر(ع) از لشکر ۲۲ بدربود

****شادی روحش و شهدای فتح خرمشهر و عملیات بیت المقدس صلوات***

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری