به گزارش اختصاصی پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان ؛رئیس اداره محیط زیست شهرستان شفت ازتخم گذاری و جوجه آوری ۱۰۰ جفت پرنده مهاجر زنبور خوار در حاشیه رودخانه های سیاهمزگی این شهرستان حبر داد. رضا زمانی با اشاره به اینکه شهرستان شفت بدلیل شرایط اقلیمی و توپوگرافی خاص آن واجد منابع آبهای سطحی فراوان […]

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان ؛رئیس اداره محیط زیست شهرستان شفت ازتخم گذاری و جوجه آوری ۱۰۰ جفت پرنده مهاجر زنبور خوار در حاشیه رودخانه های سیاهمزگی این شهرستان حبر داد.

رضا زمانی با اشاره به اینکه شهرستان شفت بدلیل شرایط اقلیمی و توپوگرافی خاص آن واجد منابع آبهای سطحی فراوان خصوصا رودخانه ها میباشد  گفت:رودخانه امامزاده اسحاق و امامزاده ابراهیم و سیاهمزگی بعنوان سرشاخه اصلی رودخانه پسیخان بعنوان شریانهای اصلی آبی شهرستان قلمداد میگردند .

وی رودخانه ها ی شهرستان را علاوه بر نقش بی نظیر آنها در تأمین آب و تداوم حیات اکوسیستم های وابسته به آن بعنوان زیستگاه مناسبی برای انواع آبزیان ، پرندگان و پستانداران و خزندگان و دوزیستان نیز خواند .

رئیس محیط زیست شهرستان شفت با اشاره به اینکه زنبورخوار معمولی با نام علمی merops  apiaster بعنوان یکی از گونه های پرندگان مهاجر شهرستان میباشد که در دیواره شنی رودخانه های شهرستان مبادرت به لانه گذاری و جوجه اوری نموده است افزود: در پی پایش کارشناسان از رودخانه ها برای اولین بار مشاهده گردید که زنبورخوار به تعداد ۱۰۰ جفت در حاشیه رودخانه سیاهمزگی تخم گذاری و جوجه آوری نموده اند .

زمانی  پرنده زنبورخوار معمولی  را به طول ۲۸ سانتیمتر و به واسطه رنگ خرمایی سر و پشت و گلوی زرد روشن خواند و گفت:اینپرنده  در پرواز ، حشرات را شکار کرده و پروازش زیبا است.

ایشان پرنده زنبور خوار را پرنده اجتماعی خواند و گفت:این پرنده  اغلب روی سیم های برق و تلگراف می نشیند .

زمانی با اشاره به اینکه   پرنده  زنبور خوار بدلیل تغذیه از زنبورهای عسل مورد شکار زنبورداران قرار می گیرد گفت:این پرنده  با توجه به نقش موثری که در تغذیه از حشرات و آفات زراعی دارد بایستی از زیستگاه های تولید مثل آن مراقبت و حفاظت نمود .

رضا زمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت گفت : شکار این گونه ممنوع بوده و از عموم مردم تقاضا داریم تا در حفاظت از این گونه زیبا که نقش بسزایی در چرخه طبیعت ایفا میکند با ماموران حفاظت محیط زیست همکاری نمایند و برای حفاظت از کندوهای عسل با نصب علائم و آدمک ها و ایجاد صداهای مصنوعی می توان این پرندگان را از محدوده های زنبور داری دور کرد .