به گزارش اختصاصی صفیر گیلان از فومن؛ماکلوان که به زبان تالشی  ماکلان تلفظ می‌شود یکی از شهرهای جدید استان گیلان  و مرکز بخش سردارجنگل فومن است که درفاصله ۳۵ کیلومتری رشت و ۱۰۰ کیلومتری شهرستان فومن  و ۲۰ کیلومتری شهرک تاریخی ماسوله قرار دارد. این شهر از پایگاه‌های اصلی مبارزاتی سردار جنگل،میرزا کوچک جنگلی    […]

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان از فومن؛ماکلوان که به زبان تالشی  ماکلان تلفظ می‌شود یکی از شهرهای جدید استان گیلان  و مرکز بخش سردارجنگل فومن است که درفاصله ۳۵ کیلومتری رشت و ۱۰۰ کیلومتری شهرستان فومن  و ۲۰ کیلومتری شهرک تاریخی ماسوله قرار دارد.

این شهر از پایگاه‌های اصلی مبارزاتی سردار جنگل،میرزا کوچک جنگلی    بوده و مردم این شهر و روستاهای توابع به زبان تالشی سخن می‌گویند.

ماکلوان در خرداد ماه سال ۱۳۹۱ از تجمیع ۲روستای ماکلوان پایین و ماکلوان بالا بعنوان مرکز  بخش سردار جنگل  به عنوان شهر ماکلوان به تقسیمات کشوری افزوده شد.

شهر ماکلوان در دامنه و بین کوه‌های سیاه کوه و برزه کوه و در دو طرف ماسوله رودخان با مزارع و باغات قرار داردو از نقاط توریستی استان گیلان محسوب می‌شود. ماکلوان در نقطه میانی بین شهر مجسمه‌ها فومن و دژ تاریخی قلعه رودخان و شهرک پلکانی ماسوله  قرار دارد. این شهر ازغرب به مناطق تنیان صومعه سرا و ماسال  ، از شرق به دهستان گشت وقلعه رودخان و  شفت و از جنوب به ماسوله وطارم وخلخال و از طرف شمال به شهر فومن ودهستان لولمان محدود می‌شود.

ییلاق‌های این شهر از جمله ییلاق گردسوئه گسکره (گردسایه) وییلاق کوربار از نقاط خوش آب وهوا وبسیار زیبای گیلان محسوب می‌گردد که می توان منطقه زیبای سیاه کوه و بام سبز را نیز به آن افزود.
حال که در مورد ماکلوان این شهر زیبا  مطالبی ارزنده شنیدیم با هم به گفتگو  با شهرداری جوان ماکلوان می نشینم تا گزارش عملکردی از این شهردار و انچه در طی بیش از هزار روز از  مسئولیتش در شهردار ی ماکلوان  داشته بیشتر بدانیم.محمد-علی-صادقی-شهردار-ماکلوان

محمد علی صادقی شهردار ماکلوان با اشاره به اینکه  شهرداری ماکلوان با توجه به وظایف ذاتی و سازمانی که دارد سالانه اقدامات زیادی را جهت خدمات دهی و توسعه شهر در دستور کار قرار می دهد  گفت:از اهم آن می توان به زیر سازی و آسفالت حدود۱۰کیلومتر از کوچه و خیابانهای داخل شهر، احداث پارک بازی در جنب پل ورودی شهر- دیواره گذاری بخشی از نقاط حادثه خیز کنار رودخانه های جاری شهر جهت تثبیت جاده- جمع آوری زباله های خشک با فرهنگ سازی و تشویق مردم که در قبال آن مواد شوینده تحویل می گردد – تهیه نقشه طرح هادی شهری – تعریض و تسطیح حاشیه خیابانهای شهر با پرکردن حفره ها بزرگ بوسیله مصالح رودخانه ای جهت اصلاح نقاط حادثه خیز و ایجاد خیابان امن برای شهروندان و مسافران- احداث برج نوری در دو نقطه شهر- تهیه طرح برای پارک جنگلی جهت  توسعه گردشگری شهر و رونق اقتصادی شهروندان و پروژه های دیگر که جا دارد در این جا از زحمات و حمایت های اعضای محترم شورای اسلامی شهر، مسوولین محترم شهرستانی و استانی تقدیر و تشکر گردد.

شهردار جوان ماکلوان با بیان اینکه ما به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر تعدادی پروژه در شهر ماکلوان به بهره برداری رساندیم گفت:این پروژه ها شامل افتتاح پارک بازی و نماز خانه در جنب پل ورودی، افتتاح آسفالت به طول ۱۰ کیلومتر، سنگ فرش و محوطه سازی جلوی مسجد جامع شهر ماکلوان و ..که این پروژه ها با هزینه ای بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال اجرا و به بهره برداری رسید که تامین اعتبار آن بخشی از محل درآمدهای عمومی و قسمتی از اعتبارات تخصیص یافته بوده است.
ایشان در معرفی مکان های گردشگری شهرتوریست پذیر ماکلوان وبرنامه های پیش روی که برای این شهردرنظرداریدگفت:
منطقه گردشگری بام سبز(سیاه کوه) – رودخانه ماسوله رودخان محدوده شهر – و ییلاقات اطراف شهر و بازارچه سنتی ماکلوان از برنامه های پیش رو است.
صادقی افزود:سعی داریم با توجه به فرسوده بودن بازارچه سنتی جهت سرو سامان دادن و تغییر سیمای شهری با حفظ بافت سنتی اقدام نماییم.
وی به اقدامات اولیه انجام شده جهت پارک جنگلی در منطقه سیاه کوه و بام سبز اشاره  وافزود؛ سعی داریم با اخذ مجوز های لازم و جذب سرمایه گذار جهت توسعه گردشگری گام بزرگی برداریم که امیدواریم با عنایت و مساعی مسوولین محترم استانی و شهرستانی محقق گردد.

4647 (1)

شهردار ماکلوان در معرفی هرچه بیشتر شهرماکلوان باتوجه به پیش روی داشتن عید نوروز برای اشنایی بیشتر هم استانی ها وگردشگران عزیز اظهار کرد؛ شهر ماکلوان از شهر های جدید استان گیلان بشمار می رود که در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ بعنوان مرکز بخش سردار جنگل و با تجمیع روستای ماکلوان بالا و پایین به شهر تبدیل گردید. این شهر در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر رشت – ۱۰ کیلو متری شهر فومن و ۲۰ کیلو متری شهرک تاریخی ماسوله واقع است شهر ماکلوان دارای مناطق بکر و زیبایی است که از ضلع غربی، شمالی و جنوبی محاط کوههای اطراف می باشد و شکل خاصی به شهر داده است به این ترتیب که کوه، رودخانه، مناظرباغات به شهر ماکلوان هارمونی خاصی داده است و در فصل بهار  زیبایی و سرسبزی این شهر  دیدنی است .

صادقی از میزبانی شهر ماکلوان از ۷۰۰ راهنمای گردشگر در این شهر خبر داد و گفت: میدان راهنمایان گردشگر در شهر ماکلوان از خواسته های راهنمایان گردشگری کشور بود که ما استقبال کردیم و این میدان در شهر ماکلوان با حضور راهنمایان گردشگری کشور افتتاح شد.

صادقی شهردار ماکلوان مشکلات این شهر تازه تاسیس را چنین مطرح نمود همانطور که مستحضرید بخشی از رودخانه ماسوله رودخان از محدوده شهر ماکلوان عبور می کند و هرچند دارای یک مزیت بزرگ بشمار می رود اما یک تهدید هم هست و می بایست دیواره گذاری حاشیه رودخانه انجام گردد تا شهر و شهروندان از سیلاب و طغیان رودخانه احتمالی در امان باشند که امید واریم این مشکل با کمک مسئولین محترم برطرف گردد. همچنین شهر ماکلوان دارای پراکندگی زیادی می باشد که این موضوع کار خدمات دهی را مشکل می کند. شهر ماکلوان از تاسیسات زیر بنایی لازم نیز محروم است و دیگر مشکلات…. که امیدواریم با حمایت بیش از پیش دولت محترم حتی الامکان مشکلات و کاستی های مطروحه شهر ماکلوان مرتفع گردد./زلیخا صفری

photo_2017-02-17_04-37-06 photo_2017-02-17_04-37-12 photo_2017-02-17_04-37-18 photo_2017-02-17_04-38-30 photo_2017-02-17_04-38-53