به گزارش صفیر گیلان؛ مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان امروز (۲۷ آذر) در دیدار با مدیرکل جدید اداره ثبت اسناد و املاک استان در محل این اداره کل در رشت، صیانت از موقوفات را یکی از رسالت های اساسی سازمان اوقاف دانست و گفت: هر تلاشی برای احقاق حقوق موقوفات و تثبیت […]

 

به گزارش صفیر گیلان؛ مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان امروز (۲۷ آذر) در دیدار با مدیرکل جدید اداره ثبت اسناد و املاک استان در محل این اداره کل در رشت، صیانت از موقوفات را یکی از رسالت های اساسی سازمان اوقاف دانست و گفت: هر تلاشی برای احقاق حقوق موقوفات و تثبیت سند مالکیت موقوفات کمک به سنت حسنه وقف است.
وی با بیان اینکه نگاه سازمان اوقاف به عملیات تثبیت مالکیت موقوفات یک نگاه قهری نیست، اظهار داشت: در نخستین و مهمترین گام، عملیات تثبیت موقوفات به کمک نهادهایی مانند اداره کل ثبت اسناد و ادارات تابعه در شهرستانها انجام می شود.
علیزاده اذعان داشت: ادارات اوقاف پس از اطلاع از تصرف ملک موقوفه یا عدم پرداخت اجاره موقوفه ابتدا با اخطار به متصرف سعی در راهنمایی وی براساس قوانین دارند و اگر متصرف تمکین ننمود علیه وی در محاکم قضایی شکایت صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: از آنجائیکه پس از صدور رای به نفع موقوفه علاوه بر رفع تصرف، کلیه هزینه های دادرسی بر عهده متصرف است بهتر است متصرفان پیش از طرح پرونده در محکام قضایی با حضور در ادارات اوقاف نسبت به اجرای نکات قانونی در خصوص املاک موقوفه اقدام کنند.
مدیرکل اوقاف گیلان تصریح کرد: سازمان اوقاف، نهادی در خدمت موقوفات، امام زادگان و نشر معارف اسلامی است و هرگونه تلاشی برای اعاده حقوق موقوفات در این سازمان در واقع کمک به ترویج و تبلیغ معارف اسلامی است.
علیزاده اظهار کرد: تصرف املاک وقفی و عدم پرداخت اجاره موقوفات به نوعی موقوفه خواری است که علاوه بر اثرات وضعی دنیوی، چون باعث معطل ماندن نیت واقف می شود، حق الناس هم محسوب خواهد شد.
اهم وظایف ما توجه به تثبیت مالکیت موقوفات است
مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک گیلان نیز در این دیدار گفت: بعد از انقلاب با توجه به فرمان تاریخی امام راحل در خصوص تثبیت وقفیت موقوفات، اقدامات خوبی درباره وقف انجام شد.

وی خاطرنشان ساخت : هر دو سازمان اوقاف و امور خیریه و ثبت اسناد و املاک ، کارشان حاکمیتی است و زیر نظر رهبر معظم انقلاب هستند که این امر باعث هم افزایی بیشتر خواهد شد.
علی اصغر اسدی، تثبیت مالکیت را جز اهم وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک خواند و اعلام کرد : تثبیت مالکیت موقوفات نقش موثری در جلوگیری از موقوفه خواری دارد .
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر تلاش های خوبی در کشور برای تثبیت مالکیت موقوفات انجام شده است ، گفت : تلاش می کنیم با اقدامی جهادی تثبیت مالکیت موقوفات را تسریع ببخشیم.
مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک گیلان افزود: گیلان استانی مستعد است و مردم گیلان هم شریف، مومن و معتقد و در زمینه مالکیت موقوفات مقید به رعایت موازین شرعی هستند.
اسدی گفت: اگر تثبیت مالکیت موقوفات نباشد مانند پدیده‌ زمین خواری شاهد موقوفه خواری هم خواهیم بود که در شان جامعه ما نیست.
وی اظهار کرد : تثبیت مالکیت اراضی موقوفات را در راستای کمک به اجرای امینانه نیات واقفین می دانیم.
مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک گیلان خاطرنشان ساخت: اهمیت وقف و تثبیت مالکیت موقوفات به حدی است که در نخستین روز کاری با مدیران ادارات ثبت استان این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است.
اسدی، برگزاری نخستین جلسه کاری با مدیران حوزه وقف در گیلان را بیانگر اوج تعامل اداره کل ثبت اسناد و املاک با اوقاف خواند و گفت: در آینده نزدیک جلسه مشترکی بین مدیران ثبت و اوقاف گیلان برگزار و مشکلات و موانع تثبیت مالکیت موقوفات بررسی خواهد شد.