هیات های تشخیص مطالبات ، محلی برای رسیدگی به اعتراضهای جامعه کارفرمایی به بدهی های بیمه ای است که با حضور نمایندگان قوه قضائیه و تشکلهای کارگری و کارفرمایی برگزار می گردد .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان به نقل از روابط عمومی ، بر اساس گزارش اداره آمار و فناوری اطلاعات استان ، در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۱۵۹ جلسه هیات های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات برگزار گردید .

بر این اساس ، در سال گذشته تعداد ۹۳۱ جلسه هیأت بدوی در سطح ۲۸ شعبه اجرائی با حضور نمایندگان تشکلهای کارگری و کارفرمایی برگزار و طی آن بیش از ۴۰۰۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت که از این تعداد ۱۵۸۷ مورد با تایید محاسبات و ۲۳۴۶ فقره با فسخ محاسبات همراه بوده و ۳۹۵ پرونده نیز به صدور قرار منجر گردیده است .

همچنین در این مدت تعداد ۲۲۸ جلسه هیات تجدید نظر با حضور نمایندگان قوه قضائیه و تشکل های کارفرمایی از اتاق اصناف و بازرگانی در اداره کل استان تشکیل گردید که از این تعداد ۶۱۴ مورد ( ۳۰/۸ درصد از مجموع ) تایید آراء هیات بدوی و ۱۲۵۸ مورد ( ۶۳/۱ درصد ) فسخ و ۱۱۷ مورد نیز قرار بوده است .

مطابق گزارشهای آماری مذکور در بیش از دوسوم آراء صادره ، اعتراضهای کارفرمایان موجه تشخیص داده شده است که بیانگر نگاه عدالت محورانه و تلاش در جهت افزایش اعتماد و رضایت در شرکای اجتماعی میباشد .

شایان ذکر است میزان پرونده های اعتراضی از سوی کارفرمایان به نسبت مجموع پرونده های مطالباتی و کارگاهی استان کمتر از ۱۰ درصد است .