به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛محمدعلی رمضانی، مدیرکل اداره امور امنا، متولیان موقوفات سازمان اوقاف امروز در جلسه اداری شورای اوقاف گیلان در این اداره کل در رشت، گفت: راهبرد سازمان تعیین امین برای موقوفات و حمایت از امنای موقوفات است. مدیرکل اداره امور امنا، متولیان موقوفات سازمان اوقاف اظهار داشت: تعیین امین برای […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛محمدعلی رمضانی، مدیرکل اداره امور امنا، متولیان موقوفات سازمان اوقاف امروز در جلسه اداری شورای اوقاف گیلان در این اداره کل در رشت، گفت: راهبرد سازمان تعیین امین برای موقوفات و حمایت از امنای موقوفات است.

مدیرکل اداره امور امنا، متولیان موقوفات سازمان اوقاف اظهار داشت: تعیین امین برای موقوفات اقدامی راهبردی است که افراد واجد شرایط فارغ از بروکراسی اداری به احیای موقوفات بپردازند.

وی افزود: بحث تعیین امین برای موقوفات با استفاده از ظرفیت قانونی که در ماده ۵ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه پیش‌بینی شده و با هدف ارتقا بهره‌وری موقوفات و حفظ عین موقوفات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی انجام می‌شود.

رمضانی خاطرنشان ساخت: امین موقوفات، نیروی کمکی سازمان اوقاف و یک کارشناس موضوعی برای موقوفات است که بررسی شناسایی و کارشناسی را بیرون از اداره انجام می دهد.

وی اذعان داشت: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم بر استفاده از برون‌سپاری و مردمی سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در اداره امور موقوفات تاکید دارد.

مدیرکل اداره امور امنا، متولیان موقوفات سازمان اوقاف به وظایف امین یا هیئت امنا موقوفات اشاره کرد و گفت: احیا و درآمدزایی رقبات فاقد درآمد و کم درآمد موقوفات، حفظ، حراست و مراقبت از رقبات موقوفه از وظایف امنای موقوفات است.

وی با بیان اینکه اجرای نیت موقوفات، بر عهده ادارات اوقاف است، یادآور شد: تنظیم و تجدید قرارداد اجاره موقوفات، پیگیری امور ثبتی و اسناد مالکیت موقوفات و جلب سرمایه گذار برای رقبات موقوفات و رقبات مستعد سرمایه گذاری، تنظیم بودجه موقوفات، انجام عملیات مالی و اسناد هزینه از دیگر وظایف امین موقوفات است.

رمضانی در خصوص ساز و کار اجرایی و نحوه انتخاب و تعیین هیئت امنا موقوفات، گفت: امنا موقوفات باید ذیل ادارات اجرایی و زیر نظر ادارات فعالیت کنند و بر همین اساس معرفی امین یا هیئت امنا برای موقوفات در گام اول توسط ادارات اجرایی اوقاف سراسر کشور صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: ادارات اجرایی از افراد امین و مورد وثوق همان محل که توانایی و صلاحیت‌های لازم را برای انجام امور داشته باشند افرادی را شناسایی و به کارگروه استان معرفی می‌کند پس از بررسی توسط کارگروه استانی، صدور مجوز توسط کمیته راهبردی مرکز صادر می‌شود.

مدیرکل اداره امور امنا، متولیان موقوفات سازمان اوقاف افزود: احکام امنای موقوفات توسط مدیر کل اوقاف استان‌ها صادر و ابلاغ می‌شود که این احکام در مرحله نخست یکساله است.

وی خاطرنشان ساخت: هدف نهایی طرح تعیین امین برای موقوفات این است که برای تمام موقوفات متصرفی در قالب بلوک بندی و تقسیم بندی‌هایی که انجام می‌شود امین یا هیئت امنا منصوب شود.

رمضانی اظهار داشت: اقدامات اجرایی، کارشناسی و میدانی موقوفات توسط این امنا انجام می‌شود و ادارات اجرایی نقش بالاتر و یک نقشه کارشناسی، هادی و نظارتی خواهند داشت و با شکل گرفتن این فرآیند موجبات احیا، ارتقا و بهره وری موقوفات بیش از گذشته فراهم شود.