صفیر گیلان ،معاون بهداشتی دانشگاه همزمان با فرارسیدن هفته ملی دیابت ( ۲۰ لغایت ۲۶ آبان ماه ) با تاکید بر آموزش و آگاهی بخشی درخصوص این بیماری اظهارکرد؛ تغذیه نادرست ، تحرک ناکافی و استعمال دخانیات بستر بروز دیابت را فراهم می کند.

ه گزارش صفیر گیلان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا) ؛ دکتر سید محمود رضوانی- معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در دنیا، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، اظهار کرد: بیش از ۴۶۳ میلیون نفر از مردم ۲۰ تا ۷۹ سال در دنیا مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر برسد.

وی افزود: افزایش شیوع دیابت و چاقی در جامعه به گونه ای پیش می رود که ثابت نگه داشتن میزان دیابت از اهداف سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) است.

معاون بهداشتی دانشگاه در ادامه هدف از نامگذاری روز جهانی دیابت که بزرگ ترین پویش آگاهی از دیابت در جهان است و هر ساله در ۱۴ نوامبر برگزار می شود را جلب توجه و ترویج اهمیت اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مساله مهم بهداشت جهانی برشمرد و افزود: عوامل خطر رفتاری شامل تحرک بدنی ناکافی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و الکل مهمترین دلایل افزایش عوامل خطر بیولوژیک یعنی فشارخون بالا، اختلال قندخون، کلسترول و چاقی می شوند که در نهایت این عوامل منجر به بروز چهار بیماری غیرواگیر دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و آسم هستند که مهمترین علت مرگ و میر در دنیا را شامل می شوند بنابراین، می توان با تمرکز بر اصلاح چهار عامل خطر رفتاری از بروز این بیماری ها و مرگ و میر ناشی از آن ها و مسلما بیماری دیابت جلوگیری کرد.

دکتر رضوانی تصریح کرد؛ با توجه به این موضوع، شعار هفته دیابت « دیابت؛ شناخت خطرات، اقدام موثر» تعیین شده تا با افزایش آگاهی و شناخت در جامعه نسبت به عوامل خطر، بتوانیم از بروز دیابت پیشگیری و در صورت بروز، عوارض آن را به تاخیر بیاندازیم.

وی با اشاره به شعار امسال هفته ملی دیابت، یادآور شد؛ همه ساله در هفته ای که ۱۴ نوامبر (سالروز تولد فردریک بانتینگ ، کاشف انسولین) در آن قرار دارد، در کشورما با این مضمون «مراقبت دیابت، امروز بیشتر از دیروز» انتخاب شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه تعداد بیماران دیابتی شناسایی شده در گیلان را که در مراکز بهداشتی درمانی پرونده دارند ۷۳ هزار نفر عنوان کرد و گفت: متاسفانه با بروز پاندمی کووید-۱۹ مراقبت از دیابت نیز نسبت به گذشته کمتر شده است و احتمال بروز عوارض و معلولیت هایی مانند سکته های قلبی عروقی، پای دیابتی، رتینوپاتی دیابتی و … بیش از گذشته وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد: این مهم نشان می دهد که آموزش، ارتقاء آگاهی و خودمراقبتی برای بیماری دیابت باید بیش از گذشته مورد تاکید و توجه قرار گیرد.