به گزارش صفیر گیلان،؛عظیم بلبل آبادی  در نشست خبری در جمع رسانه های استان گیلان با اشارع به اینکه صنعت برق در گیلان با کمبود منابع مالی مواجه است گفت:این صنعت هم سرمایه بر و هزینه بر است ضمن اینکه زمان بر نیز می باشد. مدیرعامل برق منطقه ای گیلان گفت: ممکن است به دلیل بروز […]

به گزارش صفیر گیلان،؛عظیم بلبل آبادی  در نشست خبری در جمع رسانه های استان گیلان با اشارع به اینکه صنعت برق در گیلان با کمبود منابع مالی مواجه است گفت:این صنعت هم سرمایه بر و هزینه بر است ضمن اینکه زمان بر نیز می باشد.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان گفت: ممکن است به دلیل بروز حوادثی ۲تا ۳درصد خاموشی ها متغییر باشد اما اینکه خاموشی در استان ما بیشتر از دیگر استانهای کشور است، واقعیت ندارد.

وی با تقسیم بندی خاموشی ها به خاموشی های ناشی از حوادث و خاموشی های با برنامه افزود: اگر میزان برق مصرفی کشور بر تولید پیشی بگیرد، مرکز هدایت و راهبری و دیسپاچینگ مجبور است کنترل مصرف و مدیریت با برنامه را اعمال کند چرا که اگر حادثه ای در شبکه سراسری پیش آید، امکان فروپاشی کل شبکه وجود دارد.
وی تاکید کرد: بنا به ملاحظات و مسائل کشور و برای عدم فروپاشی شبکه خاموشی های با برنامه در کشور اعمال شده و شرکت برق منطقه ای دخل و تصرفی در آن نمی تواند داشته باشد.

ایشان تصریح کردند؛خاموشی ها در تمام روزها پایش می شوند تا در حق مردم اجحاف نشود.آمار خاموشی در گیلان بیشتر از استانهای دیگر نیست.

وی افزود: برق تنها کالایی است قابلیت ذخیره سازی در ابعاد وسیع را ندارد و برای پایداری شبکه برق در لحظه، تزریق برق به شبکه های برق باید با مصرف آن متعادل باشد.
بلبل آبادی ظرفیت اسمی تولید برق در گیلان را ۲ هزار و ۸۱۹ مگاوات عنوان و بیان کرد: سال گذشته این میزان ۲ هزار و ۸۱۸ مگاوات بود که اخیرا یک نیروگاه آبی به مجموعه اضافه شده است.

بلبل آبادی خاطر نشان کرد: در گیلان میزان تولید بیش از مصرف آن است و در فصل زمستان سه برابر نیاز استان برق در استان تولید می شود و مابقی به دیگر استانها صادر می شود.

وی خاطر نشان کرد: ظرف ۳سال آینده در بخش خط و پست بیش از ۵۰۰میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: پیک مصرف امسال تا زمان حاضر نسبت به سال گذشته، شش و هفت دهم درصد رشد داشته است.
به گفته مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان، قدرت عملی نیروگاه های استان تا ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات هم می رسد.
بلبل آبادی با یادآوری اینکه سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات انرژی مورد نیاز از طریق نیروگاه های آبی تامین شد، گفت: در سالجاری بدلیل خشکسالی و کمبود آب، ۵۰ درصد تولید از این نیروگاه ها کم شده است.
وی با تاکید بر ضرورت مصرف بهینه برق گفت: در سال گذشته مصرف برق در کشور افزون بر ۵۵ هزار مگاوات بود که این میزان امسال به بیش از ۵۷ هزار مگاوات رسیده است.
وی با اشاره به نقش سیستم های سرمایشی در مصرف برق افزود: از ۵۷ هزار مگاوات برق مصرفی، ۲۰ هزار مگاوات مربوط به سیستم های سرمایشی است از این رو بایستی مصرف بهینه را دنبال کنیم.
وی افزود:گیلان حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک دارد که از این تعداد، یک میلیون و یکصد هزار مشترک خانگی هستند.

بلبل آبادی خاطرنشان کرد: شرکت ما خالی از مشکل نیست اما تا به امروز مشکل حادی مثل خاموشی ناشی از قطع پست ها نداشتیم.

وی در خصوص انرژی های تجدید پذیر گفت: تغییرات نرخ ارز بر اجرای این امر سایه انداخته است و با ثبات ارز این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه رویکرد دنیا به سمت استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر است، افزود: استان گیلان از موقعیت استراتژیک بسیار خوبی از لحاظ انرژی های تجدیدپذیر برخوردار است.

وی گفت:منطقه جغرافیایی منجیل و لوشان فاقد ریزگردها است که این مزیت به همراه بادخیز بودن منطقه موجب می شود گرد و خاک بر روی پانل های خورشیدی ننشیند که این ویژگی ممتاز بازده سلولهای خورشیدی را افزایش می دهد.

بلبل آبادی تصریح کرد: سه شرکت در گیلان متقاضی احداث ۶۰ مگاوات انرژی الکتریکی به وسیله سلولهای خورشیدی در مناطق جنوب استان هستند.امیدواریم به زودی شاهد بهره برداری از نیروگاههای خورشیدی در استان باشیم.

 

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه گیلان در حال حاضر دارای هفت نیروگاه بزرگ و کوچک می باشدافزود:گیلان  با استانهای سمنان، آذربایجان، مازندران و اردبیل تبادل انرژی برق دارد.

بلبل آبادی در ادامه نشست خبری، پیک مصرف برق در گیلان از ابتدای امسال تاکنون را یک هزار و ۸۳۵ مگاوات ذکر و تصریح کرد: سال گذشته پیک مصرف در استان، ۱۹ مردادماه و به میزان یک هزار و ۲۰ مگاوات بوده است .