صفیر گیلان/زلیخا صفری؛پیشرفت کشور فقط محدود به پیشرفت فناوری یا اقتصادی نیست و جامعه ای به توسعه به معنای کامل و دقیق آن دست می یابد که افراد آن جامعه نیز به نوبه خود سهمی از این توسعه را بر دوش بگیرند. این توسعه یافتگی شهروندان و شهروندی با مطالعه محقق می شود و یکی […]

صفیر گیلان/زلیخا صفری؛پیشرفت کشور فقط محدود به پیشرفت فناوری یا اقتصادی نیست و جامعه ای به توسعه به معنای کامل و دقیق آن دست می یابد که افراد آن جامعه نیز به نوبه خود سهمی از این توسعه را بر دوش بگیرند.

این توسعه یافتگی شهروندان و شهروندی با مطالعه محقق می شود و یکی از اهداف تعیین آماری به نام سرانه مطالعه در کشورهای جهان بررسی همین شاخص است

به گزارش صفیر گیلان؛اولین جلسه کتابخانه های عمومی شهرستان فومن در سال جاری به ریاست فرماندار فومن و نماینده شهرستان وشهرداران شهرهای فومن ،ماسوله و ماکلوان و دیگر اعضا پیش از ظهر امروز در دفتر کتابخانه عمومی شهید دستغیب  این شهرستان برگزار شد.

در این جلسه در ابتداء معصومه تقدس نژاد رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فومن ضمن تقدیر و تشکر از حضور مسئولان  تراز اول شهرستان در این نشست گفت: شهرستان فومن علارغم داشتن ۴ کتابخانه مستقل ،از امکانات کافی برخوردار نبوده و نیازمند توجه و حمایت مسئولان است.

تقدس نژاد با بیان اینکه مدیریت کتابخانه های عمومی شهرستان می کوشد تا با فرهنگ سازی مردم را به سمت کتاب و کتابخانه بیاورد گفت: شهرداریها علارغم تعامل خوبی که با ما دارند نتوانستند تا امروز نیم درصد خود را به کتابخانه عمومی پرداخت کنند .

فرماندار فومن:شهر فرهنگی فومن نیازمند کتابخانه مستقل و استاندارد است/تنها کتابخانه عمومی شهر فومن در خور شان اهالی فرهنگ و هنر نیست

فرماندار شهرستان فومن در جلسه کتابخانه های عمومی شهرستان فومن با بیان اینکه شهر فومن به جهت داشتن  فرهنگ غنی و پیشتازی در عرصه های مختلف فرهنگی و ادبیات و هنر  نباید در بخش کتاب و کتابخوانی در رتبه ۱۳ استان  قرار گیرد گفت: شهرستان فومن نیازمند کتابخانه مستقل و استاندارد است و تنها کتابخانه عمومی شهرستان در خور شان اهالی هنر و فرهنگ نیست.

وی  با اشاره به اینکه پیشنهاد  ایجاد کتابخانه در فضای پارک شهر پیشنهاد خوبی نیست  چون این مکان جای خوب برای حضور کتابخوانان نیست گفت:خ شهردار و اعضای شورای شهر زمینی از طرف شهرداری برای کتابخانه بزرگ عمومی شهر تعریف کنند که بون چالش و مشکلات باشد.

قاسم نژاد با بیان اینکه برخی مصوبات از جلسات گذشته معطل مانده گفت: چرا مصوبه زمین برای ساخت کتابخانه سالهاست بدون نتیجه مانده و چه کسی باید پیگیری کند.

ایشان تاکید کرد؛  زمینی برای مجموعه کتابخانه عمومی شهر تعریف  و تا جلسه بعدی مقدمات فراهم و نتیجه نهایی اعلام شود.

فرماندار فومن با اشاره به اینکه کتابخوانی ترویج فرهنگ و عامل توسعه و پیشرفت است گفت: بسیاری از موفقیتهای علمی حاصل درست حرکت کردن در مسیر کتاب و کتابخوانی است.

ایشان از بدهکاری۱۲۴ میلیون تومانی شهرداری فومن به نهاد کتابخانه عمومی  که از گذشته پرداخت نشده  خبر داد وگفت: شهرداران در سریعترین زمان برای پرداخت انچه قانون مصوب کرده اقدام کنند و شهرداری فومن نیز با تعامل این بدهی را  به هر شکلی که مقدوئر باشد پرداخت نماید..

فرماندار فومن ترویج فرهنگ و حرکت در مسیر کتابخوانی  را بسیار ارزشمند خواند و گفت:اعتباری که از کتابخوانی برای شهرستان در بخش علمی به دست می اید بیشتر از اسفالت معابر و راهها و باز نمودن مسیر هاست.

قاسم نژاد خواستار  ایجاد انگیزه کتابخوانی در بین شهروندان و مردم منطقه شد و گفت: مسئولان کتابخانه های عمومی با  طرحی نو و تازه و ایجاد المان و مجسمه در حوزه کتابخوانی بیشتر ورود کند.

فرماندار فومن در این جلسه با اشاره به اینکه شورای شهر  در زمان انتخابات شعارشان ایجاد فضای فرهنگی و کار فرهنگی بوده گفت: شهردار و شورا مصوبات را  برای اهداء زمین به نهاد کتابخوانه های عمومی در دستور کار خود قرار دهند.

قاسم نژاد از حضور نیافتن مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این نشست ابراز گلایه مندی کرده و افزود:ما در بحث اعتبارات شهرستان امسال برای کتابخانه عمومی پول خوبی گذاشتیم.

فضای مجازی بلای این روزهای اهالی کتاب/اهمیت به مطالعه کتاب نشان دهنده درجه ای از توسعه یافتگی جوامع است

حجت الاسلام افتخاری نماینده شهرستان فومن و شفت درمجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی امری مهم و ضروری است گفت: چراغ مطالعه کتاب در کشور به کلی در حاله ای از خاموشی است.

ایشان به کتاب فروشی های میدان انقلاب با قدمت بیش از یک قرن اشاره و افزود: امروز به علت نداشتن مشتری کتابخوان این مکانها تبدیل به کافی  شاپ و فروش محصولات فرهنگی سی دی و غیره  می شوند.

افتخاری کتابخوانی را امروز گمشته در فضای مجازی خواند و گفت:  خواندن کتاب در فضای مجازی  در حقیقت رواج بی سوادی و بلای این روزهای اهالی کتاب است.

ایشان ورق زدن کتاب  و تحقیق و پژوهش در این بخش  را امری مهم و نشان دهنده درجه ای از توسعه یافتگی جوامع خواند و گفت: برای ترویج و تبلیغ فرهنگ کتابخوانی از نصب تابلو و غیره دریغ نکنیم و هر جا نیاز بود  از این فضا بهره بگیریم.

حجت الاسلام افتخاری  از مسئولان و مدیران شهرستان خواست تا ساعاتی را برای مطالعه کتاب در فضای کتابخانه ها وقت گذاشته  زیرا این امر می تواند اثرات مثبتی داشته باشد.

وی ضمن تقدیر از مسئولان کتابخانه عمومی شهرستان که باداشتن بضاعت مالی کم این فضا را می چرخانند گفت: کتابخانه عمومی شهر را برای مردم شهر مناسب سازی کنیم.

 

شهردار فوم؛بدهی ۱۲۴ میلیون تومانی شهرداری فومن به کتابخانه عمومی به گذشته ربط دارد

شهردار فومن در این جلسه با اشاره به اینکه  ما در شهر فومن زمینی به ابعاد ۱۰۰۰ متر برای ساخت کتابخانه عمومی نداریم گفت:شهرداری فومن تا امروز شش میلیون تومان به حساب کتابخانه عموی  واریز نمود است .

وی بدهکاری شهرداری فومن را به کتابخانه عمومی نزدیک به ۱۲۴ میلیون تومان خواند و گفت: این بدهی از گذشته به علت عدم پرداخت نشدن امروز گریبانگیر شهرداری فومن است.

وی امیدوار شد تا با تعامل با مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی شهر این مشکل به زودی مرتفع شود و جای نگرانی نیست.

شهردار ماسوله؛پرداخت شش میلیون تومانی شهرداری به کتابخانه عمومی  فومن

اقاجانی شهردار ماسوله در این جلسه گفت : تمام توان خود را برای  پرداخت نیم درصد شهرداری ماسوله به کتابخانه عمومی شهرستان داشتم و تا پایان مرداد ۹۷  شهرداری ماسوله شش میلیون تومان به این نهاد پرداخت داشته و هیچ بدهی از گذشته در بخش کتابخانه ها نداریم.

 شهردار ماکلوان؛شهر ماکلوان فاقد کتابخانه است

صادقی شهردار ماکلوان با اشاره به اینکه شهر ماکلوان فاقد کتابخانه است گفت:طبق قانون ما سهم در پرداخت نیم درصد به کتابخانه عمومی شهرستان را طبق استعلامی که گرفتم نداشته  ولی سعی کردیم به این نهاد غیر مستقیم کمک کنیم.

وی  پیشنهاد داد تا از ساختمان حمام قدیمی در شهر ماکلوان برای ایجاد فضای کتابخانه  با کمک مسئولان استفاده شود.

شهردار ماکلوان همچنین ازمخالفت اداره امور آب در مورد زمینی در این شهر که برای کتابخانه  تعریف  شده خبر داد و گفت: این اداره برای سرویس بهداشتی شهر ماکلوان نظر خاصی نداشته ولی برای کتابخانه  نمی توانیم موافقت امور آب را داشته باشیم.

مصوبات؛

در این جلسه مصوب شده تا برای زمین کتابخانه عمومی شهرستان توسط اعضای شورا و شهرداری فومن زمینی  تعریف شود ،همچنین برگزاری نشست کتابخوان با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان  ظرف یک ماه آینده ، پرداخت نیم درصد سهم شهرداریها به کتابخانه عمومی ، نیز پرداخت بدهی شهرداری فومن و مصوب شد تا شهردار ماکلوان زمین مناسب را برای ساخت کتابخانه عمومی در اختیار این اداره قرار دهد .

در پایان این نشست با حضور فرماندار و مسئولان نمایشگاه کتاب در  سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

image_2018_9_13-5_32_37_496_Dz8 image_2018_9_13-5_32_6_105_cxL image_2018_9_13-5_31_26_346_kGG image_2018_9_13-5_31_8_758_HgR image_2018_9_13-5_27_35_861_3Jm image_2018_9_13-5_27_15_996_wJh image_2018_9_13-5_24_33_869_m52