استاندار گیلان گفت: تکمیل پروژه های نیمه تمام در اولویت برنامه های عمرانی استان قرار دارد از این رو همه باید برای تحقق این مهم اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز(دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲) پس از شرکت در همایش بهار خدمت که با حضور و سخنرانی آیت الله دکتر رئیسی، رئیس محترم جمهوری و اعضای شورای اداری استان های کشور به صورت ارتباط تصویری برگزار شد، در جلسه شورای اداری استان گیلان با تبریک فرارسیدن سال جدید و تقارن آن با بهار معنویت، اظهار کرد: راه آهن، آزاد راه ها، پل ها، آببندان ها و سردهنه ها اعم این پروژه های مهم عمرانی نیمه تمام  است که اتمام آن رضایتمندی مردم و تسهیل امور را در پی دارد.

وی تصریح کرد: مدیران دستگاه های اجرایی نباید به دنبال پیمانکاران و به ویژه پیمانکاران که در لیست سیاه هستند بروند زیرا آنان فقط به فکر سو استفاده از منابع بوده و هیچ سودی برای استان گیلان در راستای تکمیل پروژه های عمرانی ندارند.

*مهار تورم رشد تولید، شعار راهبردی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی 

استاندار گیلان  با بیان اینکه مهار تورم رشد تولید شعاری راهبردی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است ، گفت: سال گذشته هم سالی تلخ وشیرین برای ما بوده است، به طوری که با بحران کرونا، کمبود واکسن کرونا، آرد و نان، کبود آب زراعی و مشکلات برق در فصل گرم تابستان مواجه بودیم ولی تمامی  این مشکلات را دولت مردمی با عملکردی جهادی و انقلابی در کشور و استان گیلان با همراهی مردم پشت سر گذاشت و خللی در روند اداره کشور ایجاد نشد.

استاندار گیلان با تأکید بر انجام وظایف درست مسئولان همگام مواجهه با بروز بحران افزود: در استان گیلان و با تبعیت از رهنمودهای ریاست محترم جمهوری، خیلی معطل مشکلات ایجاد شده به ویژه در ایام اغتشاشات نشده و با مدیریتی جهادگونه به کار خود ادامه داده و مشکلات را برطرف کردیم و در راه حفاظت از امنیت استان، سه شهید را تقدیم نظام ایران اسلامی کردیم.
دکتر عباسی یکی از دلایل دشمنی دیرینه استکبار با ملت  سرافراز و قهرمان ایران اسلامی را، بصیرت  و ولایتمداری آنان دانست و بیان کرد: دشمن کارش دشمنی با جمهوری اسلامی است و آن را ۴۴ سال است که نشان داده ولی بعد از عدم اجرای برنامه‌های خود در اغتشاشات رو به ایجاد جنگ روانی در مدارس آورد تا مردم را نگران کند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در شهر مقدس مشهد در خصوص نیاز به عدم وابستگی اقتصاد به فروش نفت خام در کشور بیان کرد: عدم وابستگی به فروش نفت خام که هم مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان و هم ریاست محترم جمهوری به آن اشاره کردند یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های قطعی دولت مردمی است که در استان گیلان این مهم به نحو بسیار خوب و کارشناسی در حال انجام است.
استاندار گیلان ادامه داد: دولتی بودن اقتصاد مهمترین ضعف از منظر مقام معظم رهبری در کشور است زیرا برخی از شرکت‌ها بدون اثربخشی خاصی در کشور دولت هزینه دریافت می‌کنند که باید به این امر در کشور توجه جدی شده و اقتصاد را مردمی کرد.

*ضرورت تداوم حمایت برای سرمایه گذاری در گیلان
دکتر عباسی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره توصیه مقام معظم رهبری به دولت و مردم برای تشویق به سرمایه گذاری در جامعه در راستای افزایش تولید و ایجاد اشتغال تصریح کرد: در این زمینه اقدامات موثری  در سال گذشته و توسط دولت مردمی در استان پیگیری و انجام شده است که باید مجدانه تداوم یابد.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه گذار و ایجاد امنیت سرمایه گذاری خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری که با زحمات فراوان جذب می شود نباید درگیر بروکراسی اداری شود، اجازه این کار را به مدیران گیلان نمی دهم، مسئولان دستگاه های استان اگر اختیار ندارید به من اعلام کنید.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: فردی که سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری آورده و سایر سرمایه گذاران نباید سرگردان شوند، مدیران استان به این مهم توجه جدی داشته باشند.

*توجه و عمل به منویات رهبری کلید حل مشکلات کشور است
نماینده عالی دولت در گیلان به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص کاهش تجمل گرایی در کشور و ایجاد شرایط لازم برای ازدواج جوانان نیز اشاره کرد و گفت:  توجه و عمل به منویات رهبر فرزانه انقلاب مایه پیروزی و کلید قطعی حل مشکلات کشور است.

دکتر عباسی اظهار کرد: پیری جمعیت یکی از معضلات مهم کشور در کشور و به ویژه در استان گیلان است که باید از تجمل گرایی دوری جست و شرایط را برای ازدواج جوانان با برنامه های عملیاتی فراهم کرد.

*لزوم توجه به همراهی مردم و بهره مندی از ظرفیت نخبگان برای توسعه همه جانبه
وی با تأکید بر لزوم توجه به واگذاری فرصت‌ها و منابع به مردم درعرصه‌های مختلف بیان کرد: مردم دارای ظرفیت خوبی در حوزه‌های مختلف هستند که می شود از این ظرفیت نخبگانی در حل بسیاری از مسائل کمک کرد.
وی یکی از تاکیدات و اهداف مهم دولت مردمی حضرت آیت الله دکتر رئیسی را توجه به افزایش مراودت‌های تجاری با کشورهای منطقه و حاشیه دریای خزر و همچنین توسعه بنادر و کریدور شمال به جنوب دانست و تصریح کرد: بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم اقدامات مهمی در راستای توسعه و افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و حاشیه دریای خزر از جمله پیوستن ایران به اتحادیه شانگهای انجام شد، از این روز تکمیل کریدور شمال به جنوب، راه‌آهن رشت-کاسپین و رشت- آستارا جزو برنامه‌های راهبردی دولت در استان گیلان است.
استاندار گیلان با اشاره به وجود بحران گاز در زمستان سال گذشته افزود: در زمستان سال گذشته با بحران گاز و در تابستان سال گذشته با بحران برق مواجه بودیم ولی با مدیریتی جهادی توانستیم به درستی و خوبی این بحران را مدیریت کرده و هیچ خللی در روند زندگی عادی مردم ایجاد نشد.
دکتر عباسی با بیان اینکه ورود بیش از یک میلیون خودرو و اقامت بیش از ۶ میلیون نفر مسافر در گیلان نشان دهنده ظرفیت بالا و ارزشمند گردشگری بودن استان است، گفت: جمعیت گیلان دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و سرانه مصرف مرغ در این استان۲۰۰ الی ۲۵۹ تن مرغ است و روزانه ۵۰۰ تن مرغ در این استان تولید می شود که برای ارائه خدمات بهتر به مردم و گردشگران از صادرکردن مردم به استانهای دیگر نیز جلوگیری شده است.
*متولیان فرهنگی قرارگاه فرهنگی را برای ترویج فضایل در جامعه تشکیل دهند
وی با تأکید بر تشکیل قرارگاه های فرهنگی در گیلان توسط متولیان فرهنگی استان گیلان بیان کرد: متولیان فرهنگی در استان گیلان باید  به وظایف خود به درستی عمل کرده و وظایف محوله به خود را به گردن دیگری نیاندازند.

استاندار گیلان از فرمانداران خواست  تا با محوریت ائمه جمعه که مسئول امور فرهنگی هستند، اداره اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر مجموعه های فرهنگی، قرارگاه های فرهنگی را ایجاد و به تولید محتوا و نرم افزارهای فرهنگی برای پاسخ به مسائل نسل جدید و مصون نگه داشتن نوجوانان و جوانان از فتنه های دشمنان بپردازند.

دکتر عباسی با تاکید بر ضرورت فعال کردن قرارگاه های فرهنگی اضافه کرد: متولیان امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در گیلان به این مهم توجه کنند، هیچ کس حق متهم کردن دیگران را ندارد.
نماینده عالی دولت در استان با اشاره به فرهنگ غنی گیلان و با بیان اینکه این استان قدمگاه سرداران و هشت هزار شهید عزیز، دیار آل بویه، مردمانی متدین با غنای فرهنگی بسیار بالا و زادگاه بزرگ مرجع عالی قدر جهان حضرت آیت الله العظمی بهجت فومنی(ره) است، گفت: اجازه رفتارهای ساختارشکنانه و عدم رعایت شئونات اسلامی در استان را نمی دهیم.
دکتر عباسی با بیان اینکه آزادسازی سواحل به معنای رهاسازی آن نیست ، بیان کرد: همه ما مدیران و مردم در قبال شهدا مسئول هستیم از این رو باید بهره مندی از موهبت الهی دریا با دقت نظر و رعایت مبانی اسلامی ناب محمدی(ص) و قوانین جمهوری اسلامی ایران سازگار باشد.
وی با بیان اینکه سازمان‌ها، نهادها و ادارات دولتی و خصوصی در خصوص رعایت عفاف و حجاب توسط کارکنان و ارباب رجوع ملزم هستند،گفت: تمامی کارکنان ادارات دولتی و خصوصی موظف به رعایت اصول بوده و وظیفه نظارت بر این امر بر عهده مدیر مربوطه است و این زمینه باید جدیت لازم را به کار بست.
استاندار گیلان با اشاره به نقش غیر قابل کتمان ائمه جمعه در گسترش فرهنگ حجاب در کشور و روشنگری در این خصوص در در تریبون‌های نماز جمعه بیان کرد: ائمه جمعه در تریبون های نماز جمعه در روشنگری مبحث مهم عفاف و حجاب و اثرات ارزشمند آن در سطح خانواده و جامعه و توطئه های دشمن در این بخش و فریضه جهاد تببین با ارائه تحلیل‌های کارشناسانه نقش موثری دارند.
*توسعه متوازن مزیت های گیلان بویژه در حوزه اقتصاد کشاورزی
استاندار گیلان در ادامه  با بیان اینکه رشد و معرفی تولیدات کشاورزی منجر به توسعه استان گیلان در عرصه های مختلف می‌شود، گفت: به طور جد از کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی و صنایع دستی حمایت می کنیم تا محصوات خود را به خوبی عرضه کنند، در عین حال برای پیشرفت اقتصاد کشاورزی باید زنجیره عرضه را فعال کنیم.
به گفته نماینده عالی دولت در استان گیلان ایجاد فروشگاه و نمایشگاه‌های صنایع دستی، محصولات کشاورزی و سنتی در ورودی تمامی شهرستان‌های گیلان یک اقدام ارزشمند بوده است که جای تقدیر دارد.
دکتر عباسی همچنین با تکلیف به اداره کل میراث فرهنگی در خصوص بازسازی ابنیه‌های تاریخی در استان گیلان افزود: اعتبارات لازم برای بهسازی و بازسازی ابنیه‌های تاریخی در استان گیلان در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به آخرین جلسه و جمع بندی در خصوص وضعیت فاضلاب استان گیلان، پسماند و شیرابه در استان گیلان، تصریح کرد: ۳۶ درصد آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود و همچنین تالاب بین المللی انزلی مربوط به فاضلاب شهر صنعتی  رشت است که با تدابیر صورت گرفته تصفیه خانه این فاضلاب به بهره برداری می رسد.
به گفته استاندار گیلان؛ ۱۷ هزار خانوار در مسکن مهر رشت بامشکل فاضلاب مواجه بودند که با تدابیر صورت گرفته، فاضلاب مسکن مهر رشت با ظرفیت پوشش ۳۰ هزار خانوار نیز از پروژه های در دست اجرا است.

*قدردانی از همراهی همیشگی مردم

وی در پایان سخنان خود با قدردانی از همراهی همیشگی مردم، همدلی و هم افزایی مسئولان قوا تحت امر ولایت فقیه در استان و نیز زحمات همه دلسوزان به نظام اسلامی ابراز امیدواری کرد در سال جدید که بهار طبیعت با بهار معنویت و نزول قرآن مزین شده، همگان بتوانیم در خدمت بیشتر و بهتر به مردم به صورت شایسته عمل کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان: پیگیری های مجدانه استاندار برای توسعه استان ثمربخش است

رییس مجمع نمایندگان گیلان نیز در جلسه شورای اداری استان بر لزوم اهتمام همه مدیران دستگاه های اجرایی برای ارائه خدمات بهتر به آحاد جامعه تاکید کرد و گفت:  پیگیری های مجدانه دکتر عباسی استاندار گیلان برای توسعه استان و رفع مشکلات بوبژه پسماند قابل تقدیر و ثمربخش است.

دکتر محمدرضا احمدی سنگری با اشاره به نشست صمیمانه روز گذشته مجمع نمایندگان با استاندار، بیان کرد: حفظ وحدت رویه و تعامل منطقی اعضای این مجمع با مجموع متولیان دولتی و مدیران اجرایی استان موجب تحقق اهداف پیش بینی شده در سال جدید و متناسب با شعار سال خواهد بود.

 وی تاکید کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مسایل اقتصادی و معیشتی همراه با مهار تورم از اولویتهایی ست که در راس برنامه های مجمع نمایندگان استان قرار می گیرد.