تالار مرکزی رشت که به دلیل وجود برخی مشکلات ۱۱ ماه بعد از افتتاح تعطیل شده بود امروز با برطرف شدن این مشکلات فعالیت خود را مجدد آغاز کرد.

به گزارش صفیر گیلان، ساخت تالار مرکزی رشت به عنوان یکی از زیر ساخت‌های فرهنگی و با هدف ارائه بستر مناسب برای انجام فعالیت های فرهنگی – هنری در سال ۱۳۸۶ آغاز و اسفند ماه ۹۷ افتتاح شد. البته طرح مطالعاتی پروژه کتابخانه مرکزی رشت از سال ۱۳۸۰ آغاز شد، اما در مدتی کوتاه با همه‌گیری ویروس کرونا این مجموعه فرهنگی تعطیل و این تعطیلی نیز تاکنون ادامه یافته است.

بزرگ‌ترین تالار مرکزی شمال کشور با بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ظرفیت یکهزار و ۴۰۱ نفر در مساحت ۱۹ هزار متر مربع و زیربنای ۱۵ هزار متری ساخته شد که طی ۲ سال اخیر زیرسایه بحران کرونا، مشکلات حقوقی و مالکیتی غبار تعطیلی به خود گرفت تا امروز که با حضور پر شور هنرمندان و مخاطبان هنر سینما بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: بهره بردار اصلی تالار مرکزی رشت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان است و با همت و مشارکت همه سازمان‌ها از جمله استانداری و شهرداری این فضای عظیم فرهنگی به صورت رسمی وارد چرخه فرهنگ و هنر گیلان شده است.

رضا ثقتی افزود: این تالار متاسفانه بدلایل حقوقی، وجود نواقص، بحران کرونا و بحث مالکیتی تعطیل شد اما با اهتمام  استاندار و تعامل بین دستگاهی این فضای فرهنگی هنری بار دیگر آماده بازگشایی شده است.
وی اظهار داشت: در وهله نخست جلساتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شد و فرصت دوساله برای رفع نواقص ریشه ای اخذ شد و هزینه نگهداری تالار که هزینه های قابل توجه ای است با مساعدت سازمان برنامه بودجه و استانداری تا پایان سال مرتفع شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه با شهرداری رشت به نگاه تعاملی رسیدیم که این تالار به ویترین فعالیت های مشترک این دو نهاد تبدیل شود.
ثقتی گفت : تکمیل تالار مرکزی رشت به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و هزینه نگهداری هر ماه تالار مرکزی رشت ۳۰۰ میلیون است.

مسعود فراستی منتقد سینما به عنوان مهمان همایش امروز با اشاره به اینکه کار فرهنگی بایستی آرام، متین و مستمر انجام شود، گفت: همه بحث های اهل نظر بر این است که چگونه از هنر لذت ببریم، اگر هنر را پاک کنیم هیچ باقی نمی ماند.
وی اظهار داشت: هنر قصد و غرضی به غیر از خود ندارد و کارش اینست حس های ما را تیز و تقویت کند.
این منتقد سینما بیان کرد: متاسفانه، حس های انسانی‌مان کند شده است و کار هنر این است که حس های ما را تیز کند.
فراستی افزود: ما برای لذت بردن از هنر تکنیک یاد می گیریم، فرم یاد می گیریم، فرم زندگی می کنیم که لذت ببریم ؛ زیرا لذت از هنر لذت جان دل و روح است .
وی بیان کرد:حتما می توانیم از فلسفه و موسیقی لذت ببریم اما آنانی که در مدیوم هنر نیستند عقلشان لذت می برد در صورتی که در مدیوم هنر دل باید لذت ببرد .
فراستی اظهار داشت: هیچ محتوایی بیرون از اثر هنری وجود ندارد؛ هیچ محتوایی اگر فرم وجود نداشته باشد وجود ندارد، زیرا محتوا از پس فرم حادث می شود و باید به این موضوع توجه داشت.