اختصاصی/صفیر گیلان؛زیبایی استاد دانشگاه با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی در کشور نیازمند یک ژنرال اقتصادی هستیم گفت: اقتصاد ما باید جراحی شود و هر زمان دولت‌ها به اصلاحات ساختاری توجه کردند، تاثیر آن را روی شاخص‌های اشتغال خواهیم دید.

صفیر گیلان/زلیخا صفری راسته کناری؛محمدرضا زیبایی، دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی و استاد برجسته دانشگاه خود را هنوز هم یک شاگرد خواند و گفت: از ۲۳ سالگی تدریس داشتم  و یک معلم هستم.

استاد دانشگاه با بیان اینکه مجلس باید هم صدا و در یک مسیر حرکت کند گفت:نماینده مجلس باید بتواند با هر اسم ،حزب و فکری که بالا میاد بتواند تفاهم بین همه ایجاد و برای رشد استان حرکت کند.

محمد رضا زیبایی با اشاره به اینکه گیلان و رشت محروم واقعه شده  به حقوق خود نرسیده و از لحاظ زیر ساختی نسبت به استانهای دیگر ضعیف هستیم و انشالله با اتحاد بین نمایندگان به سمت جلو حرکت کنیم.

وی گفت: زمانی می توان عنوان کرد به سیاست های درست در زمینه اقتصاد دست یافته ایم که اشتغال زایی در مسیر درست انجام شود و نباید فراموش کنیم که بیکاری تبعات اجتماعی متعددی به همراه خواهد داشت.

بنابراین امیدواریم با ایجاد یک اشتغال پایدار و اقتصاد درون‌زا به تعبیر رهبر معظم انقلاب بتوانیم مسیر توانمندسازی و خودکفایی هرچه بیشتر در کشور و استان مان گیلان را فراهم سازیم.

اخذ مالیات از اقشار پردرآمد جامعه راهکاری برای ارایه خدمات رایگان درمانی است

این استاد دانشگاه با اشاره به بالابودن هزینه های درمانی در جامعه خاطرنشان کرد:ارایه خدمات درمانی رایگان باید سرلوحه امور قرار گیرد و حق مردم این است که با توجه به فشارهای اقتصادی کنونی از خدمات درمانی رایگان برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل بزرگ کشور بحث اشتغال جوانان و تورم است، اظهار کرد: معضلات اقتصادی در کشور باعث شده مردم با مشکلات زیادی از جمله بیکاری جوانان مواجه شوند.

استاد دانشگاه در صورت رفع این مشکل و ایجاد اشتغال ، ازدواج و فرزندآوری که از اهداف دولت در راستای جوانی جمعیت است نیز رقم می خورد.

محمدرضا زیبایی، در ادامه با اشاره به اینکه سهم گردشگری گیلان بسیار کمرنگ است، به پتانسیل های منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: با وجود این که تشکیل مناطق آزاد یک تصمیم درست در ساختار اقتصادی کشور بوده ،اما در برخی مقاطع برنامه‌ریزی مناسبی برای بهره‌گیری از این سیاستگذاری انجام نشده است.

وی ادامه داد:مناطق آزاد می تواند از حضور شرکت های خارجی، تکنولوژی روز و سرمایه آنها برای پیشرفت مناطق و ایجاد اشتغال بهره مند شوند. اما متاسفانه ما در توسعه زیرساخت‌های مناطق آزاد کشور و در ارائه مشوق‌ها و تسهیلات لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی،
به خوبی عمل نکردیم.

زیبایی تأکید کرد: یکی از ضرورت‌ها در زمینه ایجاد اشتغال این است که بخش خصوصی میدان‌دار باشد و دولت نقش حمایتی و نظارتی خود را به درستی ایفا کند. زیرا دولت اگر بخواهد هم به تنهایی از عهده رفع مشکل بیکاری بر نمی‌آید و لذا باید زمینه نقش‌آفرینی بیش از پیش بخش خصوصی را در این عرصه فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی در کشور نیازمند یک ژنرال اقتصادی هستیم گفت: اقتصاد ما باید جراحی شود و هر زمان دولت‌ها به اصلاحات ساختاری توجه کردند، تاثیر آن را روی شاخص‌های اشتغال خواهیم دید.

زیبایی با اشاره به اینکه رفع مشکل تورم یا کاهش آن نیازمند بهره گیری از اقتصاد دانان متخصص است و تنها افرادی که اقتصاد دان باشند می توانند معضل تورم و معیشت مردم را حل کنند.تصریح کرد:بنده بر این باورم که اولین گام برای حل چالش های کشور طرح اولویت‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی است.

وی اظهار کرد:بزرگترین ظلم در حق مردم این است که افرادی که شایستگی لازم را ندارند در مسند قدرت باشند و ای کاش این افراد خود کنار رفته و جا را برای جوانان شایسته باز بگذارند و جوان گرایی ، بهره گیری از فکر و ایده جوانان نخبه و استفاده از ظرفیت های آنان در جایگاه های مختلف باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

این استاد کارآفرینی گیلان را استانی با ظرفیت های بالا در حوزه کشاورزی خواندکه متاسفانه از محصولات کشاورزی علی الخصوص برنج گیلان حمایت نشده  در حالی که در برخی کشورها یی مانند ژاپن از ضایعات برنج ۱۵ نوع کیک فقط درست می شود ولی امروز کشاورزان گیلانی در راستای قیمت گذاری و فروش برنج به دلیل واردات این محصول با مشکل مواجه هستند.

وی گفت:برنج از محصولات استراتزیک گیلان است که می توان از آن برای تولید سایر فراورده های غذایی استفاده کرد با توجه به کارکرد کشاورزی گیلان باید از محصولات کشاورزی استان جهت تولید سایر مواد غذایی استفاده کرد.

دکتر زیبایی با اشاره به وجود رودخانه های آلوده رشت که موجب آلودگی دریای خزر نیز شده است ، تصریح کرد: آلودگی دریای خزر نیز ظلمی در حق مردم استان است و متاسفانه اقدامات لازم با وجود اختصاص ۱۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در راستای پاکسازی رودخانه ها صورت نگرفته است.

این استاد دانشگاه گفت:یکی دیگر از مشکلات استان عدم تخصیص بودجه بصورت کامل به ادارات و دستگاه ها است بودجه اختصاص داده می شود اما بصورت کامل تخصیص نمی یابد و این بزرگترین ضعف در برنامه ریزی است.

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری