به گزارش صفیر گیلان:به مناسبت فرارسیدن هفته تعاون، همایش تجلیل از تعاونی های برتر استان گیلان با حضور زارع استاندار گیلان، علیزاده مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی و همچنین تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و تعاون‌گران برتر استان گیلان با رعایت پروتکل […]

به گزارش صفیر گیلان:به مناسبت فرارسیدن هفته تعاون، همایش تجلیل از تعاونی های برتر استان گیلان با حضور زارع استاندار گیلان، علیزاده مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی و همچنین تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و تعاون‌گران برتر استان گیلان با رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در سالن همایش بانک ملی استان گیلان برگزار شد.

در این همایش مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا ضمن خیر مقدم به حاضرین به اهمیت نقش تعاونی ها در اقتصاد جهان اشاره و ابراز داشت: ۱۲ درصد از مردم جهان در عضویت تعاونی ها می باشند که ۹۰ درصد از این تعاونی ها در کشورهای آسیایی و آفریقایی قرار دارند، در کشورهای اروپایی۳۰ درصد فعالیت های اقتصادی و همچنین ۱۶ درصد فعالیت های اقتصادی ایالات متحده آمریکا نیز در قالب تعاونی است که بیانگر اهمیت تعاون در اقتصاد دنیا است.

شرکت های تعاونی توسعه و عمران ،اولویت مهم وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در راستای تحقق “جهش تولید” و همچنین سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد کشور که در قانون پیش‌بینی شده است، عنوان داشت : تاکنون بخش تعاون توانسته ۶ درصد از این میزان را از آن خود نماید که باید با تلاش و همیت بیشتر  به ۲۵ درصد بیان شده در قانون دست یابیم.

علیزاده در ادامه به مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ و پنج ماهه نخست سال ۹۹ در بخش تعاون استان گیلان اشاره و افزود : یکی از اولویت های مهم وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تشکیل و ایجاد زمینه فعالیت برای شرکت های تعاونی توسعه و عمران است که استان گیلان با تشکیل ۸ شرکت تعاونی تاکنون از میان ۱۶ شهرستان استان، در کشور جزء استان های پیشگام است.

وی همچنین تشکیل و ثبت این شرکت های تعاونی در تمام شهرستان های استان گیلان را تا پایان دولت در دستور کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان عنوان کرد.

مدیرکل در ادامه با توجه به شرایط سخت اقتصادی از تشکیل ۱۱۲ شرکت تعاونی جدید با ۴۲۷۰ عضو و همچنین ۵۹۱۲ فرصت شغلی در استان گیلان خبر داد.

علیزاده در خصوص صادارت شرکت های تعاونی استان گیلان نیز ابراز داشت : تا کنون ۵۴ میلیون دلار توسط ۲۰ شرکت تعاونی استان به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادرات صورت گرفته که حاکی از رشد  بیش از ۶۰ درصدی ارزش صادرات استان گیلان نسبت به سال ۹۷ است.

مدیرکل همچنین به پیگیری طرح روستا تعاون با همکاری استانداری گیلان و سازمان برنامه و بودجه اشاره و افزود: تا کنون ۳۷ شرکت تعاونی جدید و ۶۹ شرکت تعاونی با ماهیت روستا تعاون در روستاهای استان گیلان به ‌روزرسانی شد که تعداد فرصت های شغلی جدید در این تعاونی ها مجموعا ۱۵۶۲ نفر است.

وی با اشاره به اهمیت آموزش و ارتقای دانش مدیران و اعضای شرکت های تعاونی از برگزاری ۵۲ هزار نفر ساعت دوره آموزشی در سال ۹۸ به صورت حضوری و  مجازی در استان گیلان خبر داد.

جهش تولید و اقتصاد مقاومتی در هم پای بودن تعاونی ها با بخش خصوصی

در ادامه ارسلان زارع استاندار گیلان در این همایش رایج ترین و قدیمی ترین اقتصاد جهان را اقتصاد تعاون دانست و افزود: با توجه به شرایط سخت اقتصادی، نظام تعاونی ها هم پای بخش خصوصی و دولتی می توانند به جهش تولید و اقتصاد مقاومتی کمک نمایند.

وی یکی از ارکان اصلی شرکت های تعاونی را برخورداری از نیروی انسانی دانست که می تواند در کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار موثر باشند.

استاندار به دوبرابر شدن تعاونی های کشور در ۱۰ سال اخیر اشاره و افزود: شرکت های تعاونی به جهت پویایی و بهره مندی از تجمیع سرمایه های خرد و مشارکت مردم در اداره این بخش نقش بسزایی در عدالت اقتصادی دارد.

در این مراسم احمدی، کوچکی نژاد، آقازاده و دلخوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند که دلخوش نماینده مردم صومعه سرا با اشاره به نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی و فراکسیون تعاون در تصویب قوانین تسهیلی برای حمایت قانونی از بخش تعاون ابراز داشت: مجلس شورای اسلامی همواره همراه تعاون‌گران است و از تمام ظرفیت های قانونی برای توسعه این بخش استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا که اقتصاد جهان را نیر تحت تاثیر قرار داده افزود: توجه و حمایت دولت، مجلس و سایر نهادهای کشور از بخش تعاون به دلیل حوزه فعالیت وسیع و نقش موثر این بخش، کمک بزرگی در بهبود شرایط اقتصادی است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

شایان ذکر است مرتضی امام قلی‌وند مدیرعامل شرکت تعاونی پرورش ماهیان خاویاری مروارید قروق تالش به نمایندگی از تعاونگران استان در خصوص نیازهای بخش تعاون به ایراد سخنرانی پرداخت.

در پایان از ۲۳ شرکت تعاونی برتر استان گیلان در گرایش های کشاوری، صنعتی، خدمات، فرش دستباف، دهیاری، اتحادیه توزیعی، معدنی، زنان، صنایع دستی، حمل و نقل، عمرانی، مسکن، اعتبار، سهام عدالت، صیادی و همچنین از تعاونی های تامین نیاز مصرف کنندگان، تولیدکنندگان، صنوف توزیعی و یک نفر از کارمندان برتر بخش تعاون اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان گیلان  تجلیل به عمل آمد.

425760_orig IMG_1686