مصطفی پور با اشاره به اهمیت و نقش اقدامات فرهنگی و پیشگیری، در کاهش اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی، افزود: هر چند در زمینه اقدامات سلبی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با تمام توان فعالند و وظیفه خود را به شکل شایسته ای انجام می‌دهند ولی نباید فراموش کرد اقدامات ایجابی همانند آموزش و ارتقا سطح آگاهی و دانش جوانان و نوجوانان که همواره گروه هدف شبکه قاچاق و توزیع مواد مخدر هستند

به گزارش صفیر گیلان؛ بعد از ظهر شنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان، اظهار کرد: اعتیاد یکی از خطرناک‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که معضلات فردی و اجتماعی مختلف دیگری را با خود به همراه می‌آورد و می‌توان گفت برنامه ریزی و مقابله با این آسیب به تنهایی موجب کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی دیگر خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت و نقش اقدامات فرهنگی و پیشگیری، در کاهش اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی، افزود: هر چند در زمینه اقدامات سلبی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با تمام توان فعالند و وظیفه خود را به شکل شایسته ای انجام می‌دهند ولی نباید فراموش کرد اقدامات ایجابی همانند آموزش و ارتقا سطح آگاهی و دانش جوانان و نوجوانان که همواره گروه هدف شبکه قاچاق و توزیع مواد مخدر هستند، می‌تواند تأثیر بسیار عمیقی در کاهش تقاضا و شیوع اعتیاد در جامعه داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با تاکید بر لزوم پیوست فرهنگی و آموزشی در مبارزه به مواد مخدر، بیان کرد: همه دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی و در رأس آنها آموزش و پرورش نقش تعیین کننده‌ای در فرآیند برخورد فرهنگی. آموزشی با پدیده اعتیاد ایفا می‌کنند.

مصطفی پور با بیان اینکه اعتیاد بزرگترین آسیب اجتماعی در کشور است، گفت: آسیبی که زمینه ساز سایر ناهنجاری‌های اجتماعی و جرایم گوناگون است.

وی ضمن ابراز خرسندی از اقدامات خوبی که در سال گذشته انجام گرفت، افزود: راه اندازی مجمع خیرین یاریگران زندگی استان گیلان یکی از بهترین اقدامات شورای هماهنگی استان در سال گذشته بود، همانطور که همه میدانید استفاده از ظرفیت خیرین در بحث اشتغال و کارآفرینی بهبودیافتگان بسیار مهم، ضروری و اثربخش است.

استان گیلان در سال گذشته جزو استان‌های موفق در مبارزه با مواد مخدر بود

«محمدعلی اباذری» دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان هم در این نشست، اظهار کرد: مجموعه شورای هماهنگی استان در حوزه‌های گوناگون این عرصه اقدامات بسیار خوبی را با همکاری و همراهی همه دستگاه‌های عضو در سال گذشته انجام داده است.

وی ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، افزود: در حوزه‌های مختلف اعم از مقابله با ورود و عرضه مواد مخدر، درمان و حمایت‌های اجتماعی، توسعه مشارکت‌های مردمی، حقوقی و قضائی و همچنین فرهنگی و پیشگیری اقدامات مؤثری انجام گرفته است که می‌توان به اجرای طرح جمع آوری معتادین متجاهر و خرده فروشان، طرح ساماندهی معتادین متجاهر، راه اندازی مجمع خیرین یاریگران زندگی استان، اجرای مستمر طرح یاریگران زندگی، جشنواره نوجوان سالم و … اشاره کرد.

دبیر «محمدعلی اباذری» ادامه داد: در سال گذشته مرکز جدید نگهداری درمان و کاهش آسیب ماده ۱۶ مردان با ظرفیت ۲۵۰ نفر تجهیز، تکمیل و با اخذ مجوز فعالیت از کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده ۱۶ به بهره برداری رسید.

اباذری ضمن تقدیر از دستگاه‌های اطلاعاتی، عملیاتی و قضائی استان به جهت اقدامات مؤثرشان در حوزه مقابله با ورود و عرضه مواد مخدر گفت: استان گیلان در سال گذشته جزو معدود استان‌هایی بود در این حوزه موفق شد کشفیات خود را نسبت به سال قبل افزایش دهد و این امر جز با روحیه انقلابی، تلاش شبانه روزی و ایثار میسر نشده است.