دو کارخانه شیشه گیلان و فولاد امیرکبیر خزر با ظرفیت تولید بیش از ۲۱ هزار تن محصول در سال، بازار‌های داخلی و خارجی منطقه را از آن خود کردند.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ جمعی از خبرنگاران رسانه‌های گیلان بعنوان همیاران تولید و تجارت به همراه مدیران اداره کل صمت از ۲ واحد صنعتی فعال گیلان، در شهر صنعتی رشت بازدید کردند. 

جهادگران تبیین حوزه صنعت ابتدا از شرکت تولید شیشه گیلان بازدید کردند.

رئیس هیات مدیره شرکت شیشه گیلان در حاشیه این بازدید گفت: این شرکت در سال ۱۳۶۰ بنا بر ضرورت تامین نیاز کشور باعنوان شرکت ایمنی شمال و شرکت تولیدی و صنعتی شیشه گیلان تاسیس شد و در سال ۱۳۸۱ بزرگترین مجموعه تولید شیشه اتومبیل ایران با نام شرکت ایمن شیشه سپهر در استان مرکزی و شهر ساوه تاسیس شد.

مهدی تکیان با بیان اینکه صنایع شیشه گیلان بزرگترین تولید کننده شیشه اتومبیل کشور و یکی از برترین تولید کنندگان شیشه‌های ساختمانی و صنعتی است افزود: این شرکت در سال بیش از ۱۴ هزار تن تولید دارد.

وی با اشاره به ۲ واحد صنعتی شیشه گیلان و سپهر شیشه گفت: این دو شرکت با بیش از ۴۰۰ نیروی کار نیاز شرکت‌های بزرگ خودرو سازی ایران تامین می‌کنند.

مهدی تکیان به جنگ اقتصادی و تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به بازار نامطلوب اقتصادی، شرکت شیشه گیلان با تکیه بر دانش بومی و استفاده از نخبگان دانشگاهی و نیروی کار مستعد توانسته با صادرات محصولات این کارخانه به کشور‌های ترکیه، بلژیک، ایتالیا و کشور‌های اروپایی سهم بسزایی در ارز آوری کشور داشته باشد.

وی ارتباط دانشگاه و صنعت را حلقه مفقوده توسعه اقتصادی دانست و گفت: متاسفانه نبود رغبت بین دانشجویان برای ورود به صنعت و همکاری نکردن دانشگاه‌ها و مسئولان متولی برای حضور دانشجویان در کارخانه‌ها باعث شده چراغ صنعت کم فروغ شود.

رئیس هیات مدیره شرکت شیشه گیلان با انتقاد از تغییر سبک زندگی و گریزان بودن جوانان از کارگری افزود: بسیاری از جوانان ترجیح می‌دهند در خرید و فروش ملک و ماشین فعالیت کنند تا صنعت و تولید و ادعا می‌کنند، کار نیست در حالی که همه جا کار هست و الان کارخانه ما کار دارد، اما نیروی کار وجود ندارد.

کارخانه فولاد امیرکبیر خزر یکی دیگر از واحد‌های صنعتی فعال گیلان، مقصد بعدی همیاران تولید و تجارت برای بازدید بود.

مدیر کارخانه فولاد امیر کبیر خزر با حضور در جمع خبرنگاران گفت: این کارخانه با ۴۰۰ نفر نیروی کار سالانه ۷۵۰ هزار تن انواع میله گرد‌های ساختمانی و صنعتی تولید می‌کند.

علی عیسی زاده افزود: با توجه به شرایط محدود اقتصادی این شرکت با حداکثر توان برای دستیابی به بازار‌های داخلی و خارجی در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه ایران با تولید ۲۸ میلیون و ۴۶۰ هزار تن فولاد، دهمین تولید کننده فولاد در جهان است گفت: شرکت فولاد امیرکبیر خزر به کشور‌های ازبکستان، سوریه، ارمنستان، روسیه، عراق، قطر، دبی و افغانستان صادرات دارد.

مدیر کارخانه فولاد امیر کبیر خزر افزود: این شرکت جزو اولین شرکت‌های تولید میله گرد گرید A۴ در ایران است.

علی عیسی زاده در خصوص مشکلات و دغدغه‌های صاحبان صنایع گفت: با توجه به گرمای هوا و افزایش مصرف برق برای مدیریت مصرف، برق صنایع با اعمال نوبت بندی قطع می‌شود و ناچاریم ۲ هفته تولید داشته و ۲ هفته تعطیل باشیم که این روند به تولید آسیب می‌زند.

 

بیشتر بخوانید

بازدید خبرنگاران رسانه های گیلان از مجتمع ذوب آهن فولاد خزر در شهرک صنعتی رشت