صفیر گیلان؛جلسه کارگروه سرمایه گذاری و اشتغال شهرستان فومن به ریاست موسی فکور فرماندار شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛جلسه کارگروه سرمایه گذاری و اشتغال شهرستان فومن به ریاست موسی فکور فرماندار شهرستان و با حضور یونس رنجکش مدیرکل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گیلان و معاونین ادارات کل بهزیستی، تعاون، کمیته امداد و صندوق کارآفرینی امید استان همراه بود، مسائل و مشکلات اشتغال و تسهیلات مربوطه در شهرستان فومن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نگذاریم بودجه اشتغالزایی فومن به مرکز استان برگردد 

فرماندار شهرستان با اشاره به این که انتظار می رود حساسیت موضوع پرداخت تسهیلات باید پیشتر توسط روسای بانک ها به فرمانداری اطلاع داده می شد، افزود: نباید در شرایط فعلی کشور از نظر بودجه ای عقب ماند و اجازه داد بودجه به مرکز برگردد زیرا بسیاری از آسیب های اجتماعی در نتیجه مسائل اقتصادی و اشتغال رخ می دهد و ضرورت دارد متولیان از تمان ظرفیت ها جهت افزایش اشتغال تلاش کنند و موانع را برطرف کنند.
وی با انتقاد از این که رتبه شهرستان فومن از نظر پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ قابل قبول نیست، این نکته را مورد توجه قرار داد که وقت زیادی باقی نمانده و متولیان باید به قید فوریت نسبت به بهبود وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی اقدام نمایند.

فکور با بیان این که تحقق تعهدات اشتغال شهرستان در سال گذشته ۱۱۰ درصد بود، اظهار کرد: این میزان در سال جاری با ۶۳۰ مورد اشتغال، به ۶۹ درصد رسیده و فرآیند آن ادامه دارد، اما باید افزایش یاید.

وی همچنین با تشریح میزان تسهیلات پرداخت شده در بخش تبصره ۱۶ در سال جاری در شهرستان، درصد تحقق پرداخت تسهیلات بانک های عامل شهرستان را بدین صورت اعلام کرد: بانک های مسکن، تجارت، سپه، مهر و رفاه ۱۰۰ درصد، کشاورزی ۸۳ درصد، پست بانک ۷۹ درصد، صادرات ۵۴ درصد، توسعه تعاون ۵۰ درصد، ملی ۳۰ درصد و بانک ملت ۲۹ درصد.

فکور با بیان این که حمایت از اقشار کم برخوردار در قالب پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در دستور کار قرار دارد تاکید کرد: با تسریع در برگزاری جلسات در شهرستان به صورت هفتگی، موانع پیش روی پرداخت تسهیلات رفع شود تا هرچه سریع تر زمینه حمایت از افراد فراهم شود.

فرماندار شهرستان تصریح کرد: دو جلسه هفتگی به منظور پیگیری و رفع موانع تسهیلات اشتغالزایی برگزار خواهد شد و در صورت عدم تحقق نتیجه مورد انتظار، جلسه سوم با حضور سرپرستان استانی بانک ها برگزار خواهد شد.

رنجکش مدیرکل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری با بیان این که سه موضوع جلسه امروز عبارتند از پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، انتقال سه واحد تملیکی بانک ها در شهرستان و فعالسازی مجموع ۱۳۷ واحد صنفی و صنعتی غیرفعال شهرستان، توضیحاتی در این خصوص ارائه نمود و اظهار کرد: هم اکنون رصد اشتغالزایی در واحدهای دریافت کننده تسهیلات در دستور کار قرار دارد و واحدهای دریافت کننده تسهیلات بالای ۲۵۰ میلیون تومان توسط مراجع استانی و زیر این مبلغ توسط متولیان شهرستانی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی افزود: در نتیجه بازرسی ها و در صورت عدم تحقق سطح اعلام شده اشتغال توسط واحدهای تولیدی، نرخ سود تسهیلات کم بهره این واحدها به ۱۸ درصد بازخواهد گشت.

رنجکش اظهار کرد: از ۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال خانگی در شهرستان، هیچ پرونده ای به سرانجام و به مرحله پرداخت نرسیده است و این امر می تواند باعث کاهش سهمیه شهرستان شود.

وی در ادامه ضمن تشریح عملکرد شهرستان از نظر پرداخت تسهیلات توضیح داد: سهمیه تسهیلات تبصره ۱۶ شهرستان برای کمیته امداد ۲۰ و برای اداره بهزیستی، ۵ میلیارد تومان می باشد که فقط حدود ۵۰ درصد از آن پرداخت شده و نیازمند رسیدگی فوری و افزایش است.