صفیر گیلان؛دکتر حیدری آزاد خانواده را نخستین بستر در مداخلات پیشگیرانه از اعتیاد دانست و خاطر نشان کرد: مداخلات پیشگیرانه خانواده علاوه بر توانمندسازی فرزندان، به تاب آوری و مهارت های زندگی سالم کمک می کند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان،جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در لاهیجان با حضور  دکتر حیدری آزاد دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان و دکتر محمودی فرماندار و دیگر اعضا برگزار شد

دکتر حیدری آزاد دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان مواد مخدر و روان گردان ها را یک تهدید استراتژیک و چندوجهی و سیستماتیک برای همه اقشار جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان دانست و اظهار کرد: مواد مخدر از جمله مسائل اساسی و بحران های جدی عصر حاضر تلقی می شود و کشور ما از این امر مستثنی نیست.

دکتر حیدری آزاد خانواده را نخستین بستر در مداخلات پیشگیرانه از اعتیاد دانست و خاطر نشان کرد: مداخلات پیشگیرانه خانواده علاوه بر توانمندسازی فرزندان، به تاب آوری و مهارت های زندگی سالم کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر همواره خسارت های بی شماری را در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی و امنیتی به جامعه تحمیل کرده است، افزود: برای مهار، کنترل و مدیریت اعتیاد اقدام به سرمایه گذاری اساسی در عرصه کاهش تقاضا با محوریت پیشگیری از بروز مصرف در لایه های مختلف جامعه کردیم.

حیدری آزاد با تأکید بر لزوم پیشگیری از اعتیاد از طریق تقویت عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل خطرزا با اجرای برنامه های طبقه بندی شده در لایه های مختلف اجتماعی، تصریح کرد: برنامه های همگانی برای جمعیت سالم و برنامه های موردی برای گروه های در معرض خطر مصرف مواد مخدر در کانون های مختلف اعم از خانواده و مدرسه و محله و دانشگاه و… مورد تأکید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است.

حیدری آزاد، خانواده را نخستین بستر در مداخلات پیشگیرانه از اعتیاد دانست و خاطرنشان کرد: برنامه های پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی و مدارس با تکیه بر آموزش های مهارت های زندگی، آموزش مضرات مصرف مواد مخدر، آشنایی با انواع مواد مخدر، آموزش مهارت های فرزندپروری برای والدین در دوران کودکی اولیه، کودکی میانی و نوجوانی اولیه بسیار مهم است، زیرا فرزندان بیش از ۴۳۰۰ ساعت در سال در خانه هستند و مداخلات پیشگیرانه خانواده علاوه بر توانمندسازی فرزندان، به تاب آوری و مهارت های زندگی سالم کمک می کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان یکی از برنامه های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سیاستگذاری برنامه ای با هدف مصون سازی خانواده محور است که بر اساس آخرین پروتکل ها و دستاوردهای علمی کشور و جهان مبنی مصون سازی کودکان زیر سن دبستان می باشد که پدران و مادران این کودکان را با مفاهیمی چون کنترل خشم، سبک های رفتاری، رقابت سازنده، بازی های الکترونیکی و مهارت های ارتباطی آشنا نموده تا این مفاهیم را از همان سنین کودکی با توجه به شرایط خانوادگی به کودکان زیر سن دبستان خود منتقل نمایند .

 

وی با بیان اینکه آموزش مهارت های فرزند پروری باید در سبد خانواده های ایرانی قرار گیرد تا یک رابطه مثبت و مراقبانه بین والدین و فرزندان وجود داشته باشد، عنوان کرد: همچنین با کمک آموزش و پرورش از طریق مدارس طرح «یاریگران زندگی» را برای دانش آموزان دنبال می کنیم.

در سال گذشته طی تفاهم با آموزش و پرورش استان ۷۵۲ مرکز آموزشی و در سال جدید ۹۸۰ مرکز آموزشی تحت پوشش برنامه یاریگران زندگی و هم چنین استفاده از فضای مجازی شاد قرار خواهند داشت.

تنظیم/زلیخا صفری