اختصاصی/صفیر گیلان؛دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گیلان در  نشست خبری  با اصجاب رسانه که با حضور مدیر کل بهزیستی در سالن اجتماعات بهزیستی استان برگزار شد اعتیاد را شوک هزاره سوم خواند و گفت: ملل و دولت ها امروز  سخت درگیر این شوک هستند. ایشان از تقدیم بیش از ۳۸۰۰ شهید و ۱۲۰۰۰ جانباز […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گیلان در  نشست خبری  با اصجاب رسانه که با حضور مدیر کل بهزیستی در سالن اجتماعات بهزیستی استان برگزار شد اعتیاد را شوک هزاره سوم خواند و گفت: ملل و دولت ها امروز  سخت درگیر این شوک هستند.

ایشان از تقدیم بیش از ۳۸۰۰ شهید و ۱۲۰۰۰ جانباز در عرصه مبارزه با مواد مخدر موید این ادعاست که ایران اسلامی در صف اول مبارزه با مواد مخدر است و تقریبا در کل دنیا، تنهاست .

خانواده و مهارت فرزند پروری بنای پیشگیری از آسیب های اجتماعی

وی کارزار رسانه ای را تنها راه مقابله  و پیشگیری خواند و گفت:امروز مواد مخدر در شبکه مجازی تبلیغ و در پادگان ها و خوابگاهها و مراکز دانش آموزی توسط دلالان  توزیع وسیع را برای فروپاشی خانواده  به خود اختصاص داده لذا نیاز است تا رسانه با اطلاع رسانی روشنگری کند.

image_2019_6_23-8_43_48_304_ZXM

محمد حسین شاهکویی تصریح کرد؛با توجه به اینکه بیش از ۸۰۳ نوع از انواع مواد صنعتی ، روانگردان‌ها  و شیمیایی در جهان تولید شده، از خانواده‌ها خواست بمنظور نظارت بر رفتار فرزندان زمانی که در بیرون از خانه به سر می‌برند سه سوال را در دستور کار خود داشته باشند: فرزندمان الان کجاست؟ چه کار می‌کند؟ با چه کسی است؟

دبیرشورای مبارزه با مواد مخدر گیلان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال۹۴ اولین اولویت در پنج آسیب اجتماعی اعم از طلاق، اشتغال، فساد، حاشیه نشینی را مواد مخدر قرار داد، خاطرنشان کرد: دولت نیز براساس این اولویت بندی رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر را در دستور کار خود قرار داد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدرگیلان گفت: تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی در کل اروپا ۴ تن هروئین کشف شده درحالیکه در کشور ما در همان سال، ۲۱ تن هروئین کشف و ضبط شده است .

سن مصرف مواد مخدر به زیر ۱۵سال رسید

وی با ابراز نگرانی از کاهش سن معتادان به موادمخدر در استان که نرخ شیوع اعتیاد در سنین ۱۵تا۶۴ سال در استان ۵و۴ دهم درصد است گفت: متاسفانه خانواده امروز مهارت فرزند پروری را ندارد.

شاهکویی تولید تریاک را در سال ۲۰۰۱ نزدیک به ۲۷۵ تن خواند و گفت: امروز تولید این ماده افیونی و خطر زا به ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم  یعنی۵۰ برابر شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدرگیلان با ابراز تاسف از همسایگی با کشور تولید کننده مواد مخدر یعنی افغانستان به جهت مرز مشترک ۱۲۰۰ کیلومتری گفت: این کشور رتبه اول جهان را در تولید تریاک و رتبه دوم حشیش و سطح فراوانی زیر کشت خشاش و شاهدانه را به خود اختصاص داده است و ایران تقریبا” در صف مبارزه با این حجم تولید تنهاست..

ایشانبا بیان اینکه  امروز کشور افغانستان سه میلیون نفر معتاد دارد گفت: در کشور انگلیس ۴۰۰ هزار نفر تزریقی هیروئین وجود دارد که این امار ها در کل جهان نگران کننده است.

به گفته این مسئول امروزه شاهد این هستیم که از موادمخدر و روانگردان ها به عنوان یک ابزار سیاسی و اقتصادی با بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد دلاری سودخالص سالانه و گردش مالی چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد دلاری برای بیش از ۱۰ میلیون سوداگر در جهان بوده که به عنوان یک ابزار سیاسی برای سلطه و اقتصادی برای کمک به گروه های تروریستی و سازمان یافته شده از آن استفاده  می شود.

حتی ۱ بار مصرف ماده مخدر اعتیاد آور است

وی هشدار داد: مصرف هر گونه موادمخدر، مواد صنعتی، شیمیایی و روانگردان‌ها حتی برای یکبار هم اعتیاد آور است وفرد مصرف کننده را درگیر اعتیاد وعواقب سوء ناشی از ان خواهد نمود .
دبیر شورا با اشاره به تبیین دست آوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در امر مبارزه با مواد مخدر افزود: جمهوری اسلامی ایران در دنیا پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است و در این راستا ۷۵ درصد کشفیات تریاک دنیا و ۶۱ درصد کشفیات مرفین جهان و ۱۷درصد هروئین مکشوفه، توسط ایران کشف شده است.

محمدحسین شاهکویی افرود: رغبت نوجوانان به مصرف موادمخدر به ویژه گل نگران کننده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها و والدین از مضرات موادمخدر بی اطلاع هستند گفت: باید در این زمینه اطلاع رسانی بیشتر انجام شود و همه نهاد های متولی پای کار بیایند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گیلان  با اعلام اینکه بر اساس آمارها حدود ۵۰هزار معتاد در گیلان شناسایی شده اند که نیمی از آنها در مراکز ترک اعتیاد تحت درمان هستند گفت: هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که معتاد ندارد ولی هدف کاهش تعداد مصرف کننده و توزیع مواد است.

محمدحسین شاهکویی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی ها باید تا سال۱۴۰۰ نرخ ابتلا به اعتیاد ۲۵درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه ایران شاهراه قاچاقچیان در انتقال موادمخدر به اروپا است افزود: روزانه  دهها نفر در کشور بر اثر اعتیاد به موادمخدر جان خود را از دست می دهند که ضروری است همه مردم و مسئولان این زنگ خطر را جدی بگیرند.

محمدحسین شاهکویی با اشاره به اینکه امروز افراد مبتلا به شکل تزریقی،شامل افراد بی خانمان با اتراق در مناطق متروکه و افراد دارای اختلال شدید و روان پریش و افراد با سن بالای ۱۸ سال تا ۶۵ سال در ۱۵ استان کشور نگهداری می شوند گفت: به زودی توسط سپاه قدس گیلان مکانی جدید برای نگهداری  معتادان سرگردان و متجاهر ایجاد خواهد شد.

ایشان از مردم عزیز درخواست کرد تا ، هرگونه تحرکات مشکوک قاچاقچیان مواد را از طریق تلفن ۱۱۰ و ۱۱۳ به اطلاع مسئولین مربوطه برسانندو همچنین  مردم چنانچه مشکلی در مورد افراد خانواده خود دارند از طریق تماس با خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ و یا اورژانس اجتماعی ۱۲۳ مشکلات خود را با کارشناسان مربوطه در میان گذارند .
دبیر شورا بیان داشت: از همه دست اندرکاران امور فرهنگی، آموزشی و تربیتی و پیشگیری خواست که پیشگیری اولیه را در اولویت کارخود قرار داده و با افزایش ضریب پوشش و نفوذ خود در امر آموزش اهتمام بیشتری، داشته باشند .

تهیه و تنظیم//زلیخا صفری