به گفته وی، سازمان بازرسی کل کشور نیز بر همین مبنا، نظام سیاستگذاری خود را بر پایهی تشویق مدیران سالم و تنبیه مدیران خطاکار بنا نهاده است.

بازرس کل گیلان با اشاره به جایگاه امانت در مدیریت بیان کرد: مدیران باید مراقب رفتار خود و اطرافیانشان باشند. مدیری که فقط عنوان و مقام را یدک میکشد اما مسئولیتپذیری و پاسخگویی ندارد، از دایره امانتداری خارج است و با او برخورد میشود، همانطور که امیرالمؤمنین (ع) کارگزاران متخلف را بهدلیل سوءاستفاده از موقعیت عزل میکرد.
آقایی با بیان اینکه رسالت سازمان بازرسی صیانت از نظام اداری کشور است، گفت: صیانت یعنی مقابله با فساد، ترویج سلامت اداری، و ارتقای پاسخگویی و شفافیت در دستگاهها، مدیری که از رسانهها و شفافسازی عملکرد خود هراس دارد، طبیعتاً در مسیر عدالت حرکت نمیکند، مدیری که از خبرنگاران استقبال کند، به سلامت اداری اعتقاد دارد؛ زیرا رسانهها بدون هزینه و بدون منفعت شخصی، عملکرد مدیران خادم را به مردم معرفی میکنند.
وی با اشاره به همکاری رسانهها در کشف فسادها افزود: در یک سال گذشته، از نیمه دوم سال ۱۴۰۳ تا نیمه اول سال جاری، یک هزار و ۲۳۲ گزارش مردمی و رسانهای به سازمان بازرسی گیلان واصل شده است که شامل ۷۴۲ مورد اعلام فساد و ۴۸۶ مورد شکایت رسمی بوده است، تمام این موارد بررسی و بخشی از آنها منجر به اصلاح امور و بخشی نیز به معرفی متخلفان به مراجع ذیصلاح انجام شده است.
بازرس کل گیلان با تأکید بر حفظ کرامت انسانی در فرآیند نظارت بیان کرد: بزرگترین سرمایه ما، سرمایه انسانی است. ما در بازرسیها وارد حریم خصوصی افراد نمیشویم و تنها براساس واقعیتها و اسناد معتبر تصمیم میگیریم، بازرسان ما موظفاند با صداقت، امانتداری و به دور از حبوبغض عمل کنند.
آقایی درباره نتایج بررسی گزارشهای مردمی افزود: از مجموع گزارشهای مستند، ۵۴۱ مورد واجد شرایط پیگیری بود که از این تعداد، ۱۹۵ مورد تخلفات اداری و صنفی و ۱۶ مورد پرونده کیفری محسوب میشود، بر این اساس، ۴۶۱ نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان دستگاههای اجرایی به هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شدند و ۳۱ پرونده نیز به دادسراها ارجاع شد.
وی با اشاره به رویکرد اصلاحگرایانه سازمان بازرسی گفت: حدود ۶۷ درصد از گزارشهای دریافتی منجر به اصلاح امور در همان دستگاهها شده است بدون آنکه پرونده انضباطی تشکیل شود، ما اعتقاد داریم وظیفه سازمان بازرسی، تخریب مدیران نیست بلکه باید با اصلاح رفتار اداری، از آسیبدیدن نظام مدیریتی جلوگیری کرد.
مدیرکل بازرسی گیلان گفت: سوءمدیریت تنها محدود به مراکز درمانی رشت نیست، بلکه در اغلب بیمارستانهای استان نشانههایی از آشفتگی، بیتوجهی و نبود مسئولیتپذیری وجود دارد.
وی افزود: پزشکان و پرستاران صادق و دلسوزی در این مجموعه فعالیت میکنند، اما کمکاری برخی افراد باعث میشود زحمات دیگران دیده نشود.
بازرس کل گیلان تأکید کرد: سازمان بازرسی بیش از هر بخش دیگری به حوزه سلامت توجه دارد و با وجدان آسوده اعلام میکنیم که بیشترین ورود ما به حوزه علوم پزشکی بوده است، چراکه سلامت مردم خط قرمز ماست.
بازرس کل گیلان با تاکید بر اینکه موفقیتهای سازمان بازرسی بدون همکاری رسانهها و گزارشگران فساد امکانپذیر نیست، افزود: خبرنگاران بازوان صادق نظارت عمومی هستند و ما دست آنها را برای شفافیت، سلامت اداری و اجرای عدالت به گرمی میفشاریم.

وی در پاسخ به خبرنگار این رسانه در خصوص پل ورودی تقاطع غیر همسطح شهرستان فومن گفت:شما بسیار درست دغدغه مردم را مطرح کردید و این پل درست در زمانی که ما در پیشگیری بودیم قرار بود به اتمام برسد ولی عده ای بی جهت جلوی کار را می گیرند و و دوست ندارند پروژه تقاطع غیر همسطح به موقع تمام شود و به قول شما یک سکوی تبلیغاتی است برای رسیدن برخی به مجلس و طی این همه سال چیزی عاید مردم نشده و بنده حتما در این پروژه ورود خواهم کرد.
مدیرکل بازرسی گیلان در خصوص مطالبه خبرنگار این رسانه در خصوص پل روستای رودبارچیره که مورد بی توجهی فرمانداران بوده و هست گفتند؛ بارها برای بازدید به روستای رودبارچیره و سر این پل رفتم و سعی می کنم بیشتر برای رفع این مشکل ورود کنم.
بیشتر بخوانید!
Tuesday, 14 October , 2025