اختصاصی/صفیر گیلان؛ البته نامزدهای انتخاباتی و  نمایندگان برای حضور پر شور مردم منطقه در انتخابات و گرفتن تک رای ها برای فعال‌سازی و پیگیری این پروژه جلساتی با وزیر ،وزرا می گذارند و بعد دوباره پروژه به فراموشی می رود البته همین میزان که تردد در مسیر در جریان است حاصل تلاش فرماندار  و نمایندگان گذشته و حال شهرستان بوده است که  ای کاش این تلاش صورت نمی گرفت.

صفیر گیلان/زلیخا صفری؛این روزها  در برخی برنامه های استانی در سطح شهرستانها شاهد آن هستیم که جناب استاندار پروژه جدید را کلنگ نمیزند این حرکت را در مراسم افتتاح مدرسه خیر ساز گشت آنجا که پروژه مرکز سلامت دهستان گشت آماده کلنگ زنی بود ولی جناب دکتر عباسی گفت: نه و من هیچ پروژه ای را در گیلان کلنگ نمی زنم زیرا به اندازه کافی پروژه نیمه کاره در گیلان داریم.
 این  امر سبب شد تا باری دیگر چنگی بزنیم به پروژه های سن بالای گیلان و بنویسیم آقایان استاندار ، نماینده،فرماندار،دادستان و …. صرفا با چند مکاتبه نمی‌توان پل افتتاح کرد!پل ورودی شهر فومن یک پروژه ملی است که جشن۱۹ سالگی خود را به دلیل تعلل و غفلت دولت‌ها با معلولیت و ناتوانی جشن می گیرد و این پل  از یادگاران سالها تلاش مسئولین است که همچنان در مسیر افتتاح می باشد.

کلنگ این پل از سال ۸۴ زده شد و بعد از ۱۹ سال علی رغم تذکرات و نامه نگاریها و بازدیدهای فراوان هنوز هم سرنوشت آن مشخص نیست‌.

بلاتکلیفی تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر فومن معضل مهم این شهرستان است که بعد از گذشت حدود ۱۹ سال از شروع ساخت آن، همچنان به صورت نیمه‌کاره به حال خود رها و چهره زشتی به ورودی این شهرستان داده است.

اما امروز دیگر این زشتی زیاد به کام ما رسانه ای ها خوشایند نیست امروز از اینکه در هر جا و مکانی از استان که پا می گذاریم از ما بعنوان یک شهروند فومنی می پرسند از پل چه خبر و جون پتکی پل را بر سر ما می کوبند؟ انگار پل فومن در نگاه تمام مردم گیلان بعنوان یک چالش نقش بسته و ما از این سوال تکراری بیزاریم به کی بگیم.

عدم رعایت تطبیق زیبایی جاده فومن به رشت با معماری پل،عدم رعایت حرایم طبیعی و تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نبود مطالعات امکان سنجی فنی، اقتصادی، زیست محیطی، زیباشناختی و حریم منظری از جمله معایب موجود در ساخت این تقاطع بوده که موجب شد یکی از زیباترین ورودی های شهری کشور به شکل زشت و زمختی در خاطر گردشگران و مهمانان و هم استانی هایمان تداعی شود.

انتقادات شهروندان و نمایندگان مجلس از روند احداث این تقاطع ناهمگون در ورودی شهر فومن در نهایت منجر به تعطیلی پروژه و خلع پیمانکار ازسوی شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل استان و کشور در سال ۹۷ شد. اقدامی که بعد از گذشت ۵ سال هیچ تغییری در وضعیت این تقاطع و شروع اصلاحات درآن به دنبال نداشت.

این پل مسیر ورودی  به ماسوله، دومین شهر توریستی دنیا است و منطقه بکر گردشگری ایران یعنی قلعه رودخان تاریی است،که البته نامزدهای انتخاباتی و  نمایندگان برای حضور پر شور مردم منطقه در انتخابات و گرفتن تک رای ها برای فعال‌سازی و پیگیری این پروژه جلساتی با وزیر ،وزرا می گذارند و بعد دوباره پروژه به فراموشی می رود البته همین میزان که تردد در مسیر در جریان است حاصل تلاش فرماندار  و نمایندگان گذشته و حال شهرستان بوده است که  ای کاش این تلاش صورت نمی گرفت.

 الان تقریبا ۱۹سال است که در انظار عمومی حکایت گر ضعف مفرط مدیران گذشته و فعلی استان و شهرستان فومن هستیم در حالی که این شهرستان نخبگانی در صنعت سازه و ساخت و ساز دارد که می توانند این معضل در یک حرکت دورانی ۱۸۰ درجه جمع کنند  .   

الغرض،بهروزی فر وکیل مردمان شهرستانهای فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی  اسفند ۱۴۰۰به صراحت گفت: اصلاح و تکمیل پل در دو مرحله برنامه ریزی شده است در مرحله اول تا پایان سال ۱۴۰۰ نهایتاً فروردین سال ۱۴۰۱ ،میدانی شکیل همراه با مبلمان و فضای سبز ساخته خواهد شد و در مرحله بعد و زمان طولانی تر  با تامین اعتبار لازم عملیات نصب پایه ها و ساخت روگذر انجام خواهد شد.

از ضرب الاجل۱۰روزه برای تعیین تکلیف پل ورودی فومن توسط رئیس دادگستری یکسال هم گذشت

یکسال پس از آن وعده وکیل هیچ اتفاقی نیفتاد و ظاهراً تخریب و حذف همین سازه بد قواره و تبدیل آن به میدان، ساده ترین و کم هزینه ترین گزینه بود که از طرف دستگاه قضاء با تخریب آن مخالف بوده در تاریخ۱۷ دی ۱۴۰۱ در نشستی مطرح کرد؛ ضرب الاجل۱۰روزه برای تعیین تکلیف پل ورودی فومن نگاه ماست.

رئیس کل دادگستری گیلان با تعیین ضرب الاجل ۱۰ روزه برای تعیین تکلیف و از سرگیری پروژه پل ورودی فومن گفت: با هرگونه کم کاری متولیان امر برخورد قانونی صورت می گیرد.حجت الاسلام حمزه خلیلی در نشست بررسی موانع اجرای طرح پل روگذر کمربندی فومن با اشاره به فرآیند طولانی ۱۸ ساله برای اجرای و بهره برداری از این پروژه بر ضرورت آسیب شناسی و از سرگیری اجرا و تکمیل این پروژه تأکید کرد.
وی در ادامه با تعیین ضرب الاجل ۱۰ روزه برای متولیان اجرای پروژه برای تعیین تکلیف این طرح افزود: با هرگونه کم کاری و اهمال متولیان اجرایی این پروژه برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
حجت الاسلام خلیلی ادامه داد: اعتبار ۵۱۷ میلیارد تومانی اجرای این طرح که پیش بینی شده را می‌توان از محل دارایی‌های مازاد دولت تأمین کرد.
رئیس کل دادگستری گیلان با تاکید بر اینکه دولت در گیلان ۳ هزار میلیارد تومان املاک مازاد دارد، اضافه کرد: با تهاتر دولت می‌تواند محدودیت‌های مالی این طرح را برطرف کند و دستگاه قضا نیز حمایت‌های لازم در این خصوص را انجام می‌دهد.

با وجود اما و اگرها پروژه اصلاح پل ورودی فومن کلید خورد/۱۲ اسفند ماه مردم شهرستان فومن شاهد پل بدون خاکریز خواهند بود

در  ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ حجت الاسلام افتخاری نماینده فومن و شفت دستور تخریب پل را با بیل مکانیکی داد که آن هم با ورود دادگستری راه به جایی نبرد.


گفتنی است سال ۱۴۰۱ در چنین روزی پای معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور جناب
سید امیر حسین مدنی هم به پل فومن باز شد ولی تاثیری چندانی در این پروژه نداشت.

اما پل فومن با زبان سرد ،سنگ و سخت به رسانه ما گفت: خسته نیستم و صبرم زیاد است و خیلی ها از صبوری من ذله می شوند ولی به شدت آزرده خاطر از بد قولی دولتی ها و پیمانکار پروژه هستم  نه از وزیر راه سوال می کنم و نه استیضاح, ولی  همچنان ایستادم و نگاه می کنم آنانی را که با نام من روی صندلی می نشینند و لذت  می برند و لذت هم دارد .

 

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری