به گزارش اختصاصی صفیر گیلان ؛پروژه مسکن مهر فومن که از سال ۱۳۸۶ با ثبت نام اولیه متقاضیان ،تشکیل هیئت موسس ،تشکیل هیئت مدیره شرکتهای تعاونی ،پالایش و بررسی پرونده ها شروع شده و تا سال ۸۸ شناسایی و معرفی زمین از سوی شورای مسکن وقت به طول انجامید ،سپس تعاونی ها اقدام […]

 

 

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان ؛پروژه مسکن مهر فومن که از سال ۱۳۸۶ با ثبت نام اولیه متقاضیان ،تشکیل هیئت موسس ،تشکیل هیئت مدیره شرکتهای تعاونی ،پالایش و بررسی پرونده ها شروع شده و تا سال ۸۸ شناسایی و معرفی زمین از سوی شورای مسکن وقت به طول انجامید ،سپس تعاونی ها اقدام به مطالعات زمین شناسی و آماده سازی زمین کردآباد نموده و در اردیبهشت سال ۱۳۸۹ با حضور وزیر محترم راه و شهر سازی  عملیات ساخت پروژه آغاز گردید.

مقدمه:مسکن، یکی از اصلی‌ترین نیازهای اساسی خانوار است و تامین شرایط برای خانه دار شدن آحاد مردم، موجب کاهش شکاف طبقاتی، توانمندسازی خانوار و خارج شدن بسیاری از دهک‌ها از فقر اقتصادی خواهد شد. لذا بخش مسکن را باید طلایه دار برقراری عدالت در جامعه دانست.

 علاوه بر این، بخش مسکن در صورت رونق غیر تورمی و پایدار  خود می‌تواند محرک کل اقتصاد کشور به سمت پیشرفت باشد.

در ایران نیز دولت موظف است بنابر اصول ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی نسبت به تأمین مسکن متناسب با نیاز برای  همه مردم با اولویت محرومین (خاصه روستاییان و کارگران) اقدام کند.گرچه براساس اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی، دولت موظف است برای اقشار نیازمند، مسکن مناسب تهیه کند اما آنچه که با عنوان مسکن مهر از سالهای گذشته در کشور آغاز شد، هرگز نتوانسته این رسالت قانونی را به شیوه ای مناسب به فرجام برساند. اصل ۳۱ قانون اساسی تصریح می‌کند که: داشتن‏ مسکن‏ متناسب‏ با نیاز، حق‏ هر فرد و خانواده‏ ایرانی است‏. دولت‏ موظف‏ است‏ با رعایت‏ اولویت‏ برای‏ آنها که‏ نیازمندترند به‏ خصوص روستانشینان‏ و کارگران‏ زمینه‏ اجرای‏ این‏ اصل‏ را فراهم‏ کند.

اصول ۳ و ۴۳ قانون اساسی نیز بر تامین نیازهای اساسی و به کارگیری همه امکانات دولت در راستای اهدافی چون “رفع هر نوع محرومیت در زمینه مسکن” تاکید دارد:

اصل سوم قانون اساسی بیان می‌دارد دولت‏ جمهوری اسلامی‏ ایران‏ موظف‏ است‏ برای‏ نیل‏ به‏ اهداف‏ مذکور در اصل‏ دوم‏، همه‏ امکانات‏ خود را برای‏ امور زیر به‏ کار برد: …

… ۱۲- پی‏ ریزی‏ اقتصادی‏ صحیح‏ و عادلانه‏ بر طبق‏ ضوابط اسلامی‏ جهت ایجاد رفاه‏ و رفع فقر و برطرف‏ ساختن‏ هر نوع‏ محرومیت‏ در زمینه‏ های‏ تغذیه‏ و مسکن‏ و کار و بهداشت‏ و تعمیم‏ بیمه.

اصل ۴۳ نیز بیان می‌دارد: برای‏ تأمین‏ استقلال‏ اقتصادی‏ جامعه‏ و ریشه‏ کن‏ کردن‏ فقر و محرومیت‏ و برآوردن‏ نیازهای‏ انسان‏ در جریان‏ رشد، با حفظ آزادی‏ او، اقتصاد جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ بر اساس‏ ضوابط  استوار می‏ شود که در این مقوله نمی توان به آن پرداخت.

با این مقدمه گفتگویی اختصاصی  با جناب مهندس حسین عظیمی نژاد دبیر شورای مسکن شهرستان فومن داشتیم که از نگاه شما می گذرد؛

 

چرا در کرد آباد؛

به گفته دبیرشورای مسکن مهر فومن  ،شورای مسکن وقت سه قطعه زمین را در روستای شیرزیل و پیشحصار و شهرک امام خمینی (ره) تعیین کرده بودند که هر کدام در آن مقطع زمانی دچار مشکلات اساسی از جمله داشتن ()معارض و نبود زیر ساخت ها و … بودند که با توجه به سهمیه بیش از ۷۰۰ واحدی و نیاز به زمین مناسب ۵ هکتاری به ناچار زمین ۵ هکتاری کرد آباد از سوی شورای مسکن وقت به شرکت تعاونی تعرفه گردید.

چرا کل واحد ها یکجا شروع شد:

دبیر شورای مسکن مهر فومن گفت:با توجه به ثبت نام اولیه حدود سه هزار نفر تشکیل پرونده و حدود ۱۸۰۰ نفر که پس از بررسی و پالایش بیش از هزار نفر حائز شرایط بودندو با توجه به سیاستهای شورای مسکن استان ،شهرستان و برنامه ریزی پیمانکار پروژه با توجه به ارزان بودن مصالح مورد نیازدر آن مقطع زمانی از ۵۸۰ واحد به ۵۴۰ واحد فونداسیون  و ۳۱۰ واحد اجرای اسکلت و ….انجام شد.

واحدهای آماده در حال حاضر ؛

دبیر شورای مسکن مهر فومن با اشاره به اینکه ؛در حال حاضر ۳۱۰ واحد بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: از این تعداد ۴۰ واحد تکمیل و واگذاری اولیه انجام شده (با توجه به در خواستها برخی اعضا که مشکل اضطراری اسکان داشتند)و تعدادی از این واحدها  هم به تنهایی بالای ۷۰ تا ۸۰ در صد پیشرفت فیزیکی دارند.

ما بقی واحدها تا چه زمانی تکمیل می شوند:با توجه به برنامه ریزی بعمل آمده و قول و تعهدات پیمانکار ،در صورت مشارکت اعضا در تکمیل و سهم آورده و حمایت مسئولین محترم جهت تخصیص اعتبار و … ظرف شش ماه آینده پروژه تکمیل می شود.

 آخرین تصمیمات گرفته شده :

با توجه به اینکه در حال حاضر ۳۱۰ واحد در دست ساخت می باشد (از ۵۸۰ واحد اولیه) که ۱۸۰ نفر عضو موثر هستند  و بیشترین مشارکت را نمودند (۹۰ نفر آزاد/۶۰ نفر کارگری/۳۰ نفر کارمندی)با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰ الی ۶۰ درصد  و با توجه به بدهکاری به پیمانکار که میلیاردی است و بر اساس مصوبات شورای مسکن مقرر شده پس از بررسی صورت وضعیت های پیمانکار توسط راه و شهر سازی و کار فرما به ازای مطالبات ،چند بلوک فاقد عضو موثر که قیمت گذاری کارشناس رسمی صورت میپذیرد به پیمانکار (بر اساس قوانین و تنظیم اسناد حقوقی و رسمی)واگذار گردد و پیمانکار نیز بخش بلوکهای تعاونی که اعضای موثر دارند را ظرف ۴ الی ۶ ماه آینده تکمیل کنن.

مشکلات و موانع و در خواست از مسئولان:

ایشان تصریح کردند؛تخصیص یارانه و تنخواه قابل توجه به پروژه با توجه به قول مساعدد جناب دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی  با پیگیری نماینده محترم مجلس  شورای اسلامی و فرماندار بزرگوار میبا شد(با توجه به اینکه  تاکنون بیش از پنج میلیارد تومان هزینه های سر بار از جمله برای ساخت دیوار حفاظتی رودخانه همجوار پروژه ،محوطه سازی ،آماده سازی و تامین بخشی از زیر ساخت ها به مردم و اعضا تحمیل شده است).

موضوع دیگر دریافت مطالبات از پیمانکار فسخ  پیمان شده قبلی(شرکت سازه گستران بروج) با توجه به رای داوری سازمان راه و شهرسازی حداقل ۷۰۰ میلیون تومان قابل وصول میباشد که از سوی شرکتهای تعاونی در حال پیگیری است.

و اما راه حل دیگر تکمیل پروژه آورده توسط اعضا که بدهکار هستند و در حال پیگیری جدی میباشد.

اقدام اساسی دیگر افزایش تسهیلات از ۳۰ به ۴۰ میلیون  تومان (ابتدا در ۱۸۰ واحد که پیشرفت فیزیکی ۶۰ الی ۷۰ در صد بیش از یک میلیارد تومان با مساعدت بانک مسکن میتواند به پروژه کمک شود که مکاتبات آن انجام شده است.

و اما حرف آخر دبیر شورای مسکن شهرستان فومن ؛

با توجه به همه مشکلات اشاره شده ،ضمن تشکر از همه دست اندر کاران علی الخصوص وزارت تعاون کار و رفاء اجتماعی،راه و شهرسازی ،بانک مسکن ،دکتر اسماعیل پور فرماندار فومن و حجت الاسلام افتخاری نماینده شهرستان و….نظر به اینکه بخشی  از این پروژه که به مردم واگذار شده  مورد رضایت ایشان بوده  و با توجه  به قیمت مناسب و مزیت های دیگر (یک واحد ۷۵ متری مفید دو خوابه با مشاعات بیش از ۱۰۰ متر و با امکانات از جمله آسانسور و…)حدود ۶۵ الی ۷۰ میلیون تومان قیمت تمام شده و درب ضد سرقت و پنجره های دو جداره و از لحاظ ساخت فنی و با معماری زیبا  و به علت اینکه در حاشیه رودخانه است دیواره گذاری مسیر رودخانه در کل مسیر اجرایی شده و هیچ مشکلی ندارد.

لذا از همگان در خواست می شود تا با همت مضاعف به این پروژه ملی کمک نمایند./زلیخا صفری راسته کناری

photo_2017-04-16_22-01-33 photo_2017-04-16_22-01-02photo_2017-04-16_22-00-22 photo_2017-04-16_22-00-06photo_2017-04-16_21-59-58 photo_2017-04-16_21-59-39