به گزارش صفیر گیلان،‌دکتر قربانعلی محمدپور با اشاره به تلف شدن یک قلاده فک خزری امروز در انزلی گفت: این فک توسط فردی از اهالی شهرستان بندرانزلی صید شد و پس از چند ساعت به ماموران محیط زیست انزلی تحویل داده شد. وی افزود: ماموران این اداره پس از تحویل فک خزری آن را به […]

به گزارش صفیر گیلان،‌دکتر قربانعلی محمدپور با اشاره به تلف شدن یک قلاده فک خزری امروز در انزلی گفت: این فک توسط فردی از اهالی شهرستان بندرانزلی صید شد و پس از چند ساعت به ماموران محیط زیست انزلی تحویل داده شد.

وی افزود: ماموران این اداره پس از تحویل فک خزری آن را به یکی از استخرهای مجهز پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی کشور در بندرانزلی منتقل و در محیطی همسان با محیط زندگیش نگهداری می‌کنند، اما متاسفانه این فک پس از ۱۲ ساعت تلف شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: پس از کالبدشکافی توسط کارشناسان مرکز تحقیقات فک خزری علت مرگ این فک در درجه اول خونریزی داخلی در پشت سینه این حیوان و در درجه دوم، گرمازدگی به دلیل دور ماندن از محیط زیست طبیعیاش عنوان شده است.

وی تصریح کرد: با وجود گرمایی زیادی که وجود دارد برخی فک‌ها به ساحل می‌آیند که متاسفانه این فک یافت شده در انزلی به محض مشاهده توسط افراد محلی و صیادان بسیار دست به دست شده و این امر موجب کاهش آب و املاح بدن این فک شد و در نهایت مرگ وی رقم خورد.

محمدپور از مردم خواست تا مهربانانه تر با آبریان خزر به خصوص فک‌های خزری رفتار کنند تا شاهد کاهش روزافزون جمعیت این گونه‌های ارزشمند که فقط در دریای خزر زندگی می‌کنند، نباشیم.

وی افزود: رفتارهای غیرحرفهای برای نجات این فک خزری توسط افراد محلی و مردم عادی نیز استرس این جانور را بسیار بالا برده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در حال حاضر جمعیت فک خزری در این اکوسیستم ارزشمند صد هزار قلاده برآورد شده است.

وی افزود: آموزش مردم و صیادان در حفاظت از جمعیت فک خزری موجود بسیار موثر است و باید اقدامات جدی در این خصوص انجام شود./ایسنا