تصمیمات مدیریت مصرف سوخت کارشناسی باشد

درخواست مدیران صنعت فولاد از استاندار گیلان؛ چراغ صنعت فولاد را روشن نگه دارید

  پرینت
درخواست مدیران صنعت فولاد از استاندار گیلان؛ چراغ صنعت فولاد را روشن نگه دارید
شناسه خبر : 65913 | تاریخ انتشار : 24 دی 1401 - 10:18 | 214 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

در مدت اخیر که مدیران شرکت گاز تصمیم گرفتند تا شرکت های فولادی با حداقل ظرفیت و دما فعالیت کنند دچار خسارت مادی هنگفتی شده است که این اتفاق می تواند زنگ خطر صنایع فولادی در گیلان را به صدا در آورد.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ سازمان صمت گیلان با انتشار پیامی؛ اعلام کرد: در راستای الگوی مصرف انرژی در فصول سرد سال، محدودیت مصرف برق فقط با ۳۰ درصد صرفه جویی در صنایع پرمصرف در نظر گرفته شده است و برق واحد‌های صنعتی قطع نخواهد بود و اما در خصوص مصرف گاز کارخانجات؛ قابل ذکر است کارخانجات بزرگ فولادی در حد گرم کردن کوره گاز خواهند داشت ولی برای تولید کامل؛ لازم است از سوخت جایگزین استفاده کنند.

لذا ضمن قدردانی از صبوری و همراهی کلیه صنعتگران ارجمند، در تلاش هستیم زودتر به نتیجه مناسب و بهینه برسیم که پس از تصمیم گیری در قرارگاه جهادی گاز استان، نتایج به سریعترین زمان ممکن اعلام خواهد شد.
تعدادی از مدیران صنعت فولاد گیلان در گفتگو با رشت امروز خواستار تجدید نظر مسئولان استان نسبت به تصمیمات اتخاذ شده در بخش صنعت استان علی الخصوص صنعت فولاد شدند و برای همین منظور راهکارهایی را ارائه دادند و شرایط فعلی این صنعت را اضطراری تلقی کردند.
یکی از مدیران صنعت فولاد در گیلان در این رابطه به رشت امروز گفت: کاهش مصرف گاز برای بخش فولاد یعنی خاموشی این صنعت، لذا تصمیمات مدیریت مصرف سوخت کارشناسی باشد.
وی در این رابطه تصریح کرد: وقتی مدیر شرکت گاز استان صحبت از کاهش مصرف گاز برای یک کارخانه فولادی می کند یعنی او فاقد اطلاعات و دانش فنی در صنعت فولاد است و نمی داند هر گونه اظهار نظر در این رابطه باید در کنار یک کارشناس صنعت فولاد باشد، به عبارتی دیگر یک کوره با یک حرارت خاص گرم می ماند و با یک حرارت خاص تولید می کند و نمی توان برای این دو حالت درجه حرارت غیر و پایین تر در نظر گرفت.
به گفته او شرکتش در مدت اخیر که مدیران شرکت گاز تصمیم گرفتند تا شرکت های فولادی با حداقل ظرفیت و دما فعالیت کنند دچار خسارت مادی هنگفتی شده است که این اتفاق می تواند زنگ خطر صنایع فولادی در گیلان را به صدا در آورد.
یکی دیگر از سرمایه گذاران صنعت فولاد گیلان با بیان این مطلب که شرایط فعلی ایجاب می کند با دولت همراهی کنیم تا از مسیر سخت زمستان امسال عبور کنیم خاطر نشان کرد: بخش صنعت می داند که کشور به جهت مصرف بالای گاز در فشار است ، اما نباید در استان بدون نگاه کارشناسی فشار ناشی از کمبود گاز و مصرف بالای گاز خانگی و برق را بر صنعت استان تحمیل کرد.
به اذعان او در برخی از صنایع فولادی استان غریب به ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر اشتغال فعالیت دارد و این یعنی این صنعت به عنوان صنایع مهم و قابل اهمیت در کشور و استان مطرح است و وجود چنین صنعتی نیازمند تصمیم گیری درست و فنی در زمان بحران است، تصمیمات غیر کارشناسی و نادرست می تواند چراغ صنعت استان خصوصا بخش فولاد را خاموش کند.
این صنعتگر و کارآفرین راهکارهایی در این رابطه داد و گفت: نمی شود به صنعت فولاد که در دمای ۱۲۰۰ درجه گرم می ماند و در ۱۵۰۰ درجه تولید دارد بگوییم در درجه ۱۴۰۰ تولید کنید.
به گفته او هر گونه قطعی بدون برنامه موجب ریزش کورهها و خسارت سنگین به بخش فولاد می شود و از سویی دیگر، کوره ای که خاموش شود بیش از ۲۴ ساعت طول می کشد تا به دمای مناسب برسد، اینکه دیدگاههای اینچنینی بر صنعت فولاد حاکم است که نمی توان جوابگوی هزینه های سنگین و اشتغال بالایی که در این صنعت است بود.
وی افزود: صنعت فولاد اگر قرار باشد صرفا در این روزها در حد گرم نگه داشتن کوره چراغش روشن باشد که این روشن نگه داشتن چراغ صنعت فولاد نیست، کارخانجات صنعت فولاد در استان سه شیفته فعالیت می کردند، باید تولید داشته باشند تا پاسخگوی هزینه های بالای این صنعت باشند، در یک کارخانه ای که بیش از ۷۰۰ نفر مشغول کار است و از چهارشنبه هفته گذشته تعطیلش می کنند و مجددا می گویند شنبه هم تعطیل کنید، چه کسی می خواهد هزینه چهار روز تعطیلی کارخانجات پرهزینه این صنعت را پرداخت کند.

او با ارائه راهکاری در این رابطه خاطرنشان کرد: راهکار ما این است صنایع فولادی از صنایع سنگین هستند، صنایع سلولزی و سیمانی هم در استان که سنگین هستند و در حال فعالیت هستند، برای صنعت فولاد در طول هفته برنامه زمان‌بندی دیده شود، که تکلیف تولید و راندمان کار برای کارخانه دار مشخص شود، یعنی بدانند که در طول هفته به طور مشخص چند روز مشغول کار هستند نه اینکه در یک ۲۴ ساعت اعلام کنند ۸ ساعت تولید نکنید و یا دما را فقط گرم نگه دارید، با این رویه باید درب صنعت فولاد گیلان را در زمستان بست و ادامه این روند خسارت جبران ناپذیر به این صنعت وارد خواهد کرد.
یکی از مدیران یک شرکت فولادی در گیلان هم در این رابطه گفت:  شرایط کشور را احساس می‌کنیم اما از استاندار گیلان می‌خواهیم به راهکارهای مدیران این شرکت‌ها در حالی گوش فرا دهند که حداقل تعدادی از مدیران و دست اندرکاران این صنعت حضور داشته باشند نه اینکه در برخی از جلسات مدیران دیدگاههای غیر فنی خود را در اختیار استاندار قرار دهند.
به گفته او یک کوره ۳۰ تنی اگر نیاز به ۱۲ مگاوات برق نیاز داشته باشند، دادن ۱۰ مگاوات یعنی خاموشی. پس این واحد تولیدی در صنعت فولاد می‌باید با یک درجه حرارت مشخص کار کند.
او البته از سوخت جایگزین که از سوی سازمان صمت مطرح شده نیز گفت: برخی از بخش‌های صنعت فولاد را می‌توان با سوخت جایگزین از جمله گازوئیل روشن نگه داشت اما شرکت نفت می‌تواند جوابگوی نیاز کارخانجات باشد.
او به زنجیره صنعت فولاد که در تولید و اشتغال کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند اشاره داشت و یادآور شد: در برخی از صنایع فولادی استان، ده‌ها کارخانه پایین دستی نیازشان تامین می‌شود، با این روند هم صنعت و هم بازار مصرف دچار چالش می‌شود که نیاز به مدیریت فنی و استراتژیک در تصمیم‌سازی‌ها دارد و ضرورت دستگاههای نظارتی به این بخش احساس می‌شود.
او نیز راهکاری مشابه داد و گفت: نیاز است چند روز در هفته به طور کامل فعالیت شرکت‌های فولادی را تقسیم کرد و حتی یک تقسیم‌بندی کلی بین صنایع بزرگ استان صورت گیرد که همه این راهکارها نیاز به یک نشست فنی و اضطراری دارد.

مجتمع فولاد کشور با مساحتی حدود ۶۵ هکتار و سه ناحیه تولیدی نورد گرم، نورد سرد و گالوانیزه با ظرفیت و توان تولید سالانه سه هزار و ۲۰۰ تن انواع ورق‌های سیاه و سفید فولادی در شهر صنعتی رشت، شرکت‌های آناهیتا گیلان، مجتمع ذوب آهن درفک شمال و شرکت پروفیل کارآفرینان نسیم گیلان که مربوز به یک کارآفرین در این صنعت است و شرکت‌های مجتمع ذوب آهن فولاد خزر، فولاد امیر کبیر خزر و فولاد کاسپین در شهر صنعتی رشت، مجنمع تولیدی شمش انزلی و کارخانه نورد فولاد گیلان در شهرک صنعتی حسن رود، فولاد کاسپین خزر در صومعه سرا، از شرکت‌هایی هستند که این استان را به قطب تولید فولاد کشور تبدیل کرده‌اند، لذا هر گونه تصمیم اگر با نگاه کارشناسی و محاسبات فنی در قبال فعالیت این شرکت‌ها همراه نباشد، زمستان گیلان را سخت‌تر خواهد کرد!
البته چندی پیش مهرداد طهیری رئیس اتحادیه صنفی توزیع کنندگان، آهن فروشان و آهن‌کاران رشت در رابطه با جایگاه صنعت فولاد در استان گفته بود:
سالانه ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تن انواع صنایع فولادی از جمله شمش فولاد، میلگرد و ورق‌های فولادی از طریق هشت واحد فعال صنایع فولادی و نوردی موجود در استان گیلان تولید می‌شوند.
بخش گسترده‌ای از نیاز صنایع پائین دستی کشور مثل خودروسازی، صنایع نظامی، دریایی، ساخت ادوات کشاورزی و صنعت ساختمان از طریق محصولات همین ۸ شرکت تامین می‌شود.
به گفته او با وجود اینکه در گیلان ۵۶ معدن فعال وجود دارد، ولی در این استان سنگ آهن که ماده اولیه معدنی صنعت فولاد به حساب می‌آید، وجود ندارد از این رو مواد اولیه واحدهای تولیدی فولادی گیلان از فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان و خوزستان تامین می‌شود.
وی ضمن اشاره به شرکت‌های موجود در استان گیلان گفت: پس از فولاد مبارکه و در بخش خصوصی، مجتمع فولاد گیلان، بزرگترین تولید کننده فولاد در کشور است که در بخش تولید، جایگاه دوم را بین بیشترین تولید کنندگان کشور به خود اختصاص داده است.
مجتمع فولاد گیلان از سه بخش تولیدی نورد گرم، نورد سرد و گالوانیزه تشکیل شده است که این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده بخش خصوصی، دارای ظرفیت تولید سالیانه ۵/۲میلیون تن و ۸۰۰ هزار تنی به ترتیب در بخش‌های نورد گرم و نورد سرد می‌باشد.
وی خاطر نشان ساخت: از شرکت‌های فولاد آناهیتا، حسن رود، امیر کبیر و ذوب گیلان می‌توان به عنوان سایر واحدهای تولید کننده محصولات فولادی در استان گیلان نام برد که تمام محصولات فولادی و نوردی این شرکت ها، در کل کشور توزیع می‌شود و تامین کننده بخشی بزرگی از نیازهای دیگر استان‌ها می‌باشند.

  • نویسنده : سعید سیمیاری
برچسب ها
نوشته های مشابه
جمع آوری کابل های مسی و جایگزینی با فیبرنوری در روستای آزاد محله شهرستان شفت
۱۰ پروژه بزرگ و حیاتی شرکت برق منطقه‌ای گیلان برای عبور موفق از تابستان جاری آماده بهره‌برداری است
تبدیل مجوزها مصداق بارز یک عملکرد و اقدام توسعه گرایانه/کسب جایگاه دوم گیلان از میان ۳۱ استان کشور در تبدیل مجوزها/ قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز کاغذی در آینده نزدیک
روز ملی ایمنی حمل و نقل، روزی نمادین برای ارتقاء فرهنگ ایمنی و ترافیک است
نقش آموزش در کاهش اقلام دارویی و آزمایش پزشکان انکارناپذیر است
برگزاری دومین کنگره ۸ هزار شهید گیلان با حرکت جهادی
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.