به گزارش صفیر گیلان:شهردار رشت در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار گیلان که در فرمانداری لاهیجان و با حضور ، برگزار شد،:با بیان اینکه بازآفرینی فارغ از ارزش‌هایی که قاعدتاً به کیفیت شهر و کیفیت زندگی می‌انجامد، فی‌الواقع باید یک استراتژی پیش از همه‌ی این‌ها اتخاذ شود، گفت: این استراتژی صرفاً به بحث کالبدی برنمی‌گردد. […]

به گزارش صفیر گیلان:شهردار رشت در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار گیلان که در فرمانداری لاهیجان و با حضور ، برگزار شد،:با بیان اینکه بازآفرینی فارغ از ارزش‌هایی که قاعدتاً به کیفیت شهر و کیفیت زندگی می‌انجامد، فی‌الواقع باید یک استراتژی پیش از همه‌ی این‌ها اتخاذ شود، گفت: این استراتژی صرفاً به بحث کالبدی برنمی‌گردد. قاعدتاً سلسله مراتب شهرسازی را از محله‌ها تا ظرفیت‌های ملی و جهان رعایت کنیم و مورد نظر قرار دهیم و بحث هویت و تاریخ را مدنظر قرار دهیم و قاعدتاً همه‌ی این‌ها برپایه مبانی مختلف توسعه برمی‌گردد به توسعه درون‌زا، استفاده از ظرفیت‌های کالبدی شهر در موضوعات مختلفی که قابلیت برون‌داد دارد.

 

دکتر محمدعلی ثابت‌قدم گفت: جا دارد در اینجا بابت همراهی‌هایی که دولت محترم، جناب مهندس شعبانپور و دکتر نجفی طی یک سال اخیر داشتند و همچنین مجموعه‌ی وزارتخانه و شخص دکتر آخوندی که ما را در این مسیر حمایت کردند تشکر و قدردانی کنیم.

او با اشاره به اینکه با توجه به اقلیم و جغرافیا باید یک انتخاب صورت بگیرد، گفت: آنچه که امروز ما فکر می‌کنیم در نقطه‌ی اجرا، علیرغم همه‌ی طراحی‌هایی که انجام شده و اجرایی که با یک سرعتی دارد پیش می‌رود، در دل برنامه‌های عملیاتی شهر و شهرداری دیده شده، در یک پروسه‌ی ۵ ساله که یک سال و اندی آن سپری و بیش از سه سال باقی مانده و از اجزای برنامه‌ای آن تا فعالیت پروژه‌ها و همه‌ی اجزای آن به ترتیب زمانی و توالی زمانی آن دیده شده، موضوع توازن اقتصادی درآمدها و هزینه های مدیریت شهری است.

دکتر ثابت‌قدم افزود: همه‌ی این مباحث در بهترین حالت طراحی آن نیاز به منابع دارد. و وقتی نیاز به منابع دارد یعنی هزینه‌های آن باید از جیب مردم تامین شود. و اگر هزینه‌های آن بدون کمک منابع دیگر از جیب مردم بخواهد تامین شود، ما در رشت به عددی می‌رسیم که اگر قسمت نگهداشت شهر را از قسمت توسعه شهر هم در زمینه‌های عمرانی و هم در زمینه‌های مرتبط با بحث بازآفرینی و هویتی مورد نظر قرار دهیم، در حال حاضر چیزی حدود ۶ هزار میلیارد تومان است.

او ادامه داد: اتفاقی که باید بیفتد این است که این توازن درآمد هزینه‌ها به گونه‌ای باید باشد که اگر مردم تامین‌کننده این منابع هستند، بتوانند این قابلیت اقتصادی را داشته باشند که عیناً این مشارکت را داشته باشند. ما اگر نگهداشت شهر را در مورد نظر قرار دهیم در توازن این چند سال، برای شهری که توسعه‌ی آن ۶ هزار میلیارد هزینه دارد (توسعه از همه‌ی موضوعات چه در دل بازآفرینی چه در دل غیربازآفرینی از جمله ساختار اداره شهرداری و هزینه‌های مختلف شهری) یک بحث نگهداشت شهر را هم در پیش داریم که چیزی حدود هزار میلیارد تومان است.

شهردار رشت با بیان اینکه باید یک انتخاب کنیم و از خود بپرسیم برای ما نگهداشت شهر مهمتر است یا توسعه شهر یا هر دوی آنها، افزود: اگر بخواهیم نگهداشت را رها کنیم، قاعدتاً روزمره‌ی شهر بهم می‌ریزد، اگر بخواهیم توسعه شهر را لحاظ کنیم، قاعدتاً خیلی از بحث‌های دیگر ممکن است دچار مشکل شود. وقتی می‌رویم سراغ نگهداشت، هزینه‌های جاری اینقدر سهمش را سنگین می‌کند که قاعدتاً توسعه در حد نقشه‌ها باقی می‌ماند.

شهردار رشت با اشاره به اینکه ما در دل استراتژی توسعه، به سراغ این موضوع رفتیم که درآمد مردم را بالا ببریم، گفت: حالا اگر دولت‌ها به دلیل اولویت‌های دیگر ملی یا زیرساخت‌های دیگری که دارند، کمتر می‌توانند به این حوزه رسیدگی کنند، حداقل درآمدهای مردم افزایش پیدا کند تا از سهم درآمدهایشان ما بتوانیم یک بخشی از سبد هزینه‌هایشان را در مشارکت‌های مردم در هزینه‌ها ببریم؛ چه در بحث نگهداشت آن را در بحث عوارض لحاظ کنیم با لحاظ طرح‌های دیگر از جمله طرح جامع، طرح تفصیلی، کاهش تخلفات ساختمانی، لحاظ طرح جامع ترافیک و اتصال همه‌ی این موارد به یکدیگر.

او ادامه داد: نکته دیگر این است که ما فرض را بر این گذاشتیم که همه‌ی این طرح‌ها انجام شد، گردشگر هم آمد، سهم مردم از این اقتصاد تولید شده از شهر رشت کجاست که بتوانند درآمدی داشته باشد که بتواند هزینه‌های نگهداشت ما را و هزینه‌های بهره‌برداری و حتی توسعه در حال اجرا همچنان حفظ و ارتقاء دهد.

دکتر ثابت‌قدم افزود: برای اینکه این اتفاق بیفتد، ما استراتژی خود را بر این مبنا قرار دادیم به جای اینکه دیدگاه خود را صرفاً به سمت مباحث کالبدی یا مباحث حمل و نقلی  که ممکن است مردم نسبت به آن اعتراضات روزمره داشته باشند، به توسعه زیرساخت‌هایی که تبدیل به یک سری موضوعاتی که انسان‌محور شوند، معطوف کنیم. در حقیقت شهر رشت و عموماً اکثر شهرهای گیلان با توجه اینکه تراکم جمعیت بالا و گستردگی کم است و امکان ترددهای غیرخودرویی و انسانی میسر است، نیاز دارد ما نگاهمان بر اساس حمل نقل خصوصی‌محور به سمت حمل‌ونقل عمومی‌محور برود و ثانیاً به سمت مسیرهای پیاده و سلامت‌محور برویم.

شهردار رشت اضافه کرد: وقتی تونل نیایش و پل صدر را با ۹ هزار میلیارد تومان می سازیم، در واقع مردم را ترغیب می کنیم که خودروهای تک سرنشین و شخصی را بیشتر بیرون بیاورند.

او با اشاره به اینکه طرح جامع ترافیک رشت جلسه‌ی نهایی خود را دارد در وزارت کشور می‌گذراند، گفت: ما عملاً هم در بحث زیست‌محیطی و شاخص‌های زیست محیطی و هم در بحث ترافیکی  ضمن رعایت اسلوب استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی و تکیه بر مسیرهای پیاده و دوچرخه با لحاظ مباحث هویتی، در فرهنگ‌سازی عمومی و در انتقال این تفکر  موضوع را به این سمت بردیم که انسان محور توسعه قرار گیرد. این اتفاق در ظرف زمانی چهار سال نمی‌گنجد اما می‌دانیم مشارکت محلی را در طول این سال‌ها با محوریت قراردادن محلات، توزیع جغرافیایی مناسب اشتغال و حتی موضوعات مختلف فرهنگی و توانمندسازی مردم اتفاق می‌افتد.

دکتر ثابت قدم تصریح کرد: علیرغم تمام موضوعات کالبدی که جوایز ملی و بین‌المللی که داشتیم، ولی نقطه‌ی کلید کار اینجاست که ما بتوانیم این توانمندسازی مردم را با یک حداقلی از موتور محرک توسعه و کمک‌های دولت تسریع ببخشیم تا سرعت این طرح‌ها بالا برود.

شهردار رشت در پایان گفت: اما خواهش ما این است که با همان فرض استراتژی بالادستی، کمک‌های ملی منجمله بحث‌های حمل و نقل عمومی که خوشبختانه ما در طرح جامع ترافیک شهری، بحث اتصال ایستگاه‌های برون‌شهری و درون‌شهری (قطار شهری) را پیش بینی کرده‌ایم و باقی مباحث مورد توجه قرار بگیرد تا انشاءالله ما بتوانیم این مصوباتی که تصویب شده اما موضوع اجرایی آن در خیلی از موارد باقی مانده به نقطه مطلوب برسانیم.