فرماندار فومن افزود:در یک نقطه شهرستان آب بندانی وجود دارد که نیاز به ۱۵۰ متر لوله دارد؛ تعجب می کنم مگر می شود آب بندان در شرایط بحرانی معطل ۱۵۰ متر لوله باشد و تامین نشود!

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان از فومن؛عصر روز  گذشته شنبه مورخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۱، جلسه شورای آب و شورای کشاورزی شهرستان فومن به ریاست فکور فرماندار شهرستان فومن و علیزاده مدیر کل جهاد کشاورزی، خانی پور معاون شرکت آب منطقه ای و یوسفی معاون مدیریت بحران استانداری گیلان و جمعی از مدیران شهرستان فومن برگزار شد.

فکور در این جلسه با اشاره به وجود مشکلات قابل حل در شهرستان گفت: نباید کارها و پروژه های نیمه تمام به خاطر اندک بودجه ای متوقف شود و ضرر آن را مردم ببینند.

در شرایط بحرانی کم آبی نباید آب بندانی معطل ۱۵۰ متر لوله باشد

وی ادامه داد: در یک نقطه شهرستان آب بندانی وجود دارد که نیاز به ۱۵۰ متر لوله دارد؛ تعجب می کنم مگر می شود آب بندان در شرایط بحرانی معطل ۱۵۰ متر لوله باشد و تامین نشود!

فکور با اشاره به وجود ۳۵ سردهنه در شهرستان گفت: از بین این تعداد چند سردهنه دارای اهمیت بیشتری است چون تعداد روستا و زمین تحت پوشش آن بالا است و نیاز داریم تا این سر دهنه ها به صورت دائمی شود.

وی گفت: باید برنامه ریزی شود تا هر سال تعدادی از این سردهنه ها به صورت ثابت و دائمی ساخته شود تا سال های آینده مشکلات ما کمتر شود.

فکور با اشاره به این که حجم بالای مزارع سنتی در فومن گفت: ما نگران هر دو نوع مزارع در فومن هستیم و در قسمت سنتی باید زودتر شروع به کشاورزی کنیم تا از منابع طبیعی مانند برف های موجود در ارتفاعات استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از بحث های مهم ما، آب بندان های موجود در شهرستان است. در برخی موارد به دلیل این که خانه های اطراف این آب بندان ها نگران سرریز شدن هستند آبگیری در این آب بندان ها انجام نشده است که باید با تدابیری این مشکل و نگرانی را حل کنیم.

فکور با بیان این که شرایط ما شرایط بحرانی است و اگر دستگاهی همراهی نکند با آن برخورد جدی می شود، افزود: موضوع بیمه در شرایط فعلی یک موضوع اساسی است و باید اداراتی که با کشاورزان سر و کار دارند این موضوع را با آن ها در میان بگذارند و اهمیت موضوع را به آن ها بگویند.

فرماندار شهرستان گفت: دهیاران باید به کشاورزان اطلاع رسانی کنند تا متوجه بحرانی بودن سال کشاورزی شوند و حتما بیمه کشاورزی را انجام دهند. ما سال های گذشته هم با چنین بحرانی مواجه شده ایم و توانستیم مدیریت کنیم. امیدواریم امسال نیز با تلاش بیشتر بتوانیم سطح آسیب ها را به حداقل برسانیم.

از ۲۰ هزار کشاورز  فومنی فقط هزار نفر سال گذشته اقدام به بیمه کردند.

عبدالهی رئیس صندوق بیمه کشاورزی، اظهار کرد: در سال گذشته ۶۵ میلیار غرامت به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شد. در فومن نمایندگی فعال داریم، اما متاسفانه از ۲۰ هزار کشاورز فقط هزار نفر سال گذشته اقدام به بیمه کردند.

وی افزود: علاوه بر تقسیط حق بیمه، حدود ۷۰ درصد هزینه بیمه را دولت تقبل می کند.

۳۷ درصد از مخزن سد سپیدرود خالی است

خانی پور معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز با اشاره به پیش بینی سال کم بارش در گیلان توسط هواشناسی گفت: در حال حاضر حدود ۳۷ درصد از مخزن سد سپیدرود خالی است در صورتی که سال گذشته در چنین روزی سرریز سد داشتیم.

وی افزود: البته ورودی های سد که از آب شدن برف در ارتفاعات صورت می گیرد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

خانی پور با اشاره به وجود سردهنه های موجود در شهرستان فومن گفت: به دلیل خاکی بودن سر دهنه ها هر سال با بالا آمدن آب و طغیان رودخانه تخریب می شود و متاسفانه آن قدر بودجه نداریم تا سردهنه ها را چندین بار بسازیم. به همین دلیل معمولاً از اواخر اسفند ماه این کار شروع می شود.

مساله تنش آبی جدی گرفته شود

علیزاده مدیر کل جهاد کشاورزی گفت: امسال شرایط گیلان با تمام سالیان گذشته متفاوت است و طبق پیش بینی های هواشناسی بارش کم و گرمای بیشتر در انتظار این استان خواهد بود. باید مساله تنش آبی جدی گرفته شود و با توجه به کمبود آب پشت سد امکان تشدید این تنش بیشتر است.

وی افزود: باید به گونه ای مدیریت کنیم تا کشاورزان با خیال آسوده بتوانند محصول خود را به مرحله برداشت برسانند.

۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی فومن  سنتی آب خورند

یوسفی معاون مدیر کل ستاد بحران استان گیلان با اشاره به انتظارات ادارات مختلف در تامین بودجه از اداره کل بحران استانداری گفت: در بودجه سال گذشته، در رابطه با مساله تنش آبی ۱۲۰ میلیارد تومان جذب شد که توانستیم کارهای ضروری و فوری را انجام دهیم که از این مبلغ حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون به فومن اختصاص داده شد.

وی افزود: با توجه به وجود ۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی فومن به صورت سنتی آب خور است گفت: سردهنه سازی در فومن هر ساله انجام می گیرد و فصل بارش تخریب می شود باید سعی کنیم بودجه ای تامین شود تا از حالت غیر دائم در بیاید.

یوسفی گفت: بحران تنش آبی، بحرانی ملی است و در تلاش هستیم تا بودجه ای ملی برای زیر ساخت های آبی استان تامین کنیم.

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری