محسنی با اشاره به افزایش ۴۳ درصدی بودجه شهرستان در سال ۱۴۰۰ گفت:برای ادارات ثبت اسناد و محیط زیست شهرستان نیز به دلیل عدم هماهنگی ادارات کل آن ها با فرمانداری شهرستان، هیچ گونه اعتباری در نظر گرفته نشده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛اولین جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان فومن در سال ۱۴۰۰ به ریاست محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان فومن برگزار شد.

محمد رضا محسنی در ابتدای جلسه با عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) و همچنین تبریک پیشاپیش اعیاد مبارک قربان و غدیر، از تلاش و پیگیری روسای ادارات شهرستان برای جذب اعتبارات استانی و به ویژه تخصیص مازاد اعتبار قدردانی نمود و این ویژگی را مختص مدیران جهادی عنوان کرد.

وی در این راستا، میزان جذب اعتبار را از ملاک های ارزشیابی عملکرد سالانه مدیران عنوان کرد و افزود: سهم شهرستان باید با پیگیری مدیران جذب و پروژه و برنامه مورد نظر اجرایی و تکمیل شود.

فرماندار شهرستان با اشاره به تحریم های شدید علیه کشور و فشار ناشی از بیماری کرونا، اظهار کرد: به لطف الهی و با اهتمام مسئولین و همکاری مردم، در سال گذشته قادر به مدیریت امور کشور با کمترین وابستگی به اعتبارات نفتی شدیم و حتی بسیاری از پروژه های عمرانی را در کشور اجراء و تکمیل کردیم.

محسنی با اشاره به موضوع جلسه، شاخص های تقسیم اعتبار را بر اساس جمعیت و میزان محرومیت عنوان کرد و افزود: مجموع اعتبارات استان گیلان بیش از ۹۲۰ میلیارد تومان است که سهم جمعیتی شهرستان فومن ۳،۶۵ درصد از استان و به همین صورت، ۳،۸۵ درصد از کل اعتبارات استان را به خود اختصاص می دهد.

فرماندار شهرستان با بیان این که در سال ۱۳۹۹ میزان ۱۹،۵۶ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی برای شهرستان ابلاغ گردیده بود که اعتبار تخصیص شده به مبلغ ۱۰،۳۴۲۳ میلیارد تومان به میزان ۴۲،۴۶ درصد بود، افزود: اما در سال جاری این میزان ۲۹،۴ درصد افزایش و رشد ابلاغ داشت و بیش از ۲۷،۷ میلیارد تومان می باشد.

محسنی همچنین در ادامه، از برنامه ریزی جهت تعیین اعتبار شهرستان برای سال مالی ۱۴۰۰ به مجموع ۲۷،۶۹ میلیارد تومان خبر داد و افزود: از این مبلغ، ۱۰،۲۶۳۲ میلیارد تومان از محل تملک دارایی استانی، ۳،۸۱۴۶ میلیارد تومان از محل نفت و گاز و همچنین ۱۳،۶۱۶۵ میلیارد تومان از محل توازن موضوع جزء ۱۴، تأمین می شود و تلاش می شود با حداکثر میزان جذب در اختیار ادارات و دستگاه های اجرایی و خدماتی قرار بگیرد.

وی همچنین از افزایش مبلغ ۷،۵ میلیارد تومان از اعتبارات سهم نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی خبر داد که مجموع اعتبارات شهرستان را به ۳۵ میلیارد تومان می رساند و نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش بودجه داشته است.

وی با اشاره به سهم ادارات شهرستان در بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بر اساس اولویت بندی و برنامه ریزی در شهرستان، در بخش اعتبارات کشاورزی ۶۰ درصد، در بخش آب ۶۴ درصد و در بخش ورزش بیش از ۱۰۰ درصد رشد اعتبار داریم.

فرماندار شهرستان با تذکر به شهرداری های شهرستان اعلام کرد: شهرداری ها باید با برنامه ریزی، نتیجه اقدامات خود را عملی کنند تا عموم از آن ها منتفع شوند.

وی در پایان تذکر داد: اعتبارات شهرستان برای اداره اوقاف و امور خیریه باید در محل تعیین شده خرج شود و همچنین اعتبارات مساجد باید به طور کامل بدون مداخله استانی فقط برای مساجد فومن هزینه گردد. برای ادارات ثبت اسناد و محیط زیست شهرستان نیز به دلیل عدم هماهنگی ادارات کل آن ها با فرمانداری شهرستان، هیچ گونه اعتباری در نظر گرفته نشده است و این سهم تنها پس از رعایت تشریفات و سلسله مراتب اداری و هماهنگ شدن آن ها با فرمانداری فومن تعیین خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین نقدی امام جمعه شهرستان با اشاره به مشکلات کشاورزی و همچنین مسئولیت های بخش های حمایتی از جمله بهزیستی، خواستار توجه ویژه به بحث کشاورزی و همچنین بهزیستی شهرستان شد و افزود: احداث سد لاستیکی برای شهرستان و تامین آب جهت رفع مشکلات کشاورزان ضرورت دارد.

خلیل بهروزی فر نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد و افزایش منابع اعتبارات بودجه ای، به اهمیت پیگیری ادارات برای گرفتن سهم ادارات خود و حق شهرستان از مراجع استانی پرداخت و اظهار امیدواری کرد که ادارات در تخصیص این اعتبارات و در تکمیل پروژه های نیمه تمام، با روحیه ای جهادی، کوشا باشند.

سردبیر/زلیخا صفری