مشاور وزیر امور خارجه، از برگزاری نخستین دوره آموزشی «DBA» در گیلان از چهارم آبان در دانشکده فنی فومن خبر داد و عنوان کرد: نیازمند تغییر ساختارهای اقتصادی کشور هستیم و در این راستا نیازمند دیپلماسی اقتصادی هستیم، زیرا روابط دو کشور بدون منافع اقتصادی معنا ندارد.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ رامین مهمان‌پرست عصر امروز در نشست خبری با موضوع «دوره‌های تخصصی DBA با گرایش دیپلماسی اقتصادی در استان گیلان» اظهار داشت: رسانه‌ها نقش بسیار تاثیرگذار و تعیین‌کننده‌ای در جهت آگاهی‌بخشی و ارائه اطلاعات درست به مردم دارند.

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی گفت: وقتی محوریت روابط خارجی کشورمان با سایر کشورها در جهت اقتصاد و تامین‌ منافع کشور باشد در افزایش تولید، ایجاد اشتغال و بهبود سطح رفاه عمومی مردم تاثیرگذار خواهد بود و آینده روشنی را برای جوانان به‌ ارمغان می‌آورد.

مهمان‌پرست عدم هماهنگی مناسب بین بعضی نهادهای مختلف برای روابط خارجی با گرایش اقتصادی را یکی از مشکلات خواند و افزود: هماهنگی بین دستگاه‌ها برای اهداف بزرگ اقتصادی یک ضرورت جدی بوده و نیازمند چاره‌اندیشی است و برای رشد صنعت و کشاورزی باید بحران آب مدیریت شود و استفاده از دانش فنی روز در صنایع مختلف در جهت احتیاج کمتر به آب توجه شود.

وی بیان کرد: یک سری قوانین ممکن است مانع از فعالیت بخش خصوصی شود مانند قوانینی که به عوارض گمرکی برمی‌گردد بنابراین عوارض گمرکی هم باید تجدید نظر شود به‌ویژه برای کالاهایی که قصد داریم در داخل کشور آن‌ها را تولید کنیم البته در حوزه صادرات نیز نیازمند قوانین کمک‌کننده و حمایت‌کننده هستیم.

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: هماهنگی بین دستگاه‌ها و همچنین هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و‌ مجلس و بین دولت و بخش خصوصی باید به‌گونه شکل گیرد تا همه در جهت هدف واحد برای جهش اقتصادی حرکت کنند.

مهمان‌پرست با اشاره به ساختار شورای عالی دیپلماسی اقتصادی گفت: ۱۰ روز پیش، جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی برای قانون دیپلماسی اقتصادی تشکیل شد و قرار است در مجلس مورد بحث قرار گیرد البته ما به‌دنبال ایجاد سازمان جدید نیستیم بلکه به‌‌دنبال سازماندهی جدید برای شکل‌گیری هماهنگی بین دستگاه‌ها برای دیپلماسی اقتصادی هستیم.

وی با بیان اینکه تمام بدنه وزارت خارجه باید به‌دنبال کار اقتصادی باشد افزود: دوره “DBA” با گرایش دیپلماسی اقتصادی طراحی شده است که برای بنگاه‌‌ها و فعالان اقتصادی تاثیرگذار است.

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور گفت: استان گیلان در حوزه دیپلماسی اقتصادی پیشتاز خواهد بود و دوره‌های مذکور نیز قرار است نخستین بار در گیلان برگزار شود.

مهمان‌پرست دیپلماسی عمومی و نقش آن در دیپلماسی اقتصادی را یکی از دروس اصلی دوره‌های تخصصی مذکور خواند و بیان کرد: زبان بدن و فنون مذاکره هم جزو دروس تدریسی است و گرایش‌های مختلف دیپلماسی مانند دیپلماسی هنر، ورزشی، گردشگری و سلامت هم دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال مذاکره با چند دانشگاه مطرح بین‌المللی هستیم که این دوره را به‌صورت مشترک برگزار کنیم و مدرک بین‌المللی هم به افراد تعلق بگیرد.

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور با بیان اینکه جوانان و فعالان اقتصادی ما بایستی سطح دانش فنی خود را در دیپلماسی اقتصادی افزایش دهند تصریح کرد: فضای مناسب برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی در استان‌ها فراهم‌ است و استان‌های ما به‌لحاظ اقتصادی می‌توانند متحول شوند.

مهمان‌پرست از برگزاری دوره‌های ” DBA” با گرایش دیپلماسی اقتصادی در ۱۰ استان‌ کشور خبر داد و بیان کرد: دانشکده فنی فومن برای برگزاری دوره در استان گیلان انتخاب شده‌ است.

وی به ضرورت ارائه مشاوره‌های دیپلماسی اقتصادی برای بخش‌های خصوصی و دولتی اشاره کرد و گفت: ارائه مشاوره به تولیدکنندگان بزرگ در دستور کار است تا بتوانند راحت‌تر نیازمندی‌های خود را تامین کنند و صادرکنندگان هم به بازارهای هدف دسترسی داشته باشند و معتقدم بخش خصوصی باید با توان و حمایت بیشتری وارد بازارهای هدف شود.

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور با بیان اینکه می توانیم بازارهای کشورهای همسایه را جذب کنیم، گفت: مواد اولیه ارزان، بازار ۶۰۰ میلیونی، همسایگی با ۱۵ کشور، هزینه حمل و نقل کم، نیروی کار تحصیلکرده و… از جمله مزیت های اقتصادی ایران است، اما تحریم های اقتصادی بیشترین فشار را بر مردم وارد کرده و لذا باید بهتر و هماهنگ تر از ظرفیت های کشور استفاده کنیم.

مهمان‌پرست تصریح کرد: در حال حاضر فشارهای اقتصادی بر دوش مردم است بنابراین باید بتوانیم از ظرفیت‌های کشورمان به نحو بهتر و هماهنگ‌تر استفاده کنیم و در اقتصاد کشور تحول ایجاد کنیم از طرفی بیش از ۴۰ میلیون نیروی جوان، بااستعداد و تحصیل‌کرده در کشور داریم که باید از این ظرفیت‌ها برای دیپلماسی بهره گیریم و جراحی‌های بزرگ در اقتصاد کشور انجام شود.

مهمان پرست، با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان های مرزی، ادامه داد: خانه دیپلماسی کشور آمادگی دارد مشاوره های اقتصادی به بخش های دولتی و خصوصی اعم از تولید(مواد اولیه، ماشین آلات مدرن، دانش فنی روز و تامین مالی و صادرات(دسترسی به بازارهای هدف) ارائه کند.

وی با اشاره به پیشگامی گیلان در برنامه های خانه دیپلماسی، اضافه کرد: در گیلان علاوه بر آموزش و مشاوره، دنبال برگزاری همایش های دیپلماسی اقتصادی و تورهای تخصصی برای مدیران اقتصادی هستیم.

مشاور وزیر امور خارجه، از برگزاری نخستین دوره آموزشی «DBA» در گیلان از چهارم آبان در دانشکده فنی فومن خبر داد و عنوان کرد: نیازمند تغییر ساختارهای اقتصادی کشور هستیم و در این راستا نیازمند دیپلماسی اقتصادی هستیم، زیرا روابط دو کشور بدون منافع اقتصادی معنا ندارد.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری