صفیر گیلان/دومین جشنواره تجلیل از واحد‌های شهر صنعتی رشت با رویکرد فناورانه باحضور جمعی از مسولان استانی، مدیران مراکز علمی، پژوهشی و واحدهای فناور و مدیران واحد‌های منتخب شهر صنعتی رشت، در سالن همایش شرکت آرپانوش( ایستک) برگزار شد.

به گزارش صفیر گیلان ؛ رئیس مرکز آموزش بازرگانی گیلان در این مراسم‌ با بیان اینکه شهر صنعتی رشت یکی از قطب های بخش صنایع کشور محسوب می شود اظهار داشت: در شهر صنعتی رشت ۲۴۰ واحد تولیدی شاخص داریم که حجم قابل توجهی از اشتغال استان در حوزه صنعت را دارا می باشند.

دکتر روهام قلیچی در ادامه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت حوزه دانش بنیان گفت: امر پژوهش مختص دانشگاه ها و موسسات پژوهشی است، ولی حل مسایل و مشکلات کشور در حوزه تکنولوژی وظیفه شرکت های دانش بنیان است.

وی با اشاره به آمارهای موجود تصریح کرد: هم اکنون ۸۸ شرکت دانش بنیان در سطح استان گیلان در حال فعالیت هستند و این در حالی است که حداقل ۲۰۰ شرکت صنعتی در استان قابلیت تبدیل شدن به شرکت های نوپای دانش بنیان را دارند.

مدیرعامل گروه دانش بنیان کاشف با بیان اینکه این شرکت به مدت ۷ سال تنها کارگزار ارزیابی صلاحیت شرکتهای دانش بنیان استان می باشد، ادامه داد: در این راستا ۷۰۰ پرونده در جهت تجاری سازی و مشاوره های رایگان توسط مجموعه ما مورد بررسی قرار گرفت.

قلیچی تصریح کرد: البته افزایش رویکرد به سمت دانش بنیان شدن شرکتهای فعال در گیلان نیازمند ترویج و ارائه مشاوره های لازم در این زمینه است که مرکز آموزش بازرگانی استان و گروه دانش بنیان کاشف آمادگی لازم برای ارائه این مشاوره ها را دارد.

وی عدم آشنایی دستگاه های اجرایی با قوانین ارزیابی صلاحیت شرکتهای دانش بنیان و انواع محصولات و خدمات دانش بنیان، عدم همکاری موثر برخی دستگاه های اجرایی در تعامل با یکدیگر و شناخت محصولات و شرکتهای بین رشته ای، مشکل برخی فناوران استان در حوزه تجاری سازی محصولات، نقش کمرنگ شرکتهای خلاق در ورود به حوزه دانش بنیان، کمرنگ بودن استارتاپ ها در جذب سرمایه گذار و… را از جمله معضلات موجود در این عرصه عنوان نمود.

رئیس مرکز آموزش بازرگانی استان گیلان با بیان اینکه اولین مرکز هم آفرینی هوش مصنوعی کشور در استان گیلان و در شهر رشت افتتاح شد، افزود: در کل کشور تا کنون تعداد محدودی مرکز هم آفرینی افتتاح شده است، لذا تمام تلاش خود را انجام دادیم تا این اتفاق خوب در استان ما رقم خورد.

قلیچی در ادامه در خصوص مراکز هم آفرینی یاد آور شد: این مراکز به اعضای اکوسیستم فناوری و نوآوری خدمات ارائه می‌کنند که از جمله این خدمات به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های منابع انسانی فنی و تخصصی، ظرفیت‌های مشاوره، منتورینگ کسب و کار و بازار و منتورینگ فنی، قابلیت‌های طراحی، برندینگ، قیمت گذاری و بازاریابی است.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت ورود دانشگاه ها در مباحث دانش بنیان خاطر نشان کرد: استان گیلان ظرفیت های خوب و جوانان مستعدی در تمام حوزه ها خصوصا صنعت دارد که بایستی تلاش کنیم با حمایت از ایده های جدید این کارآفرینان با کمک مسولان و مدیران با تجربه واحد‌های تولیدی، همچنین با همدلی و همکاری یکدیگر مثل همیشه در این مسیر پیشتاز بوده تا شاهد نتایج فوق العاده خوبی در حوزه دانش بنیان باشیم.

در این مراسم همچنین از ۱۴ مجموعه برگزیده مستقر در شهر صنعتی رشت و یا شرکتهای ارائه دهنده خدمات فناورانه به واحدهای تولیدی شهر صنعتی، دو نفر از برگزیدگان گیلانی جشنواره خوارزمی امسال و نیز تعدادی از اساتید برتر دانشگاه فنی و حرفه ای استان تقدیر به عمل آمد.