مدیرعامل آب منطقه ای گیلان:

ذخیره آب سد سفیدرود به ۷۳۰ میلیون مترمکعب رسید / آبگذاری پیوسته تا پایان اردیبهشت

  پرینت
ذخیره آب سد سفیدرود به ۷۳۰ میلیون مترمکعب رسید / آبگذاری پیوسته تا پایان اردیبهشت
شناسه خبر : 69347 | تاریخ انتشار : 21 اردیبهشت 1402 - 9:23 | 125 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان، با اشاره به رهاسازی آب سد و شروع آبگذاری از روز گذشته با وجود ذخیره ۷۳۰ میلیون مترمکعبی، اضافه کرد: سال گذشته در شروع آبگذاری، ۸۳۰ میلیون مترمکعب ذخیره داشتیم که ۱۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر از امسال بود.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ وحید خرمی، مجموع مصارف آب در استان گیلان اعم از کشاورزی و شرب و صنعتی را سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب دانست و اظهار کرد: از این میزان، ۳۰۰ میلیون مترمکعب از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

وی با اشاره به تامین سه میلیارد مترمکعبی از طریق آب‌های سطحی، افزود: تامین دو میلیارد مترمکعب از مصارف آبی استان به سد سفیدرود وابسته است و این سد یکی از منابع مهم آبی استان بوده و ۷۰ درصد شالیزارها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان در گفت وگوی خبری باران، با بیان اینکه وضعیت آبی استان و کاهش بارش‌ها خودش را در ذخیره سد سفیدرود نشان می‌دهد، گفت: با توجه به ذخیره سد درباره مصرف آب تصمیم گیری می‌کنیم.

خرمی، با اشاره به رهاسازی آب سد و شروع آبگذاری از روز گذشته با وجود ذخیره ۷۳۰ میلیون مترمکعبی، اضافه کرد: سال گذشته در شروع آبگذاری، ۸۳۰ میلیون مترمکعب ذخیره داشتیم که ۱۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر از امسال بود؛ این در حالی است که سال گذشته کاهش محسوس داشتیم و سخت‌ترین سال از نظر منابع آب کشاورزی بود و لذا امسال وضعیت سخت‌تری داریم و باید از تجربه سال قبل استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته کمتر از یک میلیارد مترمکعب آب مصرف کردیم، متذکر شد: استاندار گیلان قرارگاه جهادی آب را با حضور فرمانداران و مدیران دستگاه‌ها تشکیل داد و همه مسئولان پای کار آمدند و امسال نیز نیازمند همکاری هستیم و باید صرفه جویی کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان فعالیت چاهک‌ها و آب بندان‌ها و رودخانه‌ها را تا اردیبهشت ماه دانست و عنوان کرد: در خردادماه و تیرماه نمی‌توانیم انتظار جبران بارش داشته باشیم و لذا با توجه به بارش‌های خوب روزهای اخیر، رهاسازی آب سد را ۹ روز به تاخیر انداختیم تا صرفه جویی در مصرف آب سد داشته باشیم.

وی همین تاخیر چند روزه را موجب ذخیره‌سازی ۵۰ میلیون مترمکعبی آب در پشت سد دانست و تصریح کرد: آبگذاری تا پایان اردیبهشت ماه پیوسته خواهد بود و برای خردادماه و تیرماه نوبت‌بندی آغاز می‌شود.

خرمی ۷۰ درصد از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان را وابسته به سد دانست و خاطرنشان کرد: ۶۷ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان آبخور سنتی هستند و از سردهنه‌ها و رودخانه‌ها و آب بندان‌ها برای شخم و نشاء استفاده می‌کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه ۸۰ درصد اراضی داخل شبکه سد تاکنون شخم و خزانه گیری را انجام دادند و ۳۰ درصد موفق به نشاء شدند، اظهار کرد: در خارج از شبکه نیز شاهد انجام صد درصدی شخم و خزانه گیری هستیم و بیش از ۵۰ درصد نشاء کردند.

وی گیلان را دارای ۹۰۰۰ هکتار آب بندان فعال دانست و متذکر شد: این آب بندان‌ها دائما به لایروبی نیاز دارند، زیرا رسوب‌گذاری انجام می‌شود و لذا از محل بند «ذ» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ (بهره برداری از خاک داخل آب بندان) لایروبی ۵۰۰ هکتار از این آب بندان‌ها را آغاز کردیم و به منابع دولتی تکیه نداریم.

خرمی، ارزش خاک لایروبی شده داخل آب بندان‌ها را ۱۱۰ میلیارد تومان دانست و اضافه کرد: امسال نیز ۱۵۰ میلیارد تومان کار تعریف کردیم و لایروبی ۴۲۰ هکتار به محض مصرف آب داخل آب بندان آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ سردهنه مهم سنتی داریم که به دنبال بارش شدید باران تخریب و مجددا احیا می‌شوند، بیان کرد: در حال حاضر همه سردهنه‌ها در مدار هستند؛ همچنین بیش از ۹۱۰ دستگاه پمپ سنگین اعم از برقی و دیزلی در ایستگاه‌های پمپاژ داریم که همه در مدار قرار دارند و هزینه تعمیر و نگهداری و تعویض و برق‌رسانی آن‌ها را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به فعالیت ۲۶۰ حلقه چاه عمیق آب منطقه ای، تاکید کرد: جهاد کشاورزی نیز ۳۵۰ پمپ و ۳۰۰ حلقه چاه دارد که همه در مدار هستند و بیش از ۶۰ هزار حلقه چاه مجاز و غیر مجاز در سطح استان داریم.

وی همچنین از لایروبی ۶۵۰ کیلومتری انهار درجه یک و دو با بیل مکانیکی خبر داد و گفت: لایروبی انهار را با کمک دستگاه‌های اجرایی انجام دادیم که موجب می‌شود آب با سرعت به مزرعه برسد و در اختیار کشاورز قرار بگیرد.

برچسب ها
نوشته های مشابه
مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است
اجرای شعار سالجاری رهبری، آمادگی برای دوران پسا ریل و بهره‌گیری از نظام برنامه ریزی مبتنی بر کار تیمی و هم افزا
افزایش دو برابری توزیع کپسول گاز در ماسوله
ارائه خدمت به ۱۵۰ هزار نفر در مراکز سلامت‌محور گیلان در طرح سلامت نوروزی
“سرپرست مدیریت موسسات ” منصوب شد.
افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.