صفیر گیلان؛رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان یکی از فرهنگ های قدیمی حوزه کشاورزی در استان را در لایروبی انهار دانست و تصریح کرد: این فرهنگ مدت هاست که کمرنگ شده، اما در سالی که مزین به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» است بنا داریم در جهت افزایش تولیدات محصولات کشاورزی گام برداریم.

به گزارش صفیر گیلان، صالح محمدی در حاشیه لایروبی انهار کشاورزی شهرستان شفت، پدیده تغییر اقلیم و کاهش منابع آبی را یک واقعیت در دنیا و کشور ما دانست و اظهار کرد: شاهد کاهش نزولات جوی و ذخایر آب در پشت سد سفیدرود هستیم؛ این در حالی است که ۷۱ درصد اتکای کشاورزی استان به سد است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از منابع آبی در اختیار، افزود: با توجه به قرارگیری ایران در نوار خشک و نیمه خشک، باید از منابع آب موجود حداکثر بهره را ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان یکی از فرهنگ های قدیمی حوزه کشاورزی در استان را در لایروبی انهار دانست و تصریح کرد: این فرهنگ مدت هاست که کمرنگ شده، اما در سالی که مزین به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» است بنا داریم در جهت افزایش تولیدات محصولات کشاورزی گام برداریم.

محمدی با اشاره به تاکید استاندار گیلان در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی، عنوان کرد: با مشارکت مردم و تولیدکنندگان جهش تولید محصولات کشاورزی را دنبال می کنیم؛ در آستانه فصل نشاء اراضی شالیزاری استان هستیم و لذا با مشارکت کشاورزان شفتی اقدام به پاکسازی و لایروبی مسیر انهار کردیم تا بتوانیم حداکثر استفاده و مصرف بهینه آب را در بخش کشاورزی داشته باشیم.

وی لایروبی انهار را موجب افزایش بهره وری مصرف آب و در نهایت رشد تولید محصولات کشاورزی دانست و ادامه داد: پاکسازی انهار از رسوبات و علف های هرز با مشارکت مردم و کشاورزان و هماهنگی فرمانداران و ادارات جهاد کشاورزی شهرستانی در سطح استان در حال انجام است تا دسترسی آب به شالیزارها در شرایطی که نیازمند مدیریت آب هستیم را سرعت ببخشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه به ناترازی بازار برنج در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با پیگیری های استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه رشت و مجمع نمایندگان گیلان در مجلس، این موضوع در سطح عالی دولت بررسی شد و رئیس جمهور به درخواست استان های تولیدکننده برنج، دستور واردات برنج متناسب با نیاز کسری و اصلاح سرانه مصرف و ممنوعیت واردات در زمان برداشت محصول را صادر کرد.

وی با بیان اینکه قیمت برنج در سال جاری واقعی می شود، خاطرنشان کرد: محصول برنج با رنج و سختی کشاورز به دست می آید و لذا امیدواریم که سال زراعی جاری را با پشتوانه حمایت دولت آغاز کنیم.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری