به گزارش صفیر گیلان؛میرشمس مومنی زاده ، فرماندار شهرستان رشت ، در جلسه ی انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان که عصر امروز در محل فرمانداری تشکیل شد ، شاخص فضای کتابخانه ای ، کتاب و کتابخوانی را از آثار و مصادیق رشد و تعالی فرهنگی یک جامعه خواند و اظهار داشت: متاسفانه تنها ۲ درصد […]

به گزارش صفیر گیلان؛میرشمس مومنی زاده ، فرماندار شهرستان رشت ، در جلسه ی انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان که عصر امروز در محل فرمانداری تشکیل شد ، شاخص فضای کتابخانه ای ، کتاب و کتابخوانی را از آثار و مصادیق رشد و تعالی فرهنگی یک جامعه خواند و اظهار داشت: متاسفانه تنها ۲ درصد از شهروندان شهرستان رشت در کتابخانه های این شهرستان عضو بوده و فضای کتابخانه ای این شهرستان رتبه ی پایینی دارد و این موضوع با فرهنگ و تمدن مردمان این شهرستان سنخیت ندارد.

وی همچنین افزود: با توجه به شاخص ها و رقمهای موجود در این حوزه که علیرغم تمامی تلاش ها و پیگیری های عزیزان شاغل در این عرصه ، نشان از ضعف و عقب ماندگی در این بحث داشته و نظر به پیشینه تاریخی و فرهنگی مردم شهرستان، شرایط اقتضا می کند که در یک تلاش جمعی ، نسبت به ایجاد تحولی اساسی، در این حوزه اهتمام بورزیم.

دکتر مومنی زاده ، ایجاد این تحول اساسی را در گرو انجام فعالیت های سخت افزاری و نرم افزاری به صورت توامان دانسته و اظهار داشت: از نظر سخت افزاری باید با تمرکز و توجه به کتابخانه ی مرکزی رشت ، در جهت ارتقا شاخصها و ایجاد فضای جدید و جذابی برای جذب مخاطبین و به تبع آن اثر گذاری شایانی در حوزه ی کتاب و کتابخوانی در این شهرستان اقدام نموده و از نظر نرم افزاری نیز باید با ایجاد تنوع همسو با سلایق و علایق جوانان و مردم، ضمن مطالعه کافی و امکان سنجی دقیق، در جهت انجام این مهم تلاش کنیم.

وی بر تلاش جمعی همه مسئولین این حوزه تاکید نموده و تصریح نمود : همه ی کارگزاران ومسئولین ذیربط باید با احساس مسئولیت ، نسبت به این امر اقدام نموده وکار را به دیگری واگذار نکنیم.

فرماندار شهرستان رشت ، همچنین بر استفاده از منابع وظرفیت های خیرین ، توجه بر توسعه ی کتابخانه ی امام رضا (ع) و استفاده از ظرفیت منطقه آزاد نیز برای پیشبرد امور مذکور و کمک به توسعه و ترویج کتابخوانی در سطح شهرستان رشت تاکید نمود.

استفاده از فضاهای بلااستفاده در جهت توسعه ی فضاهای کتابخوانی

علیرضا انصاری ، معاون سیاسی و اجتماعی ، در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ، تصریح کرد: اهمیت کتاب و کتابخوانی را می توان از دو منظر درون دینی و برون دینی مورد بررسی قرار داد.
وی در ادامه افزود:  از نظر دورن دینی ، بارزترین مثال، قرآن به عنوان معجزه ی پیامبر اکرم (ص) می باشد و اولین آیه ای که به ایشان نازل گردید، با «اقرا» در معنی «بخوان» شروع شد که  اهمیت علم و کتاب و آگاهی را نشان می دهد.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان رشت با اشاره به اینکه هر جا توسعه و پیشرفتی صورت گرفته است، عامل آن حضور حداقل یک انسان آگاه و دانا بوده است، اظهار داشت:  از نظر برون دینی و عمومی نیز  منابع انسانی تنها زمانی سبب توسعه می گردند که مسلح به سلاح علم و دانش بوده و تربیت این گونه افراد، از طریق کتاب و مدارس و دانشگاه میسر است.
انصاری در ادامه افزود: راه ساختن جامعه و کوچه و خیابان، از مدرسه و کتابخانه می گذرد و بسیار ی از گژی ها و ناهنجاری ها را می توان با تربیت و آگاهی بخشیدن به انسان از طریق نور دانش مرتفع ساخت.
وی شاخص های شهرستان رشت را در زمینه کتاب و کتاب خوانی ، از نظر فضا ، سرآمد مطالعه و تعداد افراد عضو در کتابخانه ها ، شایسته تامل و بازبینی دانست و اذعان داشت: متاسفانه با وجود پیشینه تاریخی و تمدن مردمان این دیار، این آمار و  شاخص ها جای تاسف داشته و تلاش و اهتمامی همگانی را در جهت ایجاد تحولی اساسی از این حیث می طلبد.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان رشت ، بر استفاده از فضاهای بلااستفاده در جهت توسعه ی فضاهای کتابخوانی و استفاده از کتابخانه های سیار تاکید نموده و افزود: همان گونه که برای بسیاری از اقلام و کالاها  تبلیغات صورت می گیرد ، باید این روند به  امر کتاب و کتابخوانی نیز تسری داده شود تا انشا…. بتوانیم گام بلندی در جهت ارتقای شاخص ها و به تبع آن، بالا بردن سطح دانش و معلومات شهروندان برداریم.