معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به تولید ناخالص داخلی ۵۳۹ هزار میلیارد ریالی استان، گفت: گیلان رتبه یازدهم در تولید ناخالص داخلی کشور بدون احتساب فعالیت نفت و گاز دارد.

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان؛ وحید طیفوری صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار نتایج حساب‌های منطقه‌ای سال‌های ۹۷-۹۰ کشور و گیلان و تدوین گزارش تحلیلی آن در استان، اظهار کرد: در سال ۹۷، تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری در کشور بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال و در استان گیلان ۵۳۹ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با تصریح بر اینکه سهم استان گیلان از تولید ناخالص داخلی با قیمت جاری در این سال ۲.۱ درصد و رتبه آن سیزده بوده است، گفت: این در حالی است که در این سال سهم جمعیت استان از کشور برابر ۳.۱ درصد است.

طیفوری اضافه کرد: از سوی دیگر این سهم در تولید ناخالص داخلی با قیمت جاری بدون احتساب فعالیت استخراج نفت خام و گاز طبیعی در این سال ۲.۶ درصد و رتبه آن یازدهم بوده است.

طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به اینکه سرانه تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری استان در این سال معادل ۲۱۱ میلیون ریال است، افزود: متوسط سرانه تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۹۷، برابر ۳۱۵ میلیون ریال و حدود ۱۰۴ میلیون ریال بیش‌تر از مقدار مشابه آن در استان گیلان بوده است.

وی ادامه داد: همچنین جایگاه استان از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سایر استان‌ها در رتبه هجدهم قرار دارد.

طیفوری با بیان اینکه سرانه تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری بدون فعالیت «استخراج نفت خام و گاز طبیعی» استان در سال ۹۷، معادل ۲۱۰ میلیون ریال است، افزود: متوسط سرانه تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۹۷، برابر ۲۵۴ میلیون ریال و حدود ۴۴ میلیون ریال بیش‌تر از مقدار مشابه آن در استان گیلان بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تصریح کرد: جایگاه استان ازنظر سرانه تولید ناخالص داخلی سال ۹۷ در مقایسه با سایر استان‌ها همچون سال گذشته در رتبه شانزدهم قرار دارد.

تنطیم/زلیخا صفری