نوروزی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان فومن  ضمن تبریک هفته درختکاری و عرض خدا قوت به یگان حفاظت در سیانت و نگهداری از جنگلها در کاشت ۱۵ هزار اصله نهال در این هفته گفت؛ سهم شهرستان فومن از کاشت یک میلیارد درخت،۳۰ هزار اصله نهال است که امیدواریم بیشتر از این سهمیه بتوانیم در شهرستان فومن نهال غرس کنیم.

گزارش اختصاصی/صفیر گیلان؛در مراسمی همزمان با سراسر کشور غرس ۱۵ هزار اصله نهال  در شهرستان فومن با حضور مازیار رضوی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ،نوروزی ریاست اداره منابع طبیعی شهرستان ،مرجانی فرماندار فومن،معاونین و بخشداران ،شهرداران ، اعضای شورای شهرهای فومن و ماکلوان ، جمعیت هلال احمر و یگان حفاظتی منابع طبیعی و آبخیزداری  آغاز شد.

سید مازیار رضوی روز سه شنبه در حاشیه همایش ملی درختکاری در شهرستان فومن با اشاره به اهمیت نقش درختکاری و درخت داری اظهار کرد: در راستای اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور و به تبع آن در گیلان تاکنون ۱۳ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های گیلان تولید شده است ضمن اینکه تعهد سالانه گیلان در سال جاری کاشت ۸ میلیون نهال در سال است.

سرپرست منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه در دین مبین اسلام دستوراتی نسبت به داشتن زیست سالم ارائه شده است، گفت: پیامبر اکرم (ص) به اندازه فهم مردم آن روزگار فرمودند هر فردی درخت تازه را بشکند همانند آنکه بال ملائک را شکسته است و اگر کسی درخت بکارد تا مادامی که فردی یا پرنده‌ای از آن استفاده کند برای او حسنه نوشته می‌شود.

رضوی حفظ و گسترش منابع طبیعی و درختکاری را نوعی عبادت دانست و با قدردانی از فرهنگ بالای مردم طبیعت دوست استان گیلان در راستای حفظ و حراست از منابع طبیعی، بیان کرد: توجه و دغدغه ما باید به این سو حرکت کند که برای حفظ عرصه‌های طبیعی تلاش کنیم و افزایش سرانه فضای سبز را جز اولویت برنامه‌ها قرار دهیم.

وی با اشاره به نقش مردم در حفظ و صیانت از مراتع و جنگل‌ها و منابع طبیعی افزود: صیانت از منابع طبیعی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

کاشت ۱۵ هزار اصله نهال همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در فومن

نوروزی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان فومن  ضمن تبریک هفته درختکاری و عرض خدا قوت به یگان حفاظت در سیانت و نگهداری از جنگلها در کاشت ۱۵ هزار اصله نهال در این هفته گفت؛ سهم شهرستان فومن از کاشت یک میلیارد درخت،۳۰ هزار اصله نهال است که امیدواریم بیشتر از این سهمیه بتوانیم در شهرستان فومن نهال غرس کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان فومن  سهم شرستان را در هفته درختکاری ۱۵ هزار اصله نهال خواند و  افزود؛ در یک ماه گذشته  غرس نهال در شهرستان  فومن با توزیع  ۳هزار اصله  فراهم و امروز هم  ما در کنار دانشجویان د در محوطه دانشکده فنی شهرستان غرس  نهال را اجرایی می کنیم.

نوروزی با بیان اینکه ما در سطح شهرستان ۱۰ هزار اصله نهال برای توزیع تا پایان این هفته را  داریم گفت: کاشت ۵ هزار اصله نهال هم توسط نیروهای اداره مناع طبیعی و یگان حفاظت شهرستان فومن اجرایی می شود .

نوروزی با بیان اینکه امروز طی مراسم متعدد ما  در زمین ورزشی زورخانه پوریای ولی شهرستان فومن با حضور فرماندار و مسئولان و  همچنین جمع کثیری از نیروهای یگان حفاظت، اقدام به غرص چندین اصله نهال را نموده اند افزود:در راستای اهمیت ویژه طرح مردمی کاشت  درخت ما امروز مرکزدر  خدمات بهزیستی(مرکز مثبت زندگی) شهرستان فومن  اقدام به غرس چندین اصله نهال را نموده اند .

وی از غرس نهال  در پارک کودک شهرک آفتاب شهرستان فومن با حضور مسئولا خبر داد و گفت:  پارک جنگلی قلعه رودخان شهرستان فومن نیز که برای ما بسیار مهم و ارزشمند است که امروز با حضور  فرمانده یگان حفاظت و نیروهای پارک به همراه نیروهای هلال احمر، اقدام به غرس چندین اصله نهال را نموده اند .

مشارکت همگانی در حفظ فضای سبز

مرجانی فرماندار شهرستان فومن با تاکید بر لزوم حفاظت از محیط زیست، خواستار مشارکت همگانی در حفظ فضای سبز در شهرها و جنگل ها در روستاها شد.

شکوری مدیر مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی سردار جنگل با اشاره به تلاش این مرکز به منظور فرهنگسازی برای حفاظت از محیط زیست، از ادامه دار بودن این برنامه با مشارکت جامعه مددجویان خبر داد.

وی افزود: در راستای ترویج فرهنگ درختکاری، این مرکز در برنامه‌ای که در روز جهانی معلولین در دبیرستان کمایی شهر ماکلوان برگزار کرده بود با همکاری اداره منابع طبیعی و شهرداری ماکلوان، چند اصله نهال توسط کودکان معلول غرس کرد.

 

  • نویسنده : گزارش /زلیخا صفری راسته کناری