سبقه ورزشی سرکار خانم رقیه فرهان بانوی پیشکسوت ورزش همگانی و دبیر تربیت بدنی سالهالی نه چندان دور مادران و دختران این دیار در مدارس فومن ، نایب رئیس فعلی هیئت امادگی جسمانی و معلم  بازنشسته ای که ولی همچنان پر تحرک و پویا و شاداب در کنار شاگردان است .

اختصاصی/صفیر گیلان؛ورزش به عنوان یکی از مهمترین ارکان تأمین شادابی و سلامتی جسم و روح و به عنوان شاخصی اجتماعی و فرهنگی در زندگی امروز نقشی اساسی و بنیادی دارد و برهمین اساس نه تنها یک روز، بلکه تمام روز‌ها و ساعات زندگی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

امام سجاد (ع) در رساله حقوق می‌فرمایند: بدن تو بر تو حقی دارد. حق آنست که آنرا سالم، نیرومند و مقاوم در برابر شداید و سختی‌ها و در کمال نشاط نگهدارید. اینجاست که اهمیت معلم ورزش نشان داده می‌شود.

و ما به استناد از بیانات ائمه معصومین که همیشه چراغ راهمان بودند و هستند می گویم که ……

ای معلم ورزش عزیزم،ورزش همان طور که بر جسم آدمی تأثیر می‌گذارد
بر روح و روان او هم تأثیر داردو تو با ورزش دادن  هم مربی جسمم و هم مربی روانم  و هم مربی موفقیت هایم بودی زیرا تو اسطوره زندگی مان بوده و  هستی و من تور ا دوست میدارم.

ورزش عرصه توقف ناپذیری است که برای آن حد و مرزی به لحاظ توسعه و پیشرفت وجود ندارد و باید دو چندان بکوشیم تا از قافله رشد عقب نمانیم وشما معلم در این مسیر ما را یاری می‌کنی و دستمان را می‌گیری و همیشه کنارمان هستی فرق ندارد چه در سالن ورزشی و چه در محیط کار و زندگی.

و بی روا نیست که می گویند انسان برای رسیدن به کمال انسانیت در مسیر الهی نیاز به تقویت و تربیت روح و وجود انسانی خود دارد و این امر میسر نمی‌شود مگر با ورزش که یکی از مکمل‌های مورد نیاز بدن است‌ و تو ای معلم عزیز تو جسم و روح ما را درمان می‌کنی و مکملی هستی بر تمام ناملایمات روحی و پریشان روانی ما و من دوستت می دارم که حواست به ما هست.

اینو نوشتم برا ی معلم عزیزی که معلم صدها بانو و زنان شهرم بوده و همچنان یکتاز میدان و میادین ورزشی است و با بیان و حرکات خود توانسته مادران و دختران جوان را در سالن ورزشی پای ثابت ورزش نگهدارت و تکریم بر این معلم واجب است بر من خبرنگار تا جامعه و افکار عمومی را به سمت معلمانی که هم مادرند و هم خواهرند و هم همراه بکشانم و قدرشناس این معلمان باشیم.

سبقه ورزشی سرکار خانم رقیه فرحان بانوی پیشکسوت ورزش همگانی و دبیر تربیت بدنی سالهالی نه چندان دور مادران و دختران این دیار در مدارس فومن ، نایب رئیس فعلی هیئت امادگی جسمانی و معلم  بازنشسته ای که ولی همچنان پر تحرک و پویا و شاداب در کنار شاگردان است .

بانویی که سالهای درازی است در کنار  مادران و دختران این دیار چه در مدارس فومن  و چه بعد از آن در سالن های ورزشی و هم اکنون نیز بعنوان  رئیس هیئت آمادگی جسمانی بانوان  شهرستان فومن و معلم شادی و نشاط را به خانواده تقدیم می کند زیرا معتقد است مادر سالم می تواند جامعه سلام و خانواده سالم را در بر گیرد و این معلم فداکار با عشق آموزش می دهد.

وی اولین بانوی ورزشکار فومنی است که توانست در گذشته به عنوان اولین بانوی ورزشکار با کفش های کتانی در شهر راه برود وزنان و دختران شهر را به ورزش و تحرک و نشاط و شادی در کنار زن بودن و مادر بودن دعوت کند.

حضور در مسابقات متعدد در سطح کشور و استان در کنار شاگردان و نیز حضور در مسابقات آمادگی جسمانی در کنار بانوان ورزشکار و کسب مقام شاگردان این معلم ورزش، زبان زد خاص و عام است.

وی در کنار ورزش با همراهی بانوان ورزشکار در طی سالهای طولانی توانسته در بسیار از فعالیت های اجتماعی در مناسبت مختلف همانند همایش های بزرگ پیاده روی در مسیرهای مختلف در شهرستان های گیلان در ارتفاعات کوهستانی و غیره در کارنامه خود ثبت کند.

همایشهای پیاده روی به مناسبت روز معلم ،روز زن،روز مادر،روز طبیعت،روز محیط زیست وعید قربان و هفته تربیت بدنیو  ….

وی بعنوان یک فعال زیست محیطی نیز در جامعه زنان شهرستان  شناخته شده است.

دبیر عزیزم در دهه شصت و استاد امروزم. یاد تو همیشه در ذهنم. عشق تو در قلبم و عطر مهربانت همیشه در وجودم جاری است .

مانا باشید

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری